• chatnoir

    Utdrag ur födelse- och dopbok

    Fick just ett mejl från riksarkivet i Göteborg där de säger att det kommer ta ytterligare en månad innan jag får mitt utdrag ur födelse- och dopbok. Jag har skrivit i min ansökan att det gäller adoption, men inte att det redan finns ett litet barn som väntar på oss. Sist vi skickade papper vill jag minnas att det tog högst en vecka att få samma utdrag. Jag blev helt chockad när jag läste mejlet, fattar de inte att det är bråttom?! Jag beställde det för snart två veckor sedan och just nu behandar de ärenden från mitten av april...!

    Någon annan som har haft strul med utdraget? Hur löste ni det i så fall?

  • Svar på tråden Utdrag ur födelse- och dopbok
  • Dinopino

    Jag beställde också från GBG och det tog nog en månad iaf innan det dök upp   Detta var iof förra våren.


    <> Parenthood is an act of nurture, not nature <>
  • chatnoir
    Dinopino skrev 2012-05-21 16:35:26 följande:
    Jag beställde också från GBG och det tog nog en månad iaf innan det dök upp   Detta var iof förra våren.
    Men oj!! Jag hade ingen aning om att det skulle ta sån tid... Och mejlet var liksom supertorrt och kallt, ingen tillstymelse till förståelse, så jag vet inte om jag orkar ringa och bråka med dem...
  • Ramborg

    Klart du orkar, skärp dig!

    Du skrev ju inte ens att det var bråttom, hur ska de kunna läsa dina tankar!

    Grattis till barnet.


    42.
  • fabbemam

    RING !!!
    Vi fick våra samma vecka om jag inte minns fel men vi samlade ju alla papper på  3 veckor så längrte än så kan det ju inte ha tagit- Jag förklarade att vi hade ett barn som väntade på oss i Kina och så berättade jag hur barn kan ha det på barnhem och förklarade att vårt barn behövde få komma till oss SNABBT pga hälso skäl (det gäller ju alla barn men det sa jag inte). Träffar du inte rätt direkt så ring tills du får prata med någon som förstår! Jag menar ni kan jun inte få fördröjd resa pga ett födelse intyg! Tänk på er lilla klimp där borta, bit ihop o RING! 

  • chatnoir
    fabbemam skrev 2012-05-21 16:47:01 följande:
    RING !!!
    Vi fick våra samma vecka om jag inte minns fel men vi samlade ju alla papper på  3 veckor så längrte än så kan det ju inte ha tagit- Jag förklarade att vi hade ett barn som väntade på oss i Kina och så berättade jag hur barn kan ha det på barnhem och förklarade att vårt barn behövde få komma till oss SNABBT pga hälso skäl (det gäller ju alla barn men det sa jag inte). Träffar du inte rätt direkt så ring tills du får prata med någon som förstår! Jag menar ni kan jun inte få fördröjd resa pga ett födelse intyg! Tänk på er lilla klimp där borta, bit ihop o RING! 
    Visst ska jag ringa! Självklart kan vi inte låta vår lilla tjej vänta längre än nödvändigt pga ett dumt intyg. Jag behövde nog bara lite peppning. Fick precis mejlet och blev så ställd.
  • chatnoir
    Ramborg skrev 2012-05-21 16:46:32 följande:
    Klart du orkar, skärp dig!

    Du skrev ju inte ens att det var bråttom, hur ska de kunna läsa dina tankar!

    Grattis till barnet.
    Tack för grattis! Jag skrev inte uttalat att det var bråttom, men däremot att det nu är enda dokumentet som saknas för att skickar vår ansökan till Kina. Så jag tycker kanske inte att man behöver vara tankeläsare för att förstå att det är angeläget...
  • den som väntar

    Vad trist! kan det ha att göra med att de byggt om hela byggnaden och att det är allmänt rörigt där? Hur som helst hoppas jag att det går att blidka dem med ett "vänligt men bestämt" telefonsamtal. Grattis till barn nummer två!

  • chatnoir
    den som väntar skrev 2012-05-22 08:41:29 följande:
    Vad trist! kan det ha att göra med att de byggt om hela byggnaden och att det är allmänt rörigt där? Hur som helst hoppas jag att det går att blidka dem med ett "vänligt men bestämt" telefonsamtal. Grattis till barn nummer två!
    Tack! Jag ska ringa nu på morgonen, så ni kan ju hålla tummarna!
  • chatnoir
    Flybe skrev 2012-05-22 10:08:36 följande:
    Håller mina tummar för att du ska få det du behöver NU!!! Kram
    Tack min vän!! Jag ringde och det verkar som att de kan skicka det ganska snart. Hoppas!
  • Flybe
    chatnoir skrev 2012-05-22 10:18:25 följande:
    Tack min vän!! Jag ringde och det verkar som att de kan skicka det ganska snart. Hoppas!

    Vad skönt!
  • Ramborg
    chatnoir skrev 2012-05-22 10:18:25 följande:
    Tack min vän!! Jag ringde och det verkar som att de kan skicka det ganska snart. Hoppas!



    Hoppas det kommer snart så ni får träffa er lilla tjej!
    42.
  • Ethi

    Men hoppsan, här händer det grejer när man är borta... Eh, ja en massa månader förstås  GRATTIS till lillayster! Skönt att det löste sig med utdraget också

  • chatnoir
    Ethi skrev 2012-05-28 14:47:28 följande:
    Men hoppsan, här händer det grejer när man är borta... Eh, ja en massa månader förstås  GRATTIS till lillayster! Skönt att det löste sig med utdraget också
    Tack, tack!
Svar på tråden Utdrag ur födelse- och dopbok