• Anonym (Kaffedraken)

    ska vi skatorna bygga på i vårat träd?

    vi har en ganska liten tall på vår tomt och nu i år har skatorna börjat bygga bo.
    vi bruka ha vår inne katt just i det trädet då det är det enda som ger skugga,

    men är skator aggresiva el så, tänkte om att dom kanske är dum med katten el smårbarnen som springer på gården?

    ska dom få fortsätta bygga el ska man riva boet?     

  • Svar på tråden ska vi skatorna bygga på i vårat träd?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Riv boet! Vi har ett helvete med skator på vår tomt efter att de tidigare ägarna hade massa saktbon.. Vi skrämer varenda sate vi ser.. Snart blir det luftgevär!

  • Anonym (Kaffedraken)

    ok är dom aggresiva el så?
    om vi river boet nu bygger dom på annat ställe då el börja dom bara om på nytt i samma träd? 

  • Anonym (Kaffedraken)
    bruuden skrev 2012-05-21 18:30:14 följande:
    ok är dom aggresiva el så?
    om vi river boet nu bygger dom på annat ställe då el börja dom bara om på nytt i samma träd? 
    Du kommer ju knappt kunna lämna nått ute. Allt som blänker tar dom med sig, som är inte rädda och sätter sig överallt..
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tror definitiv att de kommer att göra allt de förmår för att få bort katten om de upplever att den är hotfullt nära deras ägg och ungar. Att de skulle attackera barn är mindre troligt. Här på gården finns både skatbon och knoddar och det verkar gå bra.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Att skator bygger bo nära ens hem betyder lycka.

    Jag har tre katter och barn, det händer aldrig någonting. Skator kan väsnas om katterna kommer för nära(vilket alla fåglar gör). En skata kan aldrig ta en katt men en katt kan ta en sjuk fågel.

    Det finns en särskild plats i helvetet för människor som gör illa djur och barn!

  • Anonym (Kaffedraken)

    hur får man bort skiten då? jag lyckas inte komma åt boet, försökt med en kvast men det var så hårt att nästan inget lossande.

    däremot märkte jag att dom byggt botten med skit (uuuuuh)  

  • Anonym (Kaffedraken)
     
    Låt dem vara ifred, dem kommer inte äta upp din katt. Skulle du vilja att någon skjuter på er katt med hagelbössa?
    Fattar inte hur man kan göra illa värnlösa djur bara för att det är skoj.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi har ett skatbo alldeles invid huset mitt i trädgården och de är så skygga så är vi ute vistas de inte ens i närheten av oss. Katterna och skatorna har aldrig rykt ihop och stulit nåt!?,nej,snälla nån det är en myt! Här har legat diverese kvarglömt ute,men inte har de ens petat på det inte. Dessutom är jag djurvän och får de för sig att bygga nytt i vårt klarbärsträd-det gamla dög tydligen inte!- så får de göra det.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Skator är ju jättetrevliga o vackra att se på. Inte snor de något heller, då har man nog otur. Jag matar våra vackra skator med överblivna mackor då o då, tycker de är mysiga att ha på tomten. Dessutom håller de råkor/kajor o kråkor borta från tomten. Skatorna häckar ju i par så oftast får man bara 1 par på sin tomt/reviret, perfekt. Ibland kan väl ungarna hänga kvar ett tag med, ännu roligare att se!

    Våra katter är det inga problem med heller. En katt försöker jaga dem ibland men har ingen chans.

  • Anonym (Kaffedraken)

    inge kul att aldrig få sova längre än klockan 4 varje dag pga av deras kraxande. dom har heeeela skogen att bygga bo i varför tar dom just det enda träd vi har?

    försökt med allt med dom bor fortfarande kvar

  • Anonym (Kaffedraken)
    bruuden skrev 2012-05-24 16:20:04 följande:
    försökt med allt med dom bor fortfarande kvar



    Öronproppar? Dessutom är det ju bara 1-2 månader de hänger i trädet när de har ungar. Om ens det. ;)
  • Anonym (Kaffedraken)

    nä nä - skatorna länsar småfåglarnas bon. men de är hör och häpna
    fridlysta - det är ALLA fåglar i Sverige. Skyddsjakt går men tillstånd
    krävs. Att riva boet utan ungar eller ägg går - men de ger sig inte -
    riv bort hela tiden tills fanskapen tröttnar. Se opp med anmälan -
    hårda straff.
    mvh

Svar på tråden ska vi skatorna bygga på i vårat träd?