• Smilla08

Ni som har gjort examensarbete..?!

Min handledare går inte att få tag på så jag gör ett försök här..

När man skriver slutdiskussionen, måste man referera till tidigare forskning?
    Får man yttra sig med egna åsikter eller ska man helt låta bli?

Oerhört tacksam för svar!      

• Svar på tråden Ni som har gjort examensarbete..?!
  • katalysator

I slutdiskussionen ska du ha med egna åsikter, men du får inte referera till tidigare forskning eller egen forskning som du inte tidigare har nämnt i din uppsats. Du får alltså inte lägga fram några nya "fakta" i diskussionen, utan ska bara relatera till sådant du tagit upp i materialavsnitten.

• Karpalo

Slutdiskussionen är enda stället där du får ha egan åsikter. Där skriver du även vad du tyckt om arbetet osv.. Då kommer ju ev. även tidigare forskingar lite in.

• Smilla08
    katalysator skrev 2012-05-22 10:39:13 följande:
    I slutdiskussionen ska du ha med egna åsikter, men du får inte referera till tidigare forskning eller egen forskning som du inte tidigare har nämnt i din uppsats. Du får alltså inte lägga fram några nya "fakta" i diskussionen, utan ska bara relatera till sådant du tagit upp i materialavsnitten.

Ah, tack så mycket för ditt svar!

Men det jag undrar mest är om tidigare forskning MÅSTE finnas med eller kan man strunta i att referera till den? 
  • katalysator
    Smilla08 skrev 2012-05-22 10:44:12 följande:

Men det jag undrar mest är om tidigare forskning MÅSTE finnas med eller kan man strunta i att referera till den? 
    Det beror nog på vilket ämne du läser tror jag. I mitt huvudämne statsvetenskap har vetenskaplig kumulativitet (att bygga vidare på tidigare forskning) varit ett grundkrav i alla uppsatser/examensarbeten, men jag gissar att det kan variera.
  • Smilla08
    katalysator skrev 2012-05-22 10:46:22 följande:
    Det beror nog på vilket ämne du läser tror jag. I mitt huvudämne statsvetenskap har vetenskaplig kumulativitet (att bygga vidare på tidigare forskning) varit ett grundkrav i alla uppsatser/examensarbeten, men jag gissar att det kan variera.

Läser till socionom.
    Och har tyvärr en mindre engagerad handledare.. 

Får väl ta och kika runt på andras arbeten :)   
  • Din mamma

Resultatdiskussionen ska styrkas med nya källor som antingen säger samma som ditt resultat eller helt tvärtemot.
    Dessutom ska du referera till vad tidigare forskning, som du skrivit om i bakgrunden säger.

Vi fick tipset från vår handledare att skriva på följande sätt:
    1. Vad resultatet säger
    2. Vad tidigare forskning säger/vad ny forskning säger
    3. Vilka slutsatser du drar utifrån detta.

• Smilla08
    Din mamma skrev 2012-05-22 15:36:14 följande:
    Resultatdiskussionen ska styrkas med nya källor som antingen säger samma som ditt resultat eller helt tvärtemot.
    Dessutom ska du referera till vad tidigare forskning, som du skrivit om i bakgrunden säger.

1. Vad resultatet säger

Vilka kanontips! TACK
  • Ebba Caroline
    Din mamma skrev 2012-05-22 15:36:14 följande:

1. Vad resultatet säger

Så har de sagt till oss med
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline

Men om du har en handledare som inte går att få tag på kanske det kan vara en bra ide att ta upp det med kursansvarige.

Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Smilla08
    Ebba Caroline skrev 2012-05-24 14:35:38 följande:
    Men om du har en handledare som inte går att få tag på kanske det kan vara en bra ide att ta upp det med kursansvarige.

Jo, det har vi gjort. Och till rektorn. Men nu är det ju så lite tid kvar..
    Vi skickade in hela arbetet för kommentarer för tre veckor sedan. I fredags (!!) fick vi svar och det ska vara inne idag... :/ 
  • Vili
    Smilla08 skrev 2012-05-22 10:44:12 följande:

Egentligen måste du lyfta upp det som kommit fram i resultatdelen, det är i diskussionen du ska lyfta det som kommit fram i resultatdelen ytterligare...jämföra, tolka..
    Eget tyckande är väl egentligen fel ord att säga att man ska göra i diskussionen men dra egna slutsatser och tolkningar utifrån resultatet. Lyfta ny fakta är inte tillåtet eller meningen men förstärka med artiklar/forskning som inte finns í resultatdelen som pekar på samma sak inom samma område som ditt resultat.

Hoppas svaret ger dig något :)
    Isak 090122 Lillgossen BF 120908
Svar på tråden Ni som har gjort examensarbete..?!