• Anonym (Badrum?)

Om man ändå måste totalrenovera badrummet, kan man då byta plats på allt?

Vi står i tagen att köpa ett hus som badrummet behövs totalrenoveras på. Vi är i vlet och kvalet pga det, det beror på vad säljaren är beredd att gå ner i pris om vi vill köpa det för det är mer saker som måste åtgärdas.

Men om vi nu ändå måste åtgärda en massa saker, kan man då byta plats på tex handfat och badkar på ett enkelt sätt? Misstänker att toaletten är lättast att ha kvar där det är, men det övriga? Är det mycket krångligt?
    Det är bottenplan det handlar om och under finns en källare.

Det sitter även två fönster himla dumt placerade, men huset är i tegel så det känns som ett jäkla jobb att flytta på dem, men om vi flyttar badkaret så kanske det fungerar? Alt att vi gör om duschdelen i källaren (som också måste göras) och slår ihop den med tvättstugan till en spa avdelning (finns redan bastu) och har tvättmaskinen i det gamla badrummet tillsammans med toalett och handfat..

Isch, låter som ett megaprojekt haha säljaren får nog gå ner MASSOR så vi kan anlita hantverkare till de tunga tråkiga jobben...

Men iaf, kan man byta plats på ett enkelt sätt på handfat och badkar?

• Svar på tråden Om man ändå måste totalrenovera badrummet, kan man då byta plats på allt?
  • Anonym

Varför ska de gå ner massor i pris? Har de inga andra intressenter än er?

• diddisen80

Ring och ta in en offert. Men varför skulle det inte gå rent teoretiskt? Ni måste ju ändå antagligen byta dom gamla rören i golvet på toaletten. Men sen hur det funkar praktiskt bör ni nog kolla med en rörmokare.

• Anonym (Badrum?)
    Anonym skrev 2012-05-21 07:46:33 följande:
    Varför ska de gå ner massor i pris? Har de inga andra intressenter än er?
    Nej, alla har bangat. Paret har lån på 300 000 kr bara så de sitter inte i sjön mer än att de vill bli av med huset.
    Takex skrev 2012-05-21 08:01:17 följande:
    Ring en firma som sysslar med sånt och fråga?
    Ja, det kan jag givetvis göra men täntke ta allt i samma svep när jag ber om offert, just för att de inte ska säga; Jo men det är såååå lätt och så blir det jättemycket dyrare än att behålla det på sin plats.
    diddisen80 skrev 2012-05-21 08:10:04 följande:
    Ring och ta in en offert. Men varför skulle det inte gå rent teoretiskt? Ni måste ju ändå antagligen byta dom gamla rören i golvet på toaletten. Men sen hur det funkar praktiskt bör ni nog kolla med en rörmokare.
    Tänkte mer på merarbetet, hur mycket merarbete det blir. Men om vi måste byta rören också så spelar det ju ingen roll, men det behövs antagligen inte (enl säljaren) men enl besiktningsprotokollet så sitter fönstren illa till med nuvarande placering av badkar etc och har vi sakerna kvar på samma ställe kommer ju problemet med fönstren att kvarstå, men jag tycker det är trevligt med fönster i badrummet så jag vill helst slippa lägga igen dem.
    Dessutom, om vi kan ändra om så kan vi få plats med ett större badkar än ett litet ett på bara 150 cm.
  • Anonym (Badrum?)

Tillägg: Jag vill ju inte heller ta in en offert på ett hus jag ännu inte köpt och ville bara veta på ett ungefär om vi pratar 100 000 eller 500 000 kr.

• Snöfrun

Ska man flytta på handfat, dusch, toa etc måste man flytta på avloppen också. Det går men det är dyrt. Att flytta en toa och dess avloppsstam är dyrt och kanske något man undviker om man kan. Men det är helt klart möjligt. Allt går bara man har tid och pengar

• Anonym

Du kan flytta om allt precis som du vill. De drar om rören under golvet (eller i väggen)  bara, inte så svårt men du får ju ta in en rörmokare för det, vilket du slipper om du låter allt vara kvar där det är idag.

Vi renoverade vårt badrum och flyttade allt, inga problem.

• Anonym
    Snöfrun skrev 2012-05-21 11:45:02 följande:
    Ska man flytta på handfat, dusch, toa etc måste man flytta på avloppen också. Det går men det är dyrt. Att flytta en toa och dess avloppsstam är dyrt och kanske något man undviker om man kan. Men det är helt klart möjligt. Allt går bara man har tid och pengar
    Du behöver (kan) inte flytta avloppsstammen, men du måste koppla toan med stammen och dra om rören bara.
  • Anonym
    Snöfrun skrev 2012-05-21 11:45:02 följande:
    Vi håller precis på att göra nytt badrum och jag kan intyga att man måste flytta och/eller byta rören och det är dyrt. Bara grävningen och rören kostade oss 25 000.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-21 11:49:29 följande:
    Du behöver (kan) inte flytta avloppsstammen, men du måste koppla toan med stammen och dra om rören bara.
    Nej, men är rören gamla kan de bästa vara att byta ut stammen också...annars får man bara gräva upp igen senare..
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-21 11:55:02 följande:
    Nej, men är rören gamla kan de bästa vara att byta ut stammen också...annars får man bara gräva upp igen senare..
    Men här är det inget som säger att rören är gamla, eller hur. Jag utgår ifrån ts fråga, inget annat.

Ts, ska ni totalrenovera ert badrum får du nog räkna med 60.00-100.000 kr för allt (omdragning av rör, badkar, handfat, toalett, fuktspärrar, kakel, arbete etc. Sen kan ni göra vissa ROT-avdrag också.

När vi gjorde vårt badrum på 4.5 kvm (dusch, billig toa och handfat) gick det på 60.000 kr.
  • Anonym (Badrum?)
    Anonym skrev 2012-05-21 11:59:40 följande:
    Men här är det inget som säger att rören är gamla, eller hur. Jag utgår ifrån ts fråga, inget annat.

Ts, ska ni totalrenovera ert badrum får du nog räkna med 60.00-100.000 kr för allt (omdragning av rör, badkar, handfat, toalett, fuktspärrar, kakel, arbete etc. Sen kan ni göra vissa ROT-avdrag också.

När vi gjorde vårt badrum på 4.5 kvm (dusch, billig toa och handfat) gick det på 60.000 kr.
    Ok, då ligger jag inte helt fel då om jag räknar med 150 000 kr totalt. Badrummet är på knappa 6 kvm och toatletten och handfatet ska behållas, de är nyinsatta, det som köps nytt i badrumsporslin är då badkaret och sen arbetet. (Badkaret jag vill ha kostar 8000 kr) Rivningsarbetet kommer vi att göra själva och en hel del annat kan vi göra själva också. (Sambons pappa är rörmokare men kan inte bygga själv längre, han blir rådgivare iaf)
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-21 11:59:40 följande:

Låter väldigt billigt, är det med både arbete och material? Tillkommer något ni fått rot för?

Utan omdragning av rör kostar arbetet hos oss ca 100 000 kr (där du eventuell har rot att dra ifrån) plus material som är beroende på hur dyrt du väljer. Är det många vinklar och vrår blir det dyrare då kakling mm tar längre tid. Vad det gäller flytt beror det helt på hur stora flyttar och hur det ser ut, ibland kan det vara enkelt ibland svindyrt.

På ett ungefär. Är inte hantverkare själv men jobbar med administrationen i ett företag som bygger och renoverar badrum och kök. Detta är vad vi brukar ta och vi är ganska billiga för att vara duktiga utbildade hantverkare i ett företag som inte utnyttjar outbildad utländsk arbetskraft eller fuskar på något sätt med arbetet.
  • Ms H

Varför frågar du inte sambons Pappa rörmokare ang rören? Han borde ju ha koll på prisbilen.

Angående fönster: det krävs bygglov (iaf i min stad) om man ska ändra fasadens utseende, i det inkluderas att flytta eller sätta igen fönster.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-21 12:14:15 följande:
    Låter väldigt billigt, är det med både arbete och material? Tillkommer något ni fått rot för?

Utan omdragning av rör kostar arbetet hos oss ca 100 000 kr (där du eventuell har rot att dra ifrån) plus material som är beroende på hur dyrt du väljer. Är det många vinklar och vrår blir det dyrare då kakling mm tar längre tid. Vad det gäller flytt beror det helt på hur stora flyttar och hur det ser ut, ibland kan det vara enkelt ibland svindyrt.

På ett ungefär. Är inte hantverkare själv men jobbar med administrationen i ett företag som bygger och renoverar badrum och kök. Detta är vad vi brukar ta och vi är ganska billiga för att vara duktiga utbildade hantverkare i ett företag som inte utnyttjar outbildad utländsk arbetskraft eller fuskar på något sätt med arbetet.
    Ja, både arbete och material. Men vår rörmokare kaklade också, så vi behövde inte anlita två hantverkare.
  • Anonym (Badrum?)
    Ms H skrev 2012-05-21 12:28:32 följande:
    Varför frågar du inte sambons Pappa rörmokare ang rören? Han borde ju ha koll på prisbilen.

Angående fönster: det krävs bygglov (iaf i min stad) om man ska ändra fasadens utseende, i det inkluderas att flytta eller sätta igen fönster.
    För att han bor 60 mil härifrån och har inte sett huset än
  • straw2008

150 000 låter VÄLDIGT mkt för "endast" ett badrum ? låter snarare som att du vill ha en anledning att pruta ? du vet att det är Ok att pruta va? Man MÅSTE ine skylla på något ? Det är ni köpare som avgör vad huset är värt för er. I sthlm börjar startbuden på hus oftast 300 000 under utrop.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • straw2008
    Anonym (Badrum?) skrev 2012-05-21 12:42:03 följande:
    För att han bor 60 mil härifrån och har inte sett huset än

Ha de på FL som du frågar sett huset ? Tror din svärfar är mer kompetent än någon annan att svara på detta.
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Anonym (Badrum?)
    Anonym skrev 2012-05-21 12:14:15 följande:

Helt fyrkantigt badrum. Idag är det byggt i icke godkända material, förmodligen inget tätskikt heller. Kakel iaf runt badkaret, tror jag kanske vill ha väv på resten, ev, kaklat halvvägs upp utom just runt badkaret där vi tar hela vägen upp, vi kommer inte att duscha i badkaret, det finns en dusch i källaren också som måste renoveras. Jag vet inte, men tveksamt om jag vill ha klinker på golvet, jag är inte så förtjust i det.

Kakel etc köper vi själva antagligen då vi har hittat ett vi gillar. Vi kan kakla båda två så kanske gör vi den biten själva, kanske inet, med ROT blir det ju inte så dyrt.
Svar på tråden Om man ändå måste totalrenovera badrummet, kan man då byta plats på allt?