• Coriander

Dålig ekonomi och dags återigen att köpa presenter - tips sökes!

Jag är mammaledig och min man är arbetslös. Vi klarar oss precis med de pengar vi får in, men något extra har vi inte råd med. Nu är det åter dags för alla avslutningar, studenten osv. och i år är det många presenter som ska ges - dessa är alltså alla nära släktingar, så en enkel liten ros räcker inte enligt min åsikt. 

Min syster tar studenten och till henne har jag redan beställt en vit stor ros som endast går att specialbeställa från en blomsterbutik. Den kostar ca 60kr. Tanken var att vi skulle ha köpt presentkort till IKEA för 1000kr... men nu har vi ju inte råd med det. Vad kan jag ge henne som inte kostar skjortan, men som ändå kommer att kännas speciellt? Något man kan tillverka själv?

Min syster med familj och mina farsföräldrar kommer på besök från utlandet och till dem vill jag ju också ge något. Frågan är bara vad får man för en liten penning - alternativt vad skulle man kunna tillverka själv? Presenter de ger till oss är alltid rätt värdefulla. Mina farsföräldrar har bara under detta år gett oss i "random" presenter 15000kr cash. Fast dom har för det mesta varit "öronmärkta" till vår nyfödda dotter.. så det är pengar vi inte kan röra. Min syster med familj köper alltid dyra presenter fast de själva inte har någon toppen ekonomi. Därför känns det fjantigt av mig att inte köpa något till dem.

Så hjälp! Vad är lösningen på detta? Alla besök, studenten och andra avslutningar är nu inom 1 månads tid... så min nästa mammapenning hinner inte komma innan allt redan är över. Har på mitt konto nu ca 600kr kvar... Pengarna på min mans konto ska vi använda för att köpa mat för.  

• Svar på tråden Dålig ekonomi och dags återigen att köpa presenter - tips sökes!
  • emmak

Vet inte hur du ska lösa med farföräldrar och så.
    Men till systern kanske du kan göra någon slags "minnesbok" med bilder på er ifrån när ni var barn osv. Och lite fina texter? Behöver ju inte bli dyrt!
    Nåt sånt hade jag blivit glad om min syster gav mig.

• Lena

Köp något som passar hennes smak på loppis. Ge släktingarna en film ni klippt ihop med dottern eller något liknande.

• Dr Evans

Till studentsystern kan du köpa en armlänk i silver och själv hänga på personliga berlocker. Silverlänk är inte dyrt och berlocker kan du hitta på loppis, tradera eller i en guld/bijouteributik. Bland hårspännen och sånt på h&m barn kan det finnas gulliga grejer, halvädelstenar är billiga!

Till resten har jag unga idéer... Kanske är du bra på att sy? Baka något speciellt? Göra en fotobok? Det blir nog nudelmånad för er om alla ska få en present, tyvärr...

• Coriander

Tack för bra tips!! Jag har ju fått lite hjärnsläpp när det gäller att hitta på bra presenter... jag som vanligtvis har haft väldigt kreativa gåvor. 

Idag fick vi förresten återigen två nya inbjudningar från nära släktingar: en konfirmation och ytterligare en som ska ta studenten. Haha... det är väl typiskt att alla ska ta studenten och konfirmeras samma år  

• Miloxan

Man kan göra egna presentkort med upplevelser! Tex allt ifrån en utflykt till något trevligt picknickställe tillsammans  med er till presentkort på äventyrsbad (en person är inte så dyrt kanske ni har råd för två så en kompis kan följa med)....ja bara fantasin sätter gränser, man kan ge presentkort på tjänster oxå...typ är det någon som har en gräsmatta kan man ge presentkort på att man klipper den en gång under en viss månad etc...nu vet jag inte om den tjänsten just passar till någon i din släkt men det var bara en kreativ tanke som kanske sparkar igång din egen tankeverksamhet :)

• Miloxan

Vissa saker behöver ju inte ens kosta om det är en gemensam upplevelse plus att man förlänger ev pengautgifter för någon så att man kan dela upp alla lite :)

• Ljusna

Till farföräldrarna tycker jag att ni skall ge något "från" er dotter. Typ ett collage med bilder, en liten minnesbok med ett hand/fotavtryck och en lock av håret eller något sådant.

Till din syster skulle du kunna göra något liknande, ex. ta hjälp av era föräldrar att rota fram gamla bilder från alla skolåren eller något liknande.

• Inversable

Vet ej hur praktisk du är eller hur lång tid du har på dig men du kan t.ex. sy en fin sjal eller en personlig väska av tyg som du sen kan sätta på lite fina saker på titta på hobbyaffärer av typen Panduro, sticka något fint eller om du är mer händig åt att snickra så kan t.ex. göra din egen fotoram som du sätter in ett kort av dottern i o.s.v. Om farföräldrar med familj inte är från Sverige från början så kanske du kan göra något typiskt svenskt som något bröd, jordgubbsmarmelad, lingonsylt eller liknande att ta med hem men det kanske inte tullen tillåter iofs?  Du kan ju göra mer än en sak om du tycker det känns lite snålt med en sak.

• Kodia

Till dina gäster tycker jag inte att du behöver ge presenter! (Om det däremot varit ni som besökt dem tycker jag att ni borde ha med er något) Men om ni gör varsin fotobok till dem, med bilder på dotter, och kanske ert hem, lite typiskt svenska saker osv (som de kan visa för sina vänner)  så är det jättetrevligt.

Till systern kan du också ge en fotobok, med bilder från er gemensamma uppväxt och lite trevliga texter.
    Till de övriga studenterna kan du köpa en billig glasskål (i nyskick) på loppis, och fylla med tex godis, och slå in i cellofan och blågula band. "Flytta hemifrån-saker" är ju helt ok när man är 19!   

Svar på tråden Dålig ekonomi och dags återigen att köpa presenter - tips sökes!