kaffemamma skrev 2012-05-22 10:33:54 följande:
Det är inte alls säkert att förskolan, BVC osv fattar misstankar i tid. När det gäller autism så är det väldigt, väldigt viktigt att diagnosen kommer så tidigt som möjligt. Ju tidigare man sätter in insatser som tex intensivträning, desto bättre chanser att barnet utvecklas på ett bra sätt.
Tecknen kan variera väldigt hos olika individer, men att han inte har kommit igång med språket och lätt kan fastna i aktiviteter ÄR varningsklockor. Annat att titta efter är tex om barnet pekar, om det vill dela med sig av saker det gillar: komma och visa mamma en leksak, teckning, peka när man ser något oväntat eller något som intresserar en. Om det leker med leksaker på ett "korrekt sätt" : om det istället mest ägnar sig åt att rada upp saker, plocka i och ur lådor, snurra på hjulen på en leksaksbil osv är det varningstecken. Som dock inte behöver betyda att barnet har autism - men jag tycker man ska vara uppmärksam.
Här finns en lista på tecken på autism:
www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_a.../
Tack!
Vissa av de där tecknen kan jag känna igen, men absolut inte allt. Det största orosmomentet är ju helt klart talet. Men det kanske kan bero på annat, jag vet inte. Det är just det att han inte härmar olika ljud, inte har nyanser, inte försöker att bilda ord som gör att misstankarna väcks.