• stor och liten

Ni som fött i vecka 29...

Hej! Jag är nu i v 29 (28+4) och har varit inlagd paa sjukhus nu i naagra dagar pga blödningar. Tydligen beror de paa min mycket laagt sittande moderkaka. De har sagt att jag mycket väl kan komma att behöva kejsarsnitt inom kort om blödningarna aaterkommer. Ni som har fött i v 29, hur maadde era barn? Hur länge fick ni stanna paa BB efteraat? Hur maar barnen nu? Jag har faatt kortisonsprutor för att att skynda paa barnets lungmognand/kapacitet... 

• Svar på tråden Ni som fött i vecka 29...
  • Philippa

Min son föddes i vecka 29+6 med akut kejsarsnitt, jag hann få kortisonsprutor... Han vägde 1130 gram och var 29 cm lång. Han var på intensiven 3 dygn i respirator, sedan hade han andra andingshjälpmedel i ytterligare 5 veckor... Vi var på sjukhuset sammanlagt 8 veckor innnan vi fick åka hem. Det var superjobbig tid.....

Han fyller 6 år i juli

Han har autism som troligtvis är från hans för titiga födsel... hans hjärna var inte färdig helt enkelt....    

• Längtan1986

Jag är själv född i v29-30, vägde 650 gram och var 30cm lång,
    är tvilling och brorsan vägde tom mindre än mig. 
    Vi har båda klarat oss helt utan några komplikationer =)

Så det kan säkert gå bra ska du se!! 

• Qliana

Min systers son föddes i v 27. 1300 gram och 30-35 cm lång... Han mår fint förutom koncentrationssvårigheter i skolan vilket är vanligt hos förtidigt födda.

• stor och liten

Tack för era svar! Jag gaar bara och hoppas, hoppas och hoppas paa att vi ska klara oss till vecka 32. Efter den veckan ska det tydligen vara mindre komplikationer...
    Det är saaa jobbigt att hela tiden gaa och "känna efter".......

• Duckan

En kompis födde i v 28. Det har gått så bra för pojken. Lärde dig fort att ta flaska ( amning funkade ej ) och de fick lämna neo tidigare än beräknat. Nu är han 6 mån ( okorrat säger man va? ) och han äter lite mat och är stor och fin. Vad som väntar i högre ålder vet de ju ej än, men so far so good.

• pnnae

Min dotter kom 29+4. Vi var kvar 8 veckor på now. Idag är hon en frisk och lång 8 åring. De flesta barn dom föds efter 28 fulla veckor blir friska barn utan men. Lycka till!

• stor och liten

Än saa länge är lillen kvar där han ska vara. Täta kontroller hos min gynläkare för att kolla men allt ser bra ut, allt är stängt, inga fler blödningar och lillen fortfarande i tvärläge. Mitt första delmaal är ju v 32 för efter det ska det vara ytterst liten risk för hjärnblödning och andningsproblem. Är nu i v 30+3 saa vi kämpar paa :o) Hoppas naturligtvis att han haaller sej inne till v 38 (daa KS pga placenta praevia). Saaaaaa skönt och hoppfullt att höra att det gick saa bra för dej och din bror - ni hade naan sorts änglavakt för vad jag förstaar saa brukar saa tidigt födda tyvärr rätt ofta faa inlärningsproblem, ADHD eller mer eller mindre svaar cp skada....

• Längtan1986

Skönt att höra att det går bra för dig =)
    Du ska se att den lille kommer ut helt och frisk så som det ska va!

Vet inte hur vanligt det är med tidigt födda och skador och sådär,
    det enda som var med oss var att jag hade ett blåsljud på hjärtat, men det försvann ju innan vi ens åkte hem.
    lycka till med allt! och säg hur det går =) 

Svar på tråden Ni som fött i vecka 29...