• Boel1

4-åring som vägrar bajsa på toaletten.

Min yngste son är blöjfri, men vägrar att bajsa om han inte får blöja på sig. Någon som har erfarenhet av det, och kan tipsa mig om hur jag ska få honom att bajsa på toaletten? Försöker muta med att han ska få en leksak när han gjort det några gånger, men det hjälper inte. 
     Till saken hör att han nyss har varit så hård i magen att han hade jätteont och inte alls ville bajsa, det kunde gå flera dagar emellan. Så jag vill inte tvinga honom så att det blir så igen heller!

• Svar på tråden 4-åring som vägrar bajsa på toaletten.
  • vampyria2

Det jag har lärt mig genom mitt jobb på dagis är att man inte ska pressa dem till det, innan de är fem år så brukar man säga att det är okej om de vill ha blöja när de ska bajsa.
    Prata lite då och då med honom, muta är inte helt fel i såna här situationer utan erbjud honom först en liten grej om han gör det en gång sen en större sak när han har gjort det i en vecka eller två.
    Prata och fråga varför han inte vill, fråga honom om han vet någon annan på tex Dagis som har blöja, för att få honom att tänka till och hitta viljan själv att sluta med blöja, inte för att retas eller så.
    På peka att de flesta stora pojkar inte har blöja, åter igen inte på ett retsamt sätt utan bara för att konstatera det och efter som de flesta pojkar i den åldern vill vara stora.

• Boel1

Jo, det är väl ungefär så jag har gjort. Har frågat när han har tänkt sig sluta också, och det varierar allt från två veckor till hundra år :). Det kommer väl då kanske så småningom, jag känner just nu att jag inte kan pressa honom eftersom han har haft det så jobbigt med det där!

• ladysoul77

Vi har exakt samma problem.. Vår tjej är 4 (fyller 5 i juli) och vi har försökt ALLT.

Den senaste "insatsen" vi gjorde var för ett par månader sedan då vi -i samråd med henne- bestämde en dag då hon skulle bajsa på toaletten i stället. Vi utlovade en belöning för det och det var bara glada miner. Dagen D kom, men hon höll sig (vilket vi väntat oss) sedan gick det två dagar till och då hade hon ju förstås blivit förstoppad.. Men i alla fall så gick hon tillslut och bajsade och vi firade det med att gå på Junibacken. Jag trodde det hade lossnat för henne då, men det gick 5 DAGAR tills hon bajsade nästa gång och då skrek hon bara. Hon fick typ panik och det blev kaos. Vi kände att vi måste backa och gav henne sen en blöja igen.. Jag var sjukt besviken faktiskt men samtidigt kände vi att vi kan inte pressa henne när hon markerar så starkt att hon inte vill.

Faktum var att jag ringde och pratade med barnpsykologerna på Knattetimmer i P4 (finns på webben tror jag, från 13 april) och de sa så här: Börja om! Säg till henne en gång för alla att hon får SJÄLV bestämma då hon vill sluta. Och säg INGENTING om det alls utan bara släpp det.. 

Så i det läget är vi nu. Vi låter henne bajsa i en blöja. Vi har bara en regel, att hon bajsar inne i badrummet. Hon hämtar blöja själv och sätter på sig och vi bara agerar som vanligt.  

Sorry, blev lite långt. Men som sagt, det känns som om det inte är så långt borta nu faktiskt. Hon har visat lite tendenser att vilja smyga med att hon bajsar i blöja. Hon bajsar aldrig på dagis och hon kommer gärna och viskar att hon är bajsnödig. Känner på mig att hon snart vill bli en "stor tjej" och bajsa på toaletten. 

• Boel1

Skönt att höra, jag tror ändå jag ska köra på samma linje, absolut inte pressa honom för jag vill inte vara med om förstoppning igen! Tack så mycket för svar!

• Ilene

Har själv en kille som blev blöjfri sent och helt vägrade att bajsa på toaletten, då han även sen väldigt ung ålder haft problem med magen pga mjölkproteinsallergi så har han ena dagen varit stenhård i magen och nästa superlös... Vi bytte även förskola för ett år sen då det inte fungerade riktigt på den avdelningen han var på och i höstas så lossnade det!!! På förskolan gick han helt plötsligt (efter lite övertalning) och gjorde det han skulle på toaletten....stolt som en tupp var sonen när jag hämtade honom på eftermiddagen, men det släppte inte helt där...behövdes lite övertalning nästa gång och nästa igen. Nu är det inga större problem..
    Man måste låta det ha sin gång, vissa barn är tidiga och vissa senare....iblans känns det nästan som det är ett prestationskrav och får ibland känslan av att det är "fel" på barn om dem är lite sena med någonting.... 

• Alisa
    ladysoul77 skrev 2012-05-21 09:57:35 följande:
    Vi har exakt samma problem.. Vår tjej är 4 (fyller 5 i juli) och vi har försökt ALLT.

Den senaste "insatsen" vi gjorde var för ett par månader sedan då vi -i samråd med henne- bestämde en dag då hon skulle bajsa på toaletten i stället. Vi utlovade en belöning för det och det var bara glada miner. Dagen D kom, men hon höll sig (vilket vi väntat oss) sedan gick det två dagar till och då hade hon ju förstås blivit förstoppad.. Men i alla fall så gick hon tillslut och bajsade och vi firade det med att gå på Junibacken. Jag trodde det hade lossnat för henne då, men det gick 5 DAGAR tills hon bajsade nästa gång och då skrek hon bara. Hon fick typ panik och det blev kaos. Vi kände att vi måste backa och gav henne sen en blöja igen.. Jag var sjukt besviken faktiskt men samtidigt kände vi att vi kan inte pressa henne när hon markerar så starkt att hon inte vill.

Faktum var att jag ringde och pratade med barnpsykologerna på Knattetimmer i P4 (finns på webben tror jag, från 13 april) och de sa så här: Börja om! Säg till henne en gång för alla att hon får SJÄLV bestämma då hon vill sluta. Och säg INGENTING om det alls utan bara släpp det.. 

Så i det läget är vi nu. Vi låter henne bajsa i en blöja. Vi har bara en regel, att hon bajsar inne i badrummet. Hon hämtar blöja själv och sätter på sig och vi bara agerar som vanligt.  

Sorry, blev lite långt. Men som sagt, det känns som om det inte är så långt borta nu faktiskt. Hon har visat lite tendenser att vilja smyga med att hon bajsar i blöja. Hon bajsar aldrig på dagis och hon kommer gärna och viskar att hon är bajsnödig. Känner på mig att hon snart vill bli en "stor tjej" och bajsa på toaletten. 

MIn mamma gjorde precis som de förespråkade på Knattetimmen och det gick smärtfritt. Jag har inga jobbiga minnen av toalettvång eller annat obehagligt. Dottern är likadan (blöja vid bajsning då hon gömmer sig medan hon gör sina behov), och här tar vi det lugnt. 
  • LEJN

Min 4,5-åring var likadan men började bajsa på toaletten för några månader sedan. Det började på dagis några gånger, och sedan hos mormor. Till sist gick det även hemma. Ibland blir det fortfarande i blöja (han har blöja på natten) och bajsar ibland det första han gör på morgonen, men i övrigt är det toaletten som gäller.

Vi gjorde inget alls utan bestämde oss för att vänta ut honom. Det visade sig vara dagis och mormor (som är förskollärare) som fixade det åt oss Flört.

Det finns ju YTTERST få barn som använder blöja när de blir fem-sex år så låt grabben ta det i sin takt. Helt plötsligt kommer han bara "göra det".

• vinter

Den erfarenhet jag har kommer från ett barn på förskolan där jag arbetar. Han var visserligen 5 år men jag delar med mig ändå :) Mamman tröttnade en dag och när pojken sa att han ville ha en blöja för att bajsa sa mamman att de var slut. Pappan hade bilen och sonen skulle då få vänta tills pappa kom hem så de kunde åka och köpa blöjor. Pojken valde då att bajsa på toaletten istället och efter det var det inga problem längre.

Fast jag ska väl tillägga att pojken hade inga problem med att använda toaletten på förskolan utan bara hemma.

• glassen

Det var precis samma för min son ( och min dotter nu också verkar det som). När sonen fyllt 4 hade jag tröttnat och slutade köpa hem blöjor, men det medförde att han inte bajsade alls och blev förstoppad, vilket han inte hade haft porblem med innan. Jag slutade göra en grej av det och lät honom fortsätta bajsa i blöjan och några månader senare när barnen sov hos famor och farfar så lyckades farmor få honom att bajsa på toaletten och efter det släppte det.

• Selma1966

Sonen fyller snart fem och hade blöja tills nyligen -så det räknas mig inte som att han riktigt slutat. Men det underlättade när han opererades i våras och bar båda benen i stora otympliga gips i 8 veckor. Vi fick då hem en toalettstol med lös potta på som han satt stadigt på. Han använde blöja men eftersom han hade svår att bajsa i blöjan liggandes i soffan så satt han till slut frivilligt på toan varje gång det var bajsdags. MEN den stora lockelsen var helt enkelt att han fick ta iPaden med sig och spela under tiden. Visst det var fusk... visst det är en dum ovana. Men över sommaren blev han helt van vid att bajsa på toan i lugn och ro utan att vi tjatade. Nu har han lyckats med en vecka helt utan. Han har kissat på toan ett par ggr om dagen tidigare men inte blivit helt blöjfri... Så tacksam över att det släppt...

Svar på tråden 4-åring som vägrar bajsa på toaletten.