• tasha

biverkningar om pergotime? frågor om pergotime!

hejsan=)

fick inte min mens mer än en gång efter en kur av primalut nor som läkaren hoppades skulle sätta igång mensen regelbundet igen... har innan de varit utan mens i ett år efter slutat med p-piller..

så nu blir de väl pergo antar jag.. måste jag själv ringa läkaren om ny tid lr tror ni hon ringer mig o kollar hur de har gått???? har även provsvar som jag tog innan jul om de kan ha varit pco som jag inte fått svar på än!!

undrar även hur pergo time har fungerat för er.. för de finns väl inga andra alternativ nu va?? (vill inte vänta längre heller)
    o sen undrar jag va ni fått för biverkningar av pergotime?

har många av er gått upp i vikt o isåfall hur mycket under hur lång tids period..?

jätte tacksam för många svar o ventilationer :) :)
    kram tasha

• Svar på tråden biverkningar om pergotime? frågor om pergotime!
  • LillSkruttet

Har ätit första Pergokuren och jag har inte gått upp i vikt. De biverkningar som jag känt av är blodvallningar och huvudvärk samt yrsel. Men jag har tagit dem på kvällen för jag fick det tipset, att sova bort biverkningarna så att säga.

• Peki

Jag gick ner i vikt... jag mådde så illa att jag hade svårt att få i mig mat.

Generellt ger Pergo rätt mycket biverkningar. Jag mådde betydligt sämra av Pergo-tabletterna än under nedregleringen vid IVF-behandlingen.

Men vissa verkar klara sig rätt bra så du får hoppas att du tillhör en av dem.

• LillSkruttet

Peki: Jag har också tappat i vikt, inte mycket men litegrann. Ej mått så illa av tabletterna men gått ner lite ändå.

• Peki

Lillskruttet: Det verkar vara lite olika. En del samlar på sig mer vatten i kroppen tror jag.
    Jag gick nog ner flera kilo tror jag under mina tre kurer.

Under IVFen gick jag i stället upp något. Dels åt jag nog lite mer än vanligt och dels svullnade magen, kan vara att jag samlade på mig vätska. Att jag dessutom inte kunde träna som vanligt gjorde nog sitt till

• LillSkruttet

Peki: Och jag som tyckte det var konstigt att jag gått ner i vikt. Trodde inte det kunde bero på Pergo eftersom det står viktuppgång som biverkning och det var det ju INTE. Men det är ju trevligt att tappa några kilo

• tasha

okok många som gått ner i vikt ser jag ;) de ser jag juh bara som positivt hehehe..
    va kostar pergotime? o hur gör läkaren uppföljningar för o se om de hela funkar??

en annan fråga oxå:) jag åt en kur av primalut nor som ska få igång mensen, hade efter de en vanlig menstraution av följd av pillrena.. nu har jag precis haft BIM (dag 33 idag) o har under de senaste dagarna känt svag mensvärk av o till, men mensen har inte kommit.. nån som vet om de kan bli så pga att jag skulle haft mensen nu egentligen?? lr kan de va ett graviditets tecken tro *hehe*

kram på er

• Meeri K

Hejsan!

Jag betalade ca 75 kr/ask för Pergotime. Och det har varit lite olika på hur läkaren har gjort uppföljning, vanligtvis har jag fått göra gravtest själv. Jag har ätit Pergotime 13 ggr och biverkningarna har varit:

huvudvärk, yrsel och svimma, ca 10 kg viktuppgång samt svårt att gå ner det igen, kräkningar, otroligt många blodvallningar (ca 20 ggr/dag), humörsvängningar och otroligt lätt för att gråta. Vanligtvis började varje dag med att jag grät i en halvtimme..

Lyckligtvis har inte alla kommit samtidigt, utan i olika intervaller. Fick färre biverkningar när jag tog dubbel dos, men å andra sidan har jag tagit dubbel dos vid endast tre av tillfällena.

Lycka till!

*Kram* Meeri

• Rhonda Breeze

Något som inte står med som en biverkning på bipacksedeln är att sekretet KAN påverkas och du känner dig "torrare". Även om du får igång din ägglossning kommer spermierna inte fram!

Jag tog en dubbel Pergokur i höstas när jag gick hos en annan läkare som inte informerade mig om detta (eller så mycket annat för den delen...).

Jag kommer nästa cykel att äta Pergo igen, men då en enkelkur, och min nya läkare kommer att kontrollera om mina slemhinnor blir torrare eftersom det då blir svårare att blir gravid. Förhoppningsvis kommer jag inte att reagera lika starkt på en enkelkur.

• tro hopp kärlek

Läser ur pergostimes askens papper
    .
    BIVERKNINGAR:

vanligast: blodsvallningar,huvudvärk,yrsel,illamående,kräkningar,buksmärtor,
    förstoring av äggstockar,blåsbildning på äggstockarna,ömmande bröst,nervositet,
    sömnlöshet,synstörningar,

Mindre vanliga: viktökning,trötthet,onormala underlivsblödningar,nässelfeber,allergiska hudutslag,övergående håravfall,deprission,humörsvängningar,ökad risk för blodpropp,
    lättare kramptillstånd.

Enskatak leverpåverkan med eller utan kliniksa synptom har rapporterats. Överstimulerande äggstockar och/eller tidigare leversjukdom kan öka risken för att utveckla försämrad leverfunktion.

-I mitt fall får jag migränliknande huvudvärk. Svettningar,yrsel,humörsvängningar, samlar vatten så man blir stel och konstig. särskilt i fingrar,drömmer mycket,sover mycket, gråtig, blodsvallningar...

Så är det bara..tyvärr.

• Cahela

jag ska börja med pergo enkel dos o är nervös för o få allt ni skriver om...
    jag hoppas det ger sig snabbt med pergo för blir det bara biverkningar orkar jag inte hålla på så länge..

• isisisis

Hej! Jag har ätit 2 månader nu...och har bestämt mig för att inte äta den sista.Jag får dåligt sekret! Och då är det ju ingen ide!!!
    Dessutom har jag haft svårt att sova i perioder! Vilket varit fruktansvärt störande!
    Mindre biverkningar som lätt att gråta viktuppgång och illamående värre mensoch ÄL och huvudvärk kunde jag stå ut med!
    Men jag får säga att det var MYCKET biverkningar!!! jag brukar ALDRIG känna av några biverkningar av andra mediciner jag ätit! Men det är tydligen olika för alla!

• Doris6

Har precis ätit upp min första kur pergo och väntar på att börja mysa och fixa ett barn elelr två, men hur ska man veta att man har ägglossning ändå?

Ska man mysa varje dag dag 10-16 ca?

har haft jobbigt med pergp också.
    stannat hemma från jobbet med extrem huvudvärk och yrsel, nedstämd, arg osv..

• Rhonda Breeze

Isisis:

Trist att det påverkade sekretet!!! Det är för jäkligt att det inte står med som upplysning bland biverkningarna. För det är precis som du skriver, helt onödigt att äta Pergo då.

Hur många har du ätit per kur? Det kan hjälpa om man går ner till t.ex. enkeldos.

Själv kommer jag att köra enkelkur nu (tog en dubbelkur i höstas som gjorde att jagfick dåligt sekret) men om det inte blir bra denna gång kommer vi att få FSH-sprutor istället för Pergo.

• isisisis

Rhonda Breeze: Jag har ätit enkelkur...Så hade jag ätit dubbelkur hade det inte varit nåt vidare....då kanske jag inte sovit alls??? *L*
    Vad är FSH?
    Jag ska till gynekologen den 7:e har berättat att det inte funkar...

• Rhonda Breeze

Isisis: FSH= Follicle Stimulation Hormone

Pergo stimulerar kroppen att skapa FSH själv, dvs Pergo innehåller inte några hormoner i sig självt. Och om Pergo inte funkar, t.ex. om det påverkar det fertila sekretet, kan det bli aktuellt att ta FSH direkt.

FSH-sprutor är mycket dyrare än Pergo, uppemot 10 000 kr per kur om jag minns rätt, och krångligare med sprutorna och att du måste göra fler VUL-kontroller. Därför brukar de flesta läkarna ordinera Pergo först. Men jag tycker helt klart att du ska diskutera med din läkare om FSH-sprutor eller något annat alternativ eftersom Pergo inte fungerar för dig.

Lyckla till!

• isisisis

Jag har ägglossning ändå....fick pergo som ett komplement bara...så det är nog inte aktuellt! Men tack! Lycka till du också!

• Cahela

huh,,,,jag blir alldeles rädd när jag läser om era biverkningar..
    jag får så lätt huvudvärk när hormonerna hoppar ( typ när jag åt p-piller o när jag slutade med dem ) så jag bara bävar för om det blir så med pergo oxå...
    är lite inställd på att jag kanske får vara hemma från jobbet om det blir för mkt biverkningar...dock tänker jag inte pressa mig att äta fler kurer om det är så att jag mår alldeles för dåligt...

• Tovsippan

cah:
    Jag har precis som du reagerat väldigt negativt på p-piller och haft diverse humörsvängningar m.m. före mens. Av den och har varit orolig för hur jag ska reagera på Pergo. Jag frågade därför runt lite här i forumet för ett tag sedan samt pratade om detta med min läkare. Av de svar jag fått framgår att det inte självklart behöver betyda att kvinnor som får biverkningar av p-piller ska få större problem med Pergotime.

Jag har nu själv precis tagit min sista tablett i min första pergo-kur och det känns OK så här långt! Den verksamma substansen finns ju kvar i kroppen under ett par veckor, så jag vet att biverkningar fortfarande kan dyka upp, men det känns hoppfullt. Många tjejer verkar dock kunna reagera olika från kur till kur. Personligen kan jag nog tänka mig att stå ut med endel obehag för att äntligen bli gravid och få bli förälder. Mitt arbete kan vara väldigt stressigt och jag ska försöka att hålla det på en mer rimlig nivå så att jag orkar ta perioder då jag kanske inte mår lika bra som vanligt. Om det nu går... Cah, försök att inte oroa dig för mycket, utan prova och se hur det går. Fungerar det inte får man omvärdera situationen då. Förhoppningsvis är det inte så illa för dig och lyckas du snabbt får ett plus!

• Mirabelle

Hallåj alla pergoknaprare..

Jag har själv bara knaprat en gång.. hittills..
    Men min gyn tyckte att jag skulle testa pergo för att se om min mens kom igång av det men icke.. Så nu är det hormonbehandling som gäller istället..
    Har provat andra saker för att få igången mensen innan med men de har bara inneburit att jag har fått mens till följd av pillrena men sen inget mer.. Suck!

De enda biverkningarna jag fick av pergon var som pms typ. I mitt fall kort stubin.
    En sak som jag har "lidit av" ända sedan jag slutade med dem för en månad sedan är att jag har massor av flytningar. vet inte riktigt varför det har blivit så när inget annat har kommit igång (läs ÄL och mens)..
    Någon som har någon idé??

Svar på tråden biverkningar om pergotime? frågor om pergotime!