• Amy12

Vad är en bra Mamma?

Hej
    Detta kanske låter lite konstigt men det är något som jag funderar mycket på.

Vad är en bra mamma?

Jag har en dotter på fem månader som jag älskar högst i hela världen och vill det bästa för henne.

Jag har själv inte haft någon Mamma som har kunnat ta hand om mig, hon är psykiskt sjuk samt har en utvecklingsstörning och jag har inte heller haft någon annan kvinnlig vuxen som har varit närvarande under min uppväxt. Så jag känner att jag saknar referensramar. Detta ända jag vet är att jag inte vill vara eller bli som min egen mamma.

• Svar på tråden Vad är en bra Mamma?
  • Lena

Hade du en bra pappa under din uppväxt? Isåfall var som honom. Det behöver inte vara någon skillnad på mammor och pappor i beteendet.

• gryning2

En bra mamma behöver inte vara perfekt varje dag - viktigt att komma ihåg. Barn behöver bara en tillräckligt bra mamma. För mig är en bra mamma när man försöker se till barnets behov både känslomässigt och rent praktiskt (som med mat, kläder o.s.v.). Jag har försökt ge mina barn mycket fysisk närhet genom att bära dem och ha dem i knät ofta, och sova bredvid varann. Man måste visa att man älskar sina barn både i handling och i ord. Det är ju en väldigt svår fråga men jag förstår varför du frågar om du haft en sån uppväxt själv. Det är viktigt att vara trygg, d.v.s. att barnet känner att man finns där och inte sviker. Man ska försöka att inte lova barnen saker man inte kan hålla tycker jag. Att man kan ha en stabil vardag och hålla vissa rutiner med mat, sömn tycker jag ger trygghet för barnen. Ta sig tid att lyssna på barnen och försöka svara på frågor. Hitta på saker tillsammans. Inte hota barnen så de blir rädda oavsett om man är arg på dem. Kanske kan du tänka igenom hur du skulle ha velat att din mamma var?

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • Flickan och kråkan

En bra förälder för mig är en förälder som är närvarande (på alla plan), ärlig, står med fötterna stadigt på jorden, varm och kärleksfull (i handling och ord) och vågar ta föräldraansvar (vågar och kan vara en auktoritet utan att vara auktoritär). Det är inte så lätt, men det är sådant som jag strävar emot. Lyckas ibland, misslyckas ibland och försöker bättra mig och lära av mina misstag. Det är viktigt också....att visa att man även har svaga sidor och att det är helt OK .

Jag varken vill eller kan vara som mina föräldrar. Jag har haft en fin uppväxt och bär med mig mycket, men jag är inte dem....jag är jag . Ta dig en rejäl funderare över vem DU faktiskt är. Vad vill DU ge dina barn? Vad vill DU skicka med dem för erfarenheter, kunskaper, värderingar etc.? Vad står DU för .

Svar på tråden Vad är en bra Mamma?