• Anonym (kompis)

Hur vet man om ett barn har autism?

Jag undrar i vilken ålder man kan börja se att ett barn har autism. Vilka är symptomen? Jag vet inte alls mycket om autism men har förstått att det finns olika "grader". Men finns det typiska drag eller egenskaper som är gemensamma för autistiska barn o då kanske framförallt barn som inte är så "grovt" autistiska?  

• Svar på tråden Hur vet man om ett barn har autism?
  • Anonym

vanligtvis någonstanns i förskoleåldern-skolåldern det beror på vilken diagnos det gäller. Ja det finns olika diagnoser inom autismspektrat.

Går barnet på förskola? Och varför misstänker du autism?

• Anonym (kompis)

Ja, barnet går på förskola. Han är två år och pratar inte. Ingenting. Han låter men det är nästan bara ett och samma ljud, det finns inga nyanser. Han är ganska reserverad, inte så kontaktsökande. Han kan fastna i en syssla länge.

• Anonym

Jag skulle inte säga någonting, jag har själv ett barn i min närhet där jag direkt tänkte "autismspektrum" men jag sa inget. Barnet går på förskolan och antagligen även på bvc, dem komemr att uppmärksamma hans talförsening och utreda det. Det kan ju bero på andra saker, tex hörselnedsättning.

Jag skulle bara fortsätta vara en god kompis.

• Anonym (kompis)

Nej jag kommer inte säga något men jag går och grubblar mycket på det. De har testat hörseln och det är inget fel på den.

• Anonym (kompis)

Är det jag skrev typiskt för autistiska små barn?

• Anonym

jag tycker att det låter som autistiska drag men sen är alla barn olika i alla åldrar vad jag ahr förstått. en del är mer tillbaka dragna och gillar att pilla med leksakerna ifred dvs mer reserverade än andra.

men att de härmar ljud och eko-tal är typiska drag även det som du beskriver att barnet är fascinerad av en sak ex o kan sitta med det länge.har du hört talas om uttrycket att autistiska barn kan leva som i en glasbubbla?
    det finns jätte mycket info på nätet om autistiska drag, läs.
    att barnet inte tar ögonkontakt tycker jag oxå låter som nån form av autism. hur är det med delaktighet i lekar? tar barnet nån form av social kontakt själv?   

• Anonym (kompis)

Ögonkontakt kan han ha och han är inte helt instängd i sig själv liksom. Han försöker kommunicera med sitt ljud. Han är kramig med de absolut närmasta. Jag har läst lite grann på nätet, men jag skulle gärna höra om folk som har erfarenhet av det. Varför började man misstänka att det kunde vara det, hur gammalt var barnet och vilka "drag" hade h*n?

• Anonym
    Anonym (kompis) skrev 2012-05-21 09:41:01 följande:
    Ögonkontakt kan han ha och han är inte helt instängd i sig själv liksom. Han försöker kommunicera med sitt ljud. Han är kramig med de absolut närmasta. Jag har läst lite grann på nätet, men jag skulle gärna höra om folk som har erfarenhet av det. Varför började man misstänka att det kunde vara det, hur gammalt var barnet och vilka "drag" hade h*n?
    försök o se ifall du kan få tag i andra föräldrar som har barn med autism. de kanske kan hjälpa dig
  • Anonym (kompis)
    Anonym skrev 2012-05-21 10:10:03 följande:
    försök o se ifall du kan få tag i andra föräldrar som har barn med autism. de kanske kan hjälpa dig

Det var lite poängen med att höra efter här där det säkert finns massa med erfarenhet av autistiska barn. Jag känner ingen jag kan fråga.
  • kaffemamma

Det är inte alls säkert att förskolan, BVC osv fattar misstankar i tid. När det gäller autism så är det väldigt, väldigt viktigt att diagnosen kommer så tidigt som möjligt. Ju tidigare man sätter in insatser som tex intensivträning, desto bättre chanser att barnet utvecklas på ett bra sätt.

Tecknen kan variera väldigt hos olika individer, men att han inte har kommit igång med språket och lätt kan fastna i aktiviteter ÄR varningsklockor. Annat att titta efter är tex om barnet pekar, om det vill dela med sig av saker det gillar: komma och visa mamma en leksak, teckning, peka när man ser något oväntat eller något som intresserar en. Om det leker med leksaker på ett "korrekt sätt" : om det istället mest ägnar sig åt att rada upp saker, plocka i och ur lådor, snurra på hjulen på en leksaksbil osv är det varningstecken. Som dock inte behöver betyda att barnet har autism - men jag tycker man ska vara uppmärksam.

Här finns en lista på tecken på autism:
    www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_autism/tidiga_tecken/tecken_pa_autism_hos_barn_under_tre/

• Anonym (MM)

Glöm inte att man kan ha olika grader av autism. Det är inte alla som blir som "Rainman".

Min brorsdotter är snart 3 år och för ca ett år sedan var hon helt besatt av dockor av alla de slag. Detta har dock försvunnit och nu har hon en helt normal inställning till dockor.
    Det kan alltså vara något som har med åldern att göra.    

• Anonym (kompis)
    kaffemamma skrev 2012-05-22 10:33:54 följande:
    Det är inte alls säkert att förskolan, BVC osv fattar misstankar i tid. När det gäller autism så är det väldigt, väldigt viktigt att diagnosen kommer så tidigt som möjligt. Ju tidigare man sätter in insatser som tex intensivträning, desto bättre chanser att barnet utvecklas på ett bra sätt.

Tecknen kan variera väldigt hos olika individer, men att han inte har kommit igång med språket och lätt kan fastna i aktiviteter ÄR varningsklockor. Annat att titta efter är tex om barnet pekar, om det vill dela med sig av saker det gillar: komma och visa mamma en leksak, teckning, peka när man ser något oväntat eller något som intresserar en. Om det leker med leksaker på ett "korrekt sätt" : om det istället mest ägnar sig åt att rada upp saker, plocka i och ur lådor, snurra på hjulen på en leksaksbil osv är det varningstecken. Som dock inte behöver betyda att barnet har autism - men jag tycker man ska vara uppmärksam.

Här finns en lista på tecken på autism:
    www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_a.../

Tack!

Vissa av de där tecknen kan jag känna igen, men absolut inte allt. Det största orosmomentet är ju helt klart talet. Men det kanske kan bero på annat, jag vet inte. Det är just det att han inte härmar olika ljud, inte har nyanser, inte försöker att bilda ord som gör att misstankarna väcks.   
Svar på tråden Hur vet man om ett barn har autism?