Kattlådan
Är det någon förutom jag som fortfarande byter i kattlådan trots att man är gravid? Hur resonerar ni och varför byter ni i kattlådan?
Jag byter i kattlådan eftersom min sambo totalvägrar. Han gillar inte att jag har katter och byter därför inte i kattlådan. Vi var på inskrivning igår och bm sa att kattlådan hädanefter är min sambos uppgift, men trots det vägrar han. Han vet att det kan vara farligt, men anser att vi antingen tar bort katterna eller lämnar bort dem till någon under graviditeten.
Samtidigt funderar jag på hur sannolikt det egentligen är att få toxoplasmos. I någon undersökning jag läst står det att de tre senaste fallen av toxoplasmos har katter inte varit inblandade utan att de har fått det via rått kött. Alla katter är ju inte heller bärare av toxoplasmos. Att man sedan också måste få in bakterien via munnen innebär väl att man på något sätt måste slicka sig på fingrarna för att få i sig bakterien vid en rensning av kattlådan.
Missförstå mig inte, jag tycker inte att gravida ska rensa kattlådan eftersom det faktiskt finns en risk, men hur hög är det risken egentligen? Jag ska dock försöka övertala min sambo att börja byta i kattlådan, men jag tror inte att det kommer gå. Jag kan inte förmå mig att ta bort (avliva) mina katter eller lämna över dem till någon annan under graviditeten. De är ju som mina barn de med. Så, jag får nog fortsätta byta i lådan och vara försiktig.
/nie v8+4