Varför tror folk att gräsmatta är enkelt?
Något jag förvånas över är att många som skaffar hus ganska omedelbart river upp hela eller stora delar av en redan uppvuxen trädgård och sår gräsmatta på ytan. Vid förfrågning om varför får man i regel två svar: "jag vill ha det lättskött" och "barnen ska ha någonstans att leka".
Jag förstår inget av argumenten. Enligt min erfarenhet så gillar barn små "rum" och att krypa runt i buskage, och lättskött är det sista en gräsmatta är!
Så, jag vill ge tipset till alla nyblivna husägare att tänka på att:
- Gräsmattor innebär konstant jobb om man skall hålla dem fina. De skall ständigt klippas och vill man inte ha mossa behöver man gödsla och även hålla den skuggfri. Den behöver mer än många andra växter vattnas när den är torr och hålla ogräs borta ur den skall vi inte tala om...
Sättningar i jorden är standard, så att hålla din matta slät kräver antingen massivt underarbete, eller att du årligen jämnar ut och sår nytt i fläckar. Frostskador och sorkskador är också vanliga.
217.70.34.228/f_s/images/vinterskador0009.jpg
Väg detta mot
Buskar
Som på sin höjd behöver lite tuktning då och då och
Perenner (fleråriga växter) som sköter sig själva om du rensar en gång på våren (och om du vill, gödsla en gång innan midsommar).
Inget ont om att folk gillar gräsmattor, men gå inte fällan och tro att det är något annat än bland det mest arbetskrävande du kan skaffa i din trädgård!