• Anonym (Ts)

Måste jag berätta??

Har man någon skyldighet att berätta för den andra föräldern vad man planerar göra eller åka på sin umgängestid med barnen om man inte planerar att fara utomlands? Gemensam vårdnad.

• Svar på tråden Måste jag berätta??
  • BioBonus
    Anonym (Ts) skrev 2012-05-21 19:35:05 följande:
    Har man någon skyldighet att berätta för den andra föräldern vad man planerar göra eller åka på sin umgängestid med barnen om man inte planerar att fara utomlands? Gemensam vårdnad.
    Nej du har ingen skyldighet att berätta vad du gör eller planerar, men det kan ju kanske vara sjysst att berätta om man åker utomlands en vecka eller så. Men det kan inte krävas av dig.
  • sanna8501

Sunt förnuft får väl ändå gälla??
    Har ni gemensam vårdnad är ni väl lika bra rustade att fatta bra beslut åt ert barn?

Men det kanske skulle vara bra med nån form av rapport så man har någon susning om vad det gemensamma barnet pratar om? 
    Barnet är ju liksom ingen sak, h*n vill kanske prata och reflektera över vad h*n har gjort med den andre föräldern? 

Bara lite tankar.

Men nej du "måste" nog inte, du kanske snarare "bör"? Den andre föräldern kan inte heller hindra dig att hitta på det du har planerat under umgängena, så länge ert barn inte far illa av det.

• Anonym

NEJ, inte när barnet är hemma hos dig, under din vårdnad/boende period om ni har gem.vårdnad, däremot om ni ska åka långt bort kan man väl tycka att den andra föräldern ska få info om vart ni ska resa och hur, men  man ska inte behöva uppge hotell, flygtider och flygnr, mm om det finns släktingar hemma som har fått den infon.
    Men har man hyfsad bra kontakt så är det väl bara att tala om vart man ska och hur man åker/ reser, sen utomlands kan det ju behövas pass till barnen och då ska båda föräldrarna skriva under passansökan och där kan den ena vägra skriva under men det ger bara mera eld i brasan så barnen kommer undra varför h*n aldrig fått åka utomlands och har föräldern otur så kan det bli problem på sikt...beror lite på.

Svar på tråden Måste jag berätta??