• Anonym (ung)

Köpa hus utan kontantinsats, vad blir det för månadssumma?

Hej

Bor i en lägenhet med min sambo på 54 kvm och betalar 5500 kr i månaden för att bo här. Vi har inga pengar till en kontantinsats till ett hus så frågan är om det finns en möjlighet för oss att köpa ett hus där vi betalar samma summa i månaden som vi gör på vår lägenhet nu?

• Svar på tråden Köpa hus utan kontantinsats, vad blir det för månadssumma?
  • Anonym

Vad kostar husen där ni bor? Räntan på blancolånet är ju runt 8 procent, så jag tror det blir tufft (såvida ni inte bor i norrlands inland)

• Anonym (¥*¥*¥)

Det blir nog svårt, men ni som bor så billigt har ju ett rejält utrymme att spara. Nu vet jag inte vilka inkomster ni har men om ni spar undan 10 000 i månaden i ett par år har ni en ganska bra grundplåt. Var bor ni i landet förresten?

• Anonym

Fast ni kan ju inte köpa ett hus utan kontantinsatts, vad jag har förstått så kräver de en summa som i nuläget ligger på 15% av beloppet huset kostar. Men det går ju att låna till kontantinsatts med, men det kommer ju bli mycket dyrare än vad ni har nu i så fall.

• Anonym (Ana)

Vi hade ingen kontantinsats men fick beviljat blancolån på den delen. Vi värderade sen upp huset och fick ner ganska mycket i bottenlånet. Idag har vi huslån på cirka 10,000 kr i månaden varav 2,000 kr är amortering. Totala lånesumman från början var 2,8 miljoner varav 420,000 kr var blancolån. När vi tog det krävdes en amortering på 3,000 kr och fyra borgensmän, men vi har nu börjat amortera mindre när vi lade om lånet.

Som tidigare inlägg, det beror helt på hur mycket huset kostar...

• Anonym (ung)

Hus för 400-500 000 kr?

Nej vi har inget utrymme för att spara tyvärr jag är student och har endast bidraget så därför har vi inte pengar till en kontantinsats, men som Ana sa kan man ta blancolån till kontantinsatsen.

• Anonym (¥*¥*¥)

Vad tjänar din man då? Ofta kan man ju jobba extra som student

• Anonym (¥*¥*¥)

Kostar husen alltså 4-500 000 där du bor? I bra skick?

• Anonym

Ja, kostar husen bara en halv miljon så kan ni bo lika billigt som ni bor idag.

Ränta på 425.000 (ca 4.5 %) =1593 kr.
    Ränta på 75000 (blanco 8 %) = 500 kr
    Amortering 3000 kr

Summa: 5093 kr

Men frågan är ju om husen verkligen kostar så lite, och om ni har råd att bo där med drift, underhåll, sopor, vatten etc om ni inte har råd att spara något idag?

• Anonym
    Barbabok skrev 2012-05-21 21:50:14 följande:
    Plus lagfart och pantbrev...
    Lagfart i alla fall. Pantbrev kan ju finnas. Men helt rätt, det får man räkna med.
Svar på tråden Köpa hus utan kontantinsats, vad blir det för månadssumma?