• MissKatty

trycker/spänner i tinningen

Hej! är det någon som vet vad det kan vara, spänningshuvudvärk? Men det gör inte ont utan är mest obehagligt när det trycker, spänner i tinningen på vänster sida, jag känner mig även stel i axlar, nacke och i käken till och med tror jag.

Har haft ångest i ett par veckor nu och det verka aldrig vilja ge sig, är det inte det ena så är det, det andra :(

• Svar på tråden trycker/spänner i tinningen
  • Kjellgren

Det är inte otroligt att det är muskulära spänningar. Speciellt som du verkar ha en tuff period just nu.

Tänderna ska aldrig ha kontakt med varandra (mer än när du äter eller sväljer), var uppmärksam på att du alltid har ett mellanrum mellan tänderna. Gapa stort flera gånger per dag och räck även ut tungan emellanåt (du kan ju göra det när ingen ser). "Tugga luft" dvs gapa och stäng käkarna utan att du får tandkontakt flera gånger snabbt - det ökar blodgenomströmningen.

Bit ihop hårt och känn skillnaden mot när du är avslappnad. Försök att alltid vara avslappnad i musklerna (inte det lättaste).

Om det inte hjälper så kontakta din tandläkare som kan kontrollera ditt bett, ibland kan en bettskena avlasta musklerna och ibland kan man behöva slipa lätt på tänderna. 

• MissKatty

Tack kjellgren. Jag tror jämt det värsta, att jag ska dö vilken sekund som helst, skitjobbigt. :( Får testa dina övningar och se om det kan hjälpa.

• Kjellgren
    MissKatty skrev 2012-05-20 17:57:38 följande:
    Tack kjellgren. Jag tror jämt det värsta, att jag ska dö vilken sekund som helst, skitjobbigt. :( Får testa dina övningar och se om det kan hjälpa.
    Att det är något dödligt är osannolikt. Om du tänker cancer så är det inte mycket för tumörer att växa i där, mest tunna muskler och så huden. En tumör syns alltså väldigt tidigt i tinningområdet, antingen som en bula eller som ett större sår.

Jag arbetar dagligen med att diagnosticera bland annat tumörer i huvud-halsområdet  (dvs hela huvudet förutom hjärnan) och cancer i huvud-hals  drabbar nästan bara äldre personer och ofta personer som rökt och krökat i många år.
  • MissKatty

Nja, inte direkt, jag tänker mer på blodkärl som ska gå sönder osv. Idag har det dock känts bättre, imorgon ska jag träffa kuratorn, känns jobbigt att prata om allt detta som gör mig livrädd, min ångest, men samtidigt kanske det är bra att göra det.
    Det började med att jag åt trombyl och pravidel efter IVF försök och de medicinerna gjorde mig rädd, jag ogillar att äta mediciner, rädd för dess biverkningar och tror alltid att det värsta tänkbara ska drabba mig, så nu vette tusan hur jag ska göra. Så här dåligt vill jag inte må igen :S ångest i princip hela tiden, men ibland kommer panikattackerna och de är jävligast. såklart :S

Tack så jätte mycket för dina inlägg.

Svar på tråden trycker/spänner i tinningen