• ahj

När började din bebis sitta i matstol?

Hej jag har en pojke på snart fyra månader. Jag ska snart börja ge honom smakportioner och testade att sätta honom i matstol men han bara böjer sig framåt. jag lägger honom på mage antingen helt platt eller på en kudde varje dag för att träna nacken och han börjar bli mer och mer stabil. 

jag har inte låtit honom sitta inte ens när jag håller honom för att skona hans rygg..

När började ni  låta era bebisar sitta? Jag vet att det är individuellt vad barn klarar av och när men jag är lite nyfiken.

hur gick det till första gången ni satte era små i matstol? böjde de sig framåt och hade svårt att sitta upp? hur har ni tränat de i att sitta? 

• Svar på tråden När började din bebis sitta i matstol?
  • Oförglömlig

Min sin fick sitta i matstal vid 3,5-4 månader då tog jag handdukar å bollade upp hsn Med så han fick mer stöd å en kudde bakom huvudet. Fick sitta små korta stunder tror de va vid 4 månader då han fick smakisar:) Han satt länge med stöden tig bort det mer å mer när hsn blev stabilare:)

• La Lola

Alma var 4½ mån.
    Hedda var 3½ mån.

I matstol alltså...
    Sitta i knät hade de ju gjort tidigare.

En extra dyna i matstolen och en ihopvikt handduk framför.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Helle333
    ahj skrev 2012-05-21 09:52:53 följande:
    Hej jag har en pojke på snart fyra månader. Jag ska snart börja ge honom smakportioner och testade att sätta honom i matstol men han bara böjer sig framåt. jag lägger honom på mage antingen helt platt eller på en kudde varje dag för att träna nacken och han börjar bli mer och mer stabil. 

jag har inte låtit honom sitta inte ens när jag håller honom för att skona hans rygg..

När började ni  låta era bebisar sitta? Jag vet att det är individuellt vad barn klarar av och när men jag är lite nyfiken.

hur gick det till första gången ni satte era små i matstol? böjde de sig framåt och hade svårt att sitta upp? hur har ni tränat de i att sitta? 
    När hon kunde sitta själv.
  • Lena

3.5 månader men hon har varit väldigt stabilt sen hon föddes. Syrran hängde lite när hon sattes i stolen vid 4 månader.

• Solen11

Min tjej satt i Bumbostol i ca 1 månad från hon var ca 4 månader. Vid 5 månader så satt hon perfekt i matstolen (Stokke tripp trapp) med lite hjälp första veckorna av en kudde runt midjan/ryggen.

• Pirum

3-3,5 månader typ. Så länge huvudet sitter kvar av sig självt så kan man bulla upp dem lite.

Hur menar du att du inte låtit bebisen sitta själv ens i knäet? Kan han inte hålla upp huvudet själv om han sitter i ditt knä?

• Annelie 76

Så fort sonen orkade hålla upp huvudet och var någorlunda stabil i ryggen, ca 3 månader? Stöttade med dyna och sånt i början. Han har alltid velat sitta upp så han var tidigt stadig i nacken, ryggen tog dock lite längre tid.

• Pirum

Men jag tänker att man känner av vad de klarar i knäet. Mina tre har väldigt tydligt visat när det är dags för nästa steg genom att t ex dra sig uppåt, luta sig framåt när de sitter i famnen och så. 

• Blöjor111111

Sonen är 6 månader och för ca 2 veckor sedan började han sitta i en matstol. Han gillade inte sitta där innan, tyckte att det var obehagligt. Än så länge så har vi en dyna bakom,han vill inte sitta där längre än 10 minuter. För smakisar använde vi hans favorit, babysitter.

• dripdrop

Hon började smaka på mat i vårat knä eller i babysitter när hon var ett halvår. Någon vecka efter det köpte vi en stol, men hon satt inte bra i den förrän kring 7 månader.

• ahj
    Pirum skrev 2012-05-21 10:09:12 följande:
    3-3,5 månader typ. Så länge huvudet sitter kvar av sig självt så kan man bulla upp dem lite.

Hur menar du att du inte låtit bebisen sitta själv ens i knäet? Kan han inte hålla upp huvudet själv om han sitter i ditt knä?

jo han håller huvudet när jag håller i honom och när han ligger på mage men jag har inte låtit honom sitta i knät ens tidigare då jag ville skona hans rygg..hörde från många föräldrar att det inte är bra att låta de sitta när de är för små då ryggen är mjuk och det kan göra skada
  • Pralina 81

När vår dotter satt stabilt i bumbon så fick hon sitta korta stunder i matstol, en stokke tripp trapp. Vi behövde inte "bulla upp" henne då utan hon satt bra utan att hänga över åt något håll. Hon var nog 5 mån och 1 vecka när hon fick sitta i stolen. Hon kunde även sitta nån minut på golvet själv då med stöd av händerna.

• Pirum
    ahj skrev 2012-05-22 08:25:39 följande:
    jo han håller huvudet när jag håller i honom och när han ligger på mage men jag har inte låtit honom sitta i knät ens tidigare då jag ville skona hans rygg..hörde från många föräldrar att det inte är bra att låta de sitta när de är för små då ryggen är mjuk och det kan göra skada
    Jag har aldrig hört talas om det. Jag har tänkt att så länge man har lite sunt förnuft och inte låter dem sitta timmavis i sträck, samtidigt som man är lyhörd för barnets signaler och rättar till sittställningen när så behövs så är det lugnt.  Jag har svårt att tänka mig att ett barn kan sitta sig till skador utan att man som förälder hinner märka att det har det lite obekvämt. Men jag kan ha dunderfel. :)
  • La Lola
    Pirum skrev 2012-05-22 10:27:58 följande:
    Jag har aldrig hört talas om det. Jag har tänkt att så länge man har lite sunt förnuft och inte låter dem sitta timmavis i sträck, samtidigt som man är lyhörd för barnets signaler och rättar till sittställningen när så behövs så är det lugnt.  Jag har svårt att tänka mig att ett barn kan sitta sig till skador utan att man som förälder hinner märka att det har det lite obekvämt. Men jag kan ha dunderfel. :)
    Jag tror du har dunderrätt.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Collin

Tror sonen var ca 5 månader, vi hade inte köpt ngn matstol innan dess, och han satt fint i den. Efter10-15 minuter började han så smått sjunka ihop, och då tog vi bort honom från stolen, men det dröjde nog knappt ett par veckor innan han orkade sitta länge i den :)

Svar på tråden När började din bebis sitta i matstol?