ladysoul77 skrev 2012-05-21 09:57:35 följande:
Vi har exakt samma problem.. Vår tjej är 4 (fyller 5 i juli) och vi har försökt ALLT.
Den senaste "insatsen" vi gjorde var för ett par månader sedan då vi -i samråd med henne- bestämde en dag då hon skulle bajsa på toaletten i stället. Vi utlovade en belöning för det och det var bara glada miner. Dagen D kom, men hon höll sig (vilket vi väntat oss) sedan gick det två dagar till och då hade hon ju förstås blivit förstoppad.. Men i alla fall så gick hon tillslut och bajsade och vi firade det med att gå på Junibacken. Jag trodde det hade lossnat för henne då, men det gick 5 DAGAR tills hon bajsade nästa gång och då skrek hon bara. Hon fick typ panik och det blev kaos. Vi kände att vi måste backa och gav henne sen en blöja igen.. Jag var sjukt besviken faktiskt men samtidigt kände vi att vi kan inte pressa henne när hon markerar så starkt att hon inte vill.
Faktum var att jag ringde och pratade med barnpsykologerna på Knattetimmer i P4 (finns på webben tror jag, från 13 april) och de sa så här: Börja om! Säg till henne en gång för alla att hon får SJÄLV bestämma då hon vill sluta. Och säg INGENTING om det alls utan bara släpp det..
Så i det läget är vi nu. Vi låter henne bajsa i en blöja. Vi har bara en regel, att hon bajsar inne i badrummet. Hon hämtar blöja själv och sätter på sig och vi bara agerar som vanligt.
Sorry, blev lite långt. Men som sagt, det känns som om det inte är så långt borta nu faktiskt. Hon har visat lite tendenser att vilja smyga med att hon bajsar i blöja. Hon bajsar aldrig på dagis och hon kommer gärna och viskar att hon är bajsnödig. Känner på mig att hon snart vill bli en "stor tjej" och bajsa på toaletten.
MIn mamma gjorde precis som de förespråkade på Knattetimmen och det gick smärtfritt. Jag har inga jobbiga minnen av toalettvång eller annat obehagligt. Dottern är likadan (blöja vid bajsning då hon gömmer sig medan hon gör sina behov), och här tar vi det lugnt.