• Nie

Kattlådan

Är det någon förutom jag som fortfarande byter i kattlådan trots att man är gravid? Hur resonerar ni och varför byter ni i kattlådan?

Jag byter i kattlådan eftersom min sambo totalvägrar. Han gillar inte att jag har katter och byter därför inte i kattlådan. Vi var på inskrivning igår och bm sa att kattlådan hädanefter är min sambos uppgift, men trots det vägrar han. Han vet att det kan vara farligt, men anser att vi antingen tar bort katterna eller lämnar bort dem till någon under graviditeten.

Samtidigt funderar jag på hur sannolikt det egentligen är att få toxoplasmos. I någon undersökning jag läst står det att de tre senaste fallen av toxoplasmos har katter inte varit inblandade utan att de har fått det via rått kött. Alla katter är ju inte heller bärare av toxoplasmos. Att man sedan också måste få in bakterien via munnen innebär väl att man på något sätt måste slicka sig på fingrarna för att få i sig bakterien vid en rensning av kattlådan.

Missförstå mig inte, jag tycker inte att gravida ska rensa kattlådan eftersom det faktiskt finns en risk, men hur hög är det risken egentligen? Jag ska dock försöka övertala min sambo att börja byta i kattlådan, men jag tror inte att det kommer gå. Jag kan inte förmå mig att ta bort (avliva) mina katter eller lämna över dem till någon annan under graviditeten. De är ju som mina barn de med. Så, jag får nog fortsätta byta i lådan och vara försiktig.

/nie v8+4

• Svar på tråden Kattlådan
  • Lilla Anna

Det finns ju också en chans att du redan haft toxoplasmos om du haft katter länge och då är du resistent nu. Men använd engångshandskar och tvätta händerna noga efteråt ändå.

• Aprilla

Du ska absolut inte behöva lämna bort eller avliva dina katter under graviditeten! Spontant känns det som din sambos skyldighet att helt ta över lådrengöringen oavsett hur liten risken för smitta är. Om han ändå inte ställer upp kanske det känns bättre för dig att börja använda handskar. Själv har jag inte ens tagit i vår låda sedan jag blev gravid.

Vero v.35

• capricorn

jag frågade min bm om det när jag var där för att få tid till inskrivningen eftersom ja har samma sak med min sambo samt att det inte är säkert att vi bor i hop så länge till om ja bestämmer mig för att behålla barnet. Men hon sa att så länge detn inte var en utekatt som hade fångat levande föda som möss och råttor fanns det inga bekymmer utan att ja kunde göra det. men ja kommer att vara försiktig. typ tvätta händerna efter osv

• Salamandra

Hej nie!

Jag har turen att ha en sambo som både älskar våra katter och därför också byter kattlådan. Tycker som du att du borde slippa men det är vi som skaffade katterna från början så man har inte så mycket val när sambon vägrar...Mitt tips är att använda plasthandskar, det har jag använt de får gånger (2 för att vara exakt) jag fått byta i lådan om den luktar och vis ka ha gäster tex. Toxoplasmos är mycket sällsynt men det vore ju fasen milt uttryckt om du skulle drabbas. De som drabbas har främst varit folk som skaffar unga katter under graviditeten och inta haft katt innan. Tror man kan ta prov för att kolla om man haft toxoplasmos innan och då är /vad jag förstår/ både du och bäbisen immuna.
    Det kan bli väldigt överdrivet: min bm ville dessutom att jag skulle tvätta händerna efter varje gång jag tagit i katterna. ALDRIG jag tänker inte behandla mina älsklingar som dom hade pesten.

• lurksmulan

Jag tömmer lådan varje dag. Min sambo är inte alls förtjust i att göra det och jag är försiktig. Skrubbar händerna á la kirurg efteråt. Men jag använder inte handskar. Har tänkt tanken men inte kommit längre än så.
    Att tvätta händerna varje gång man har klappat katterna? Ha ha ha... Vi har tre stycken och det är alltid nån som vill ha en klapp eller ligga i knät. Skulle inte göra annat än tvätta händerna då.
    Självklart ska man vara försiktig men det handlar väl om sunt förnuft som med mkt annat. Jag brukade inte slicka på fingrarna innan jag blev gravid och har inga planer på att börja med det heller.

• soraya

Har du haft katterna länge är chansen stor att du redan haft det, och därför är immun nu.
    Köp ett par gummihandskar för säkerhets skull och töm lådan ofta, så hinner inte bakterierna utvecklas (det tar 24 timmar enligt vad jag kunnat läsa mig till).
    De få gånger jag tömde kattlådan under graviditeten (när sambon var bortrest eller så), gjorde jag det precis innan jag duschade. Då blev jag ju rejält ren efteråt...

• mejram

Jag har rensat lådan hela tiden (v.36) och använder mig av sunt förnuft - tvättar händerna efteråt och går inte direkt in i köket och lagar mat. Men jag har haft katt så gott som hela livet och har förmodligen redan haft toxoplasmos. Och har man innekatt är både blomjord och kött minst lika "farligt".

• Nie

Tack för era svar. Jag känner mig lite bättre till mods än innan. Skönt att höra att det inte bara är jag som rensar i lådan. Självklart är jag noga med att tvätta mig efteråt och duschar gärna också i samband med lådrensningen. Jag har haft katt i 15år både inne- och utekatter så jag tycker att jag borde ha drabbats av toxoplasmos någon gång och om jag nu inte har det så tänker jag inte drabbas under graviditeten heller.

Jag frågade min bm igår om jag kunde få göra ett toxoplasmos prov, men hon svarade att det inte spelar någon roll vad provet visar för det är ändå inte säkert att barnet inte drabbas trots att jag kanske själv är immun. Dock har jag fått höra olika saker från olika håll. Jag vet inte vem man kan "lita" på och vem som har rätt.

Tack igen för era svar.

• Feline

Vilken vårdcentral som helst kan ta ett enkelt blodprov på dig... och ge dig svar rätt snabbt på om du kan sluta oroa dig över huvud taget eller inte. Mycket bättre att kolla upp än att gå och oroa sig, tycker jag... och jag fick mitt svar på på någon vecka bara... fast jag bytte i kattlådan redan innan för jag var helt säker på att det inte var någon fara.

Troligen har du ändå redan blivit smittad en gång, och är då immun mot ny smitta... och behöver inte oroa dig alls även om du fortsätter byta i kattlådan... men som sagt.. det är ju bättre att kolla upp, än att gå och oroa sig... eller bråka med sambon om det.

Om han inte vill ha katterna över huvud taget kan jag förstå att han inte vill byta på lådan utan hellre göra sig av med dem... även om jag så klart ställer mig helt oförstående till hur någon inte kan älska katter ;)

Lycka till!
    ...och oroa dig inte :)

• Feline

>Jag frågade min bm igår om jag kunde få göra ett toxoplasmos prov,
    >men hon svarade att det inte spelar någon roll vad provet visar för det
    >är ändå inte säkert att barnet inte drabbas trots att jag kanske själv är
    >immun.

Min sa precis tvärt emot! Att om jag är immun så kommer jag inte föra över smittan till barnet heller... heh... hmm... Visst är det skönt när läkarvetenskapen alltid vet vad de talar om!

• Lona

Hej!

Jag har tömt min kattlåda ända från första stund innan jag ens visste att jag var gravid och det har gått hur bra som helst.Min bm nämnde inte ett dugg om man får göra rent en kattlåda eller inte,det ända hon sa att man ska vara noga med hygienen efter man rengjort den och det är ju en självklarhet,det gör jag jämt oavsett gravid eller inte..
    Sen har jag inget annat val heller eftersom jag är ensam så jag måste ju i vilket fall som helst göra rent den efter mina busiga pojkar..:)

• snuffsis

Det är ju inte själva kattlådan som är farlig, i sådanna fall är ju katten lika farlig. Den kan ju ha bakterier kvar på sig som kommer till en när man tar i katten..... Och jag tror ju inte att det är någon av oss som äter kattskit frivilligt....

• Andréa84

hej-Nie-
    min sambo är precis likadan...han kan inte bya åt mina katter för han påstår att han spyr då så jag blir "illa" tvungen!!!
    men däremot har min mor en kompis som har tillgång till ansiktsmaskar som hon ska ta med hem från jobbet åt mig och jag har tillgång till handskar på mitt jobb!!!annars finns det ju att köpa sånt i affären.....men vad är det egentligen som händer..hur får man det där,å vad är det för symptom??ha´de

• ladyhawk

Har man haft katten länge ska det inte vara någon fara att hålla på med kattlådan. Eftersom jag inte vill ta några onödiga risker, så får min sambo sköta kattlådan ändå under graviditeten. Men så gjorde han det mest innan också :)

• Leeloo

Jag får inte heller röra lådan...för sambon..

• ladyhawk

Fast min sambo skulle nog helst vilja att jag gjorde det... det var han som kollade upp att det inte skulle vara någon fara om man haft katten länge... *s*

• vadskajaghetadå

hej jag rör ej lådan..men katten hade pinkat på toarullen,,jag var trött å hade duschat tidigare å trodde jag hade blött ner den..

men icke..där satt ja å torkade mig med kattpiss!

var så sent för att duscha men ja torkade noga med handuk + vatten..jag undrar om toxo kan smitta den vägen??

• vadskajaghetadå

kissen pinkade för at hans dörr till hans toa var stängd

• ladyhawk

iiiuuuuu... .................

Svar på tråden Kattlådan