Looloo97 skrev 2012-05-22 09:16:25 följande:
Min första tanke är att det verkar vara väldigt lite plantor i rabatten vilket ger en massa öppen jord? 5 funkior i en rabatt på 5 meter låter väldigt lite tycker i alla fall jag. En stor del av året är den ju dessutom bara vissna blad innan den kommer på nytt på våren med nya blad.
Du behöver inte gräva bort en massa jord för att sedan fylla på ny som det kommer nytt ogräs i, knepet är att ha så lite öppna ytor som möjligt.
Börja med att rensa bort ogräset sedan kan du eventuellt täcka med markduk som någon sa och sedan täckbark på det.
Ett annat sätt är att helt enkelt lägga sten på markduken med öppna "rundlar" för funkiorna då blir det helt underhållsfritt. typ så här:
www.idalamark.se/wp-content/uploads/2010/09/k...
Ett annat sätt är att plantera marktäckare mellan funkiorna, t.ex myskmadra som trivs i skugga precis som funkiorna:
www.odla.nu/artiklar/ute/perenner/marktackare...
Myskmadra har jag själv i min skuggrabatt under mina funkior den täckte hela rabatten på en säsong. Myskmadran växer SNABBT och mycket och överallt men vill man snabbt täcka en öppen yta är det perfekt. Dessutom fint när den blommar i vitt på våren innan funkiorna riktigt kommit igång.
Jag hade räknat fel det är sju funkior. Och jag har grävt bort jorden runt dom, lagt dit en sån där duk och fyllt på med bark. MEN jag köpte lite för lite bark så mer ska köpas imorgon. Blir nog helt ok.
Men tack ändå för dina tips och ideer!!!! Vi har en till rabatt som nåt måste göras i.