• mammsilon

tips ang namngivelse

Hejsan!
    jag söker lite tips ang namngivelse... vi ska ha namngivelse på vår sons 1års dag som är i augusti.

vi hade tänkt att ha själva namngivelsen i trädgården och sen ha tex lättare lunch (planka från tex ica) och sen fika med lite kalas i en liten lokal som ligger ca 500 meter från oss...men har massa frågor och börjar känna mig ite stressad kring inbjudningskort och så mkt mer...

hur gjorde ni, hade ni i trädgården eller åkte ni iväg på en annan plats?

hur skrev ni inbjudningskorten? tips på sida att beställa ifrån?

ni som har haft kombo med födelsekalas, hur la ni upp allt med mat, fika osv

hur lång innan skickade ni in inbjudningskorten?

har man gudföräldrar när man har namngivelse, eller är det bara kyrkligt? hur gjorde ni?

hur lång innan bör man ringa och boka präst? vart hittar man nummer?

vi vill gärna ha det lite romantsikt och mysigt kanske ha fiskedamm och tex ha såpbubblor i påsen så barnen kan blåsa, fast å andra sidan är vissa barn lite små för tex godis....aahhh hjälp!!

alla tips är bra tips!!            

• Svar på tråden tips ang namngivelse
  • hallontryffel

...förlåt, fattar inte frågan om att boka präst? Om det är en icke-religiös ceremoni behövs väl inte det?

Vill man ha «gudföräldrar» skulle jag föreslå att de kallas «faddrar» istället (vilket det f.ö. heter även i kyrkan nuförtiden).

• hallontryffel

Vad gäller fiskdammspåsar kan man ju göra olika varianter, till de yngsta o. de som inte äter godis kan man tex lägga ner litet russinpaket, ouppblåst ballong, pixi-bok mm.

Låter jättefint att vara i trädgården -kanske kan ni sätta upp ett «partytält» så ni kan vara där om det regnar.

• mammsilon
    hallontryffel skrev 2012-05-21 20:54:48 följande:
    ...förlåt, fattar inte frågan om att boka präst? Om det är en icke-religiös ceremoni behövs väl inte det?
    Vill man ha «gudföräldrar» skulle jag föreslå att de kallas «faddrar» istället (vilket det f.ö. heter även i kyrkan nuförtiden).

jag är själv lite förvirrad, men jag har själv varit på en namngivelse och då var det en präst med och läste en dikt så var det som en cermoni, det är lite därför jag undrar för jag själv är osäker...

ja, det skulle nog kunna bli bra, har funderat på om man ska duka upp i trädgården också och strunta i lokalen men eftersom det är både namngivelse och kalas så tror jag det kan bli lite rörigt om alla barnen springer ut och in i huset osv.. lokalen jag tänkte hyra är stor och rymlig och i källarplan finns leksaker att låna då det är ÖF där i veckorna..    
  • AnnaS83

Vi hade namngivning för vår son i en bygdegård, då den var i februari så det funkade inte att vara ute och vi var för många för att vara hemma. Vi beställde inbjudningskort på www.kortdesign.se de blev hur bra som helst. Vi skickade nog inbjudningskorten 5 veckor innan.

Vi hade inte kombo med födelsedagskalas, men vi bjöd på potatisgratäng, kallskuren kycklingfilé och sallad och bröd. Och så kaffe och tårta/fika så klart. Det tog vi efter själva ceremonin.

Ceremonin höll en officient från humanisterna i. (De kan man få kontakt med på humanisternas hemsida, http://www.humanisterna.se/humanistiska-officianter/) Vi var jättenöjda, man får ju en del tips och idéer från officienten. Vi hade en trubadur som spelade och sjöng två låtar under ceremonin, jag läste en dikt och min systerdotter läste en dikt. Barnets pappa läste en egen text till barnet som han skrivit. Vi hade två faddrar, som fick fadderbrev som vi hade skrivit själva. Under den bit där sonen fick sitt namn så hade vi gjort en "namnbok" där i skrivit i vilka namn han fått, varför han fått dem och vad de betydde. Namnboken använde vi sedan som gästbok, där alla gäster fick skriva (eller rita om det var barn) något till honom som vi sparar till honom. När vi läst upp texten om namnen så fick sonen ett halsband på sig där hans namn stod samt datumet som namngivningen var.

Det blev en jättemysig dag, och det som vi var så nöjda med var att vi fick lägga upp ceremonin precis som vi själva ville, med de texter vi ville ha, osv.

Ett annat tips förresten, som vi inte gjorde, men funderade på, är att trycka upp barnets namn på ett ljus som man tänder under ceremonin och sedan spar (istället för dopljus som man får i kyrkan). http://www.ljustryck.com/

Lycka till!

• emma ax

Vi funderar också på att ha namngivelsecermoni i samband med ett-års kalaset i sommar så jag spara denna tråd i hopp om lite tips!

• mammsilon
    AnnaS83 skrev 2012-05-21 21:25:03 följande:
    Vi hade namngivning för vår son i en bygdegård, då den var i februari så det funkade inte att vara ute och vi var för många för att vara hemma. Vi beställde inbjudningskort på www.kortdesign.se de blev hur bra som helst. Vi skickade nog inbjudningskorten 5 veckor innan.

Vi hade inte kombo med födelsedagskalas, men vi bjöd på potatisgratäng, kallskuren kycklingfilé och sallad och bröd. Och så kaffe och tårta/fika så klart. Det tog vi efter själva ceremonin.

Ceremonin höll en officient från humanisterna i. (De kan man få kontakt med på humanisternas hemsida,
    www.humanisterna.se/humanistiska-officianter/) Vi var jättenöjda, man får ju en del tips och idéer från officienten. Vi hade en trubadur som spelade och sjöng två låtar under ceremonin, jag läste en dikt och min systerdotter läste en dikt. Barnets pappa läste en egen text till barnet som han skrivit. Vi hade två faddrar, som fick fadderbrev som vi hade skrivit själva. Under den bit där sonen fick sitt namn så hade vi gjort en "namnbok" där i skrivit i vilka namn han fått, varför han fått dem och vad de betydde. Namnboken använde vi sedan som gästbok, där alla gäster fick skriva (eller rita om det var barn) något till honom som vi sparar till honom. När vi läst upp texten om namnen så fick sonen ett halsband på sig där hans namn stod samt datumet som namngivningen var.

Det blev en jättemysig dag, och det som vi var så nöjda med var att vi fick lägga upp ceremonin precis som vi själva ville, med de texter vi ville ha, osv.

Ett annat tips förresten, som vi inte gjorde, men funderade på, är att trycka upp barnets namn på ett ljus som man tänder under ceremonin och sedan spar (istället för dopljus som man får i kyrkan).
    www.ljustryck.com/

Lycka till!

åh vad fint! bara att börja planera då, jag är inte alls bra på sånt här. helt idé torka, känns inte som att jag har någon fantasi för fem öre, tex fadderbrev, jätte fint men vad skriver man i ett sånt? 

tack för super fina tips!  
  • AnnaS83

Såhär såg vårat fadderbrev ut:

Fadderbrev

(Förnamn, Efternamn)

Du har fått äran att bli utsedd till fadder för (barnets namn). Det är en uppgift som är viktig idag och alla andra dagar under resten av livet.

Även om det är svårt att föreställa sig det så kommer den här lilla gulliga killen att växa upp till en viljestark tonåring snabbare än vi anar. Kanske kommer tonårstiden att bli stormig, vem vet? Kanske kommer det en tid då mamma och pappa inte står så högt i kurs. För oss vore det värdefullt att det då finns en annan vuxen person i (barnets namn) liv som känner honom sedan han var liten, som älskar honom och som han har förtroende för. Någon som har lovat att alltid ställa upp, alltid ta sig tid och alltid finnas där för honom om han behöver stöd - en räddningsplanka när tillvaron stormar.

Vår förhoppning är att Du och (barnets namn) lyckas bygga en relation som blir så stark och full av tillit att Du kan bli en samtalspartner om de stora livsfrågorna. Låt kärlek och omtanke, etik, moral och civilkurage, integritet eller vägval i livet vara ledord. Något av en sådan roll skulle Du kunna ha som målbild som (barnets namn) fadder. Det vore stort. 

(Föräldrarnas namn, vi skrev under det också)

(Datum)

• mammsilon
    AnnaS83 skrev 2012-05-21 21:32:56 följande:
    Såhär såg vårat fadderbrev ut:

Fadderbrev

(Förnamn, Efternamn)

Du har fått äran att bli utsedd till fadder för (barnets namn). Det är en uppgift som är viktig idag och alla andra dagar under resten av livet.

Även om det är svårt att föreställa sig det så kommer den här lilla gulliga killen att växa upp till en viljestark tonåring snabbare än vi anar. Kanske kommer tonårstiden att bli stormig, vem vet? Kanske kommer det en tid då mamma och pappa inte står så högt i kurs. För oss vore det värdefullt att det då finns en annan vuxen person i (barnets namn) liv som känner honom sedan han var liten, som älskar honom och som han har förtroende för. Någon som har lovat att alltid ställa upp, alltid ta sig tid och alltid finnas där för honom om han behöver stöd - en räddningsplanka när tillvaron stormar.

Vår förhoppning är att Du och (barnets namn) lyckas bygga en relation som blir så stark och full av tillit att Du kan bli en samtalspartner om de stora livsfrågorna. Låt kärlek och omtanke, etik, moral och civilkurage, integritet eller vägval i livet vara ledord. Något av en sådan roll skulle Du kunna ha som målbild som (barnets namn) fadder. Det vore stort. 

(Föräldrarnas namn, vi skrev under det också)

(Datum)

jätte fint, tack för att du ville dela med dig!
  • mammsilon

nu funderar jag på om vi ska ha lokalen eller om vi ska äta i trädgården, men tänker på alla bord och stolar, hyr man? vi kommer nog iaf bli 25-30 pers och då måste man ju ha bord och stolar så det räcker, känns ju lite konstigt att först ha cermoni hemma hos oss och sen gå upp till en lokal när vi istället kan vara ute i trädgården...

• AnnaS83

Ja, då lär du ju hyra bord och stolar. Eller varför inte lägga ut en massa filtar och kuddar och ha picnic, det kan säkert vara jättemysigt om man får till det. Men då är det ju viktigt att vädret är bra.

• mammsilon
    AnnaS83 skrev 2012-05-27 20:51:36 följande:
    Ja, då lär du ju hyra bord och stolar. Eller varför inte lägga ut en massa filtar och kuddar och ha picnic, det kan säkert vara jättemysigt om man får till det. Men då är det ju viktigt att vädret är bra.

gud vilka bra idér du har!

beställde inbjudningskort idag...hua mig allt om vad det ska stå osv, först gjorde jag kort på en hemsida med superfina kort med 4 sidor satt väl 1,5 h och valde bilder, text, gjorde om osv...och sen när jag kom till betalningen blev det 500 kr, kan inte lägga 500 spänn på inbjudningskort, så jag beställde från vistaprint istället tror det blev närmare 300 och då är det dubbelvikt med bild på framsida och insida, blir nog bra...

har mejlat humanisterna ang vårt datum och ort har inte fått något svar än, hoppas det funkar annars vet jag inte hur vi ska göra för datum kan vi inte ändra.

vad tycker du om att beställa planka, sån som finns på tex Ica? har själv ätit den och den är supergod, tror den går på runt 500 lappen, känns helt ok till så många människor, då ingår det pastasallad också...

ja många tankar...    
  • AnnaS83

Blir säkert bra med såndär planka. Vi körde på potatisgratäng mest för att vi ville ha något varmt att bjuda på eftersom det var vinter. :)

Ja, jag vet, det är svindyrt med inbjudningskort, fattar inte varför det ska vara så sjukt dyrt.

Får ni inte till det med humanisterna så kanske ni har nån kompis eller släkting som kan hålla i ceremonin? I så fall så kan jag skicka ett pm till dig (vill inte dela det med hela världen) med alla delmoment vi hade i vår ceremoni om du vill sno något därifrån. Har i princip allt nedskrivet i ett manus, även det han från humanisterna sa (eftersom vi skulle ha tolkar på ceremonin behövde de ha manus innan).

Ni får säkert en kanondag :) Vilket datum har ni satt?

• mammsilon
    AnnaS83 skrev 2012-05-29 18:41:13 följande:
    Blir säkert bra med såndär planka. Vi körde på potatisgratäng mest för att vi ville ha något varmt att bjuda på eftersom det var vinter. :)

Ja, jag vet, det är svindyrt med inbjudningskort, fattar inte varför det ska vara så sjukt dyrt.

Får ni inte till det med humanisterna så kanske ni har nån kompis eller släkting som kan hålla i ceremonin? I så fall så kan jag skicka ett pm till dig (vill inte dela det med hela världen) med alla delmoment vi hade i vår ceremoni om du vill sno något därifrån. Har i princip allt nedskrivet i ett manus, även det han från humanisterna sa (eftersom vi skulle ha tolkar på ceremonin behövde de ha manus innan).

Ni får säkert en kanondag :) Vilket datum har ni satt?

åh tack jätte gärna, mejlade dom förra veckan och fick svar idag, jag frågade om dom kunde den 3:e augusti och då fick jag bara som svar att jag skulle kolla på hemsidan vilka det fanns att välja mellan, närmsta län och sen kontakta person istället, fattade inte riktigt men sitter på hemsidan nu och håller på och kollar!

förstår om du inte vill att hela FL vill veta  men mejla gärna [email protected]  
  • mammsilon
    mammsilon skrev 2012-05-30 12:17:44 följande:

åh tack jätte gärna, mejlade dom förra veckan och fick svar idag, jag frågade om dom kunde den 3:e augusti och då fick jag bara som svar att jag skulle kolla på hemsidan vilka det fanns att välja mellan, närmsta län och sen kontakta person istället, fattade inte riktigt men sitter på hemsidan nu och håller på och kollar!

förstår om du inte vill att hela FL vill veta  men mejla gärna [email protected]  

gillar han Kåge Klang från stockholm han verkar en skön prick! synd att han inte har någon mejladress utan bara telefonummer
  • LillfisenE

Jag och min man höll själva i namngivningscermonin.. sedan sjöng min svåger en låt som vi valt tillsammans med honom och allihop sjöng ngn barnvisa. Jag läste en dikt, mannen berättade om vägen till det namn vi valt och när han fick sitt namn fick han ett halsband påhängt med namnet ingraverat.
    Jag presenterade faddrarna och hade innan bett dem säga/sjunga/göra ngt valfritt tillsammans eller var för sig. Den ena faddern läste en dikt och den andre höll ett egenskrivet tal. Båda fick fadderbevis som jag själv pysslat ihop.
    Hade vår namngivning i februari så inbjudningskorten postade jag samtidigt som julkorten, och dem hade jag pysslat själv. Billigt och bra :)
    Vi var i en lokal och bjöd på kaffe/kakor/bullar samt tårta. Hade dukat långbord med pappduk som min son fått "gå" på med vattenfärg under fötterna så det blev små fötter som motiv i mitten liksom. Han var 5 månader när denne hölls. 

Svar på tråden tips ang namngivelse