• PolyPond

Varför tror folk att gräsmatta är enkelt?

Något jag förvånas över är att många som skaffar hus ganska omedelbart river upp hela eller stora delar av en redan uppvuxen trädgård och sår gräsmatta på ytan. Vid förfrågning om varför får man i regel två svar: "jag vill ha det lättskött" och "barnen ska ha någonstans att leka".

Jag förstår inget av argumenten. Enligt min erfarenhet så gillar barn små "rum" och att krypa runt i buskage, och lättskött är det sista en gräsmatta är!

Så, jag vill ge tipset till alla nyblivna husägare att tänka på att:
    - Gräsmattor innebär konstant jobb om man skall hålla dem fina. De skall ständigt klippas och vill man inte ha mossa behöver man gödsla och även hålla den skuggfri. Den behöver mer än många andra växter vattnas när den är torr och hålla ogräs borta ur den skall vi inte tala om...
    Sättningar i jorden är standard, så att hålla din matta slät kräver antingen massivt underarbete, eller att du årligen jämnar ut och sår nytt i fläckar. Frostskador och sorkskador är också vanliga.

217.70.34.228/f_s/images/vinterskador0009.jpg

Väg detta mot
    Buskar
    Som på sin höjd behöver lite tuktning då och då och
    Perenner (fleråriga växter) som sköter sig själva om du rensar en gång på våren (och om du vill, gödsla en gång innan midsommar).

Inget ont om att folk gillar gräsmattor, men gå inte fällan och tro att det är något annat än bland det mest arbetskrävande du kan skaffa i din trädgård! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Varför tror folk att gräsmatta är enkelt?
  • Mandel

Blomsterrabatter är mer krävande!
    Fy för att ligga på knä och rensa ogräs, blä!

Jag kan annars hålla med om att gräsmatta tar tid om man har höga krav på den, men om man är nöjd med grön yta och det är okej med klöver och maskrosor så är det inte så svårt.

Själv lägger jag väl 4-5 timmar på åkgräsklipparen i veckan på att hålla alla grönytor skapliga. Ja, jag har stor tomt och stora grönytor som ska hållas efter.
    Sedan tillkommer all trimmerkörning och kantklippning med vanlig klippare där det inte går att köra med åkaren.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Pickeli

Äh det beror ju på hur pedantisk man är. Vår gräsmatta är alldeles perfekt för oss, lite mossig här och där men i övrigt grön och fin. Klipper den minst en gång i veckan och kör åkgräsklippare. Går på 30 minuter sen är det klart!

Det kallar jag lättskött!

Vi hade rätt många buskar som vi tog bort och detta eftersom dessa drog till sig så in i bombens med insekter av olika slag. Otrevligt!

Google it!
  • sweetbird

Våra gräsmattor är gröna , ingen mossa någonstans , sol hela dagarna , gödslar inte,
    Behöver inte så om gräs varje år, har något varit ståendes på gräsmattan hela sommaren typ parasoll fot, så kommer gräset upp där igen efter vintern :) , klippningen är smidig, åkgräsklippare eller vanlig klippare, klipper inte alltid alla gräsmattor samtidigt, men de går rätt fort, låter gräset i bärträdgården och äppleträdgården växa lite längre innan vi klipper , för där är man ju ändå inte så ofta, bara när man plockar frukt/bär :)

Har lite gula maskrosor på gräsmattan nu, men det är ju vackert! Så jag väntar lite extra nu innan jag klipper för jag vill ha kvar dom :D hehe, och ungarna gör maskros soppa av dom när dom leker så de kanske inte ens finns några att klippa ner när gräsklipparen dras igång :D

• Lumo

Kan ju varmt rekommendera gräsklipparrobot. Vi har 2500 kvadrat gräsmatta o vår lilla robot knatar runt o klipoer den finfin. Ogräset försvinner då det inte gillar konstant tuktning. Gräset blir fint o tjockt då öven det gillar klippning. Den låter inget, svischar bara lite. Den är trevlig att titta på, ser ut som en liten sköldpadda som knatar runt. Den jobbar när vi vill o jobbar gladeligen när vi är på semester på landet. Hur bra kan det bli?

Ja, vad gör vi när vi "klipper gräset"? - vi sitter på altanen o dricker en kall öl. bästa trädgårdsinvesteringen so far. Tänk på det nästa gång ni puttrar runt i timmar på åkgräsklipparen.

• Pickeli
    Lumo skrev 2012-05-21 12:12:37 följande:
    Kan ju varmt rekommendera gräsklipparrobot. Vi har 2500 kvadrat gräsmatta o vår lilla robot knatar runt o klipoer den finfin. Ogräset försvinner då det inte gillar konstant tuktning. Gräset blir fint o tjockt då öven det gillar klippning. Den låter inget, svischar bara lite. Den är trevlig att titta på, ser ut som en liten sköldpadda som knatar runt. Den jobbar när vi vill o jobbar gladeligen när vi är på semester på landet. Hur bra kan det bli?

Ja, vad gör vi när vi "klipper gräset"? - vi sitter på altanen o dricker en kall öl. bästa trädgårdsinvesteringen so far. Tänk på det nästa gång ni puttrar runt i timmar på åkgräsklipparen.
    Förutom det faktum att den är svindyr så förstås.

Både jag, sambon och för att inte tala om barnen tycker det är kanonkul att åka runt klippa gräset, så för oss är det varken jobbigt eller tråkigt.

Vågar ni lämna gräsklipparen ute och igång när ni åker iväg till landet? Det skulle jag inte göra även om vi bor i världens lugnaste samhälle.
    Google it!
  • Diablo
    Lumo skrev 2012-05-21 12:12:37 följande:

Funderar på robott, vad har ni för sort?
    Har man tur behöver man inget vett!
  • Lumo
    Pickeli skrev 2012-05-21 13:16:09 följande:
    Förutom det faktum att den är svindyr så förstås.

Vågar ni lämna gräsklipparen ute och igång när ni åker iväg till landet? Det skulle jag inte göra även om vi bor i världens lugnaste samhälle.

Med rätt klipp så kan man ha tur att hitta en billigare klippare. Vi hittade vår robot oanvänd för halva priset (12 kkr, annars 24 tror jag.), dvs en av de bättre modellerna. Ett företag som inte använde den... :) har även sett dem på kampanj för ca 5000 kr billigare. Och då pratar vi gräsklippartraktorpriser. :)

Den slutar funka om man lyfter upp den/snor den, man måste ha kod. De dyrare modellerna har även gps, men det kan man ju även sätta på billigare varianter. Dessutom ska väl hemförskringen täcka stölder av gräsklippare. Man kan dessutom programmera den att endast gå nattetid, då ser ingen den. Du ska se att priserna kommer falla rejält inom 1-2 år känns det som. De små modellerna för små mattor är ju redan rätt billiga. Då får ni slå till! ;)

Vi tyckte åxå det var kul med åkgräsklippare några ggr/år. Men inte så kul när man får avbryta semestern för att åka hem o rädda gräsmattan. Eller gå ut o klippa efter jobbet när man hellre vill sitta på uteplatsen o softa. Vår matta behövs klippas 1-2 ggr/v o det blir ju några timmar/år. Plus att folk runtomkring slipper oväsendet. Du behövs bara lite trimmertid ibland.
  • Pickeli
    Lumo skrev 2012-05-21 13:39:10 följande:
    Med rätt klipp så kan man ha tur att hitta en billigare klippare. Vi hittade vår robot oanvänd för halva priset (12 kkr, annars 24 tror jag.), dvs en av de bättre modellerna. Ett företag som inte använde den... :) har även sett dem på kampanj för ca 5000 kr billigare. Och då pratar vi gräsklippartraktorpriser. :)

Den slutar funka om man lyfter upp den/snor den, man måste ha kod. De dyrare modellerna har även gps, men det kan man ju även sätta på billigare varianter. Dessutom ska väl hemförskringen täcka stölder av gräsklippare. Man kan dessutom programmera den att endast gå nattetid, då ser ingen den. Du ska se att priserna kommer falla rejält inom 1-2 år känns det som. De små modellerna för små mattor är ju redan rätt billiga. Då får ni slå till! ;)

Vi tyckte åxå det var kul med åkgräsklippare några ggr/år. Men inte så kul när man får avbryta semestern för att åka hem o rädda gräsmattan. Eller gå ut o klippa efter jobbet när man hellre vill sitta på uteplatsen o softa. Vår matta behövs klippas 1-2 ggr/v o det blir ju några timmar/år. Plus att folk runtomkring slipper oväsendet. Du behövs bara lite trimmertid ibland.
    Man vill ju inte köpa någon billigt skit, risken är väl att den inte är så bra om den är riktigt billig. Får vänta några år då tills det här med att klippa gräset blir till en börda. Skulle aldrig avbryta min semester för att åka hem och klippa gräsmattan, så rädd är jag inte om den! Visst blir den som en äng men det går att klippa ändå!
    Google it!
  • PolyPond
    Mandel skrev 2012-05-21 11:22:50 följande:
    Blomsterrabatter är mer krävande!
    Fy för att ligga på knä och rensa ogräs, blä!
    Det är de ju inte alls. Har man väl uppvuxna rabatter så krävs det ju bara rensning en gång på våren, sedan sköter de sig själv. Det är en myt att det skulle vara jobbigare med rabatter än gräs.
  • Pickeli
    PolyPond skrev 2012-05-21 13:53:22 följande:
    Det är de ju inte alls. Har man väl uppvuxna rabatter så krävs det ju bara rensning en gång på våren, sedan sköter de sig själv. Det är en myt att det skulle vara jobbigare med rabatter än gräs.
    Vilken dröm att bara behöva rensa rabatterna en gång om året, här är det en gång på våren och sedan löpande under hela sommaren, plocka ogräs och vattna. Fy bubblan! Ska gräva bort dem och så gräsmatta
    Google it!
Svar på tråden Varför tror folk att gräsmatta är enkelt?