• ofrivilligbonusmamma

När bäst att göra 3d/4d ultraljud?

Hej,

jag och min sambo har bestämt oss för att boka tid för 3d/4d ul på "Tittut" i Stockholm.
    Jag sitter nu och tittar på lite olika tider. Man rekommenderas att komma dit mellan veckorna 25 - 32.

Det finns lediga tider då jag kommer att vara i v. 29 (28+). Och det finns lediga tider då jag kommer att vara i v. 31 (30+).
    Det finns ju lediga tider som är tidigare, ex. 26+, 27+. Men vad jag hört är de ovan nämnda veckorna "bättre" (?)

Så, nu till min fråga:
    Ni som varit på 3d/4d ul, i vilken vecka rekommenderar ni att vi gör det? Det är ju inte så lång tid mellan egentligen, men vill ändå höra era synpunkter :) 

• Svar på tråden När bäst att göra 3d/4d ultraljud?
  • stikkem

Kan vara svart att fa bra ansiktsbild nar fostret ar stort och har mindre plats i livmodern. De tenderar ligga med ansiktet mot livmodervaggen/placenta som gor 3D rendering mycket svart.

Jag foredrar runt v.26-28 men antar det ar olika pa alla stallen.

• iser

Jag fick ett 3d i vecka 25. Hon som utförde det sa att det är en bra vecka för att få skarpa bilder pga fosterstorlek och mängd vatten.

• Konvaljen

Jag har gjort 3D i vecka 19 samt vecka 28. Jag gjorde det via landstinget i samband med vanlig UL. I vecka 28 fick vi väldigt fina bilder. Dock skulle jag aldrig betala för att göra det, men jag anser å andra sidan att man inte ska utsätta fostren för mer undersökningar än nödvändigt.

• stikkem
    Miss78 skrev 2012-08-03 09:48:21 följande:
    Kan man göra det om man väntar tvillingar :S?
    Sjalvklart. Kan vara lite trixigt om det ar trangt men annars finns det inga hinder.
  • Konvaljen

Har nu gjort några 3D till och det sista som gjordes, i vecka 35+3, blev fantastiskt fint med bra ansiktsbild.

• iser

Jag fick göra ett till 3d i vecka 29 (det tidigare var i vecka 25) men måste säga att det inte blev lika bra bild som gången dessförinnan. Det var lite för trångt i magen för att få en bra bild för ansikte eftersom bebisen hade både fötter, händer och navelsträng för.  han var tvungen att ligga mer som en boll för att få plats.

Svar på tråden När bäst att göra 3d/4d ultraljud?