• Anonym (? =))

Kronofogden

Att folk har skulder till kronofogden är ju ingen nyhet direkt.
    Men, jag har hört att kronofogden (om du inte betalar själv) tillslut börjar ta dina pengar. Har också hört att detta sker då vid en viss summa? Stämmer detta och vart går isf gränsen?

T.ex. när du har en skuld på 20,000 så börjar de dra din lön? 
    Någon som vet något?

Ni behöver inte påpeka att jag ska betala mina skulder då jag inte har några. Detta handlar om en konversation mellan mig och mina vänner då två av dem har rätt rejäla skulder.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Kronofogden
  • Sweet life

Det räcker med att du har en skuld på 500kr för att dom ska göra löneutmätning....

• TrueMeaning

Det stämmer, de gör en utmätning på den inkomst personen har ...

• Tramsa

Ja naturligtvis börjar de ta av en persons inkomst om det finns skulder. Det behöver inte vara skulder för någon viss summa utan det görs en utredning om en persons betalningsfömåga när skulden blivit fastställd. .

• Stormorsan

Däremot man det vara så att den skuldsatte inte har tillräckliga inkomster för utmätning.

Det görs alltid en förbehållsberäkning i samband med utmätning. Förbehållsbeloppet har den skuldsatte alltid rätt att behålla. Allt överstigande förbehållsbeloppet mäts ut. Finns det ingenting över förbehållet så kan ingen utmätning ske.

• slasktratten
    TrueMeaning skrev 2012-05-22 12:12:21 följande:
    Det stämmer, de gör en utmätning på den inkomst personen har ...
    Eh. Nej. Det stämmer inte alls. Jag har haft skulder till kronogfogden i hela mitt vuxna liv. Aldrig råkat ut för någon löneutmätning. 

Men mitt råd till TS är att ringa Kronofogden och fråga, istället för att läsa vilda gissningar på den skitsajten. 
  • Sweet life
    slasktratten skrev 2012-05-22 13:14:43 följande:
    Eh. Nej. Det stämmer inte alls. Jag har haft skulder till kronogfogden i hela mitt vuxna liv. Aldrig råkat ut för någon löneutmätning. 

Men mitt råd till TS är att ringa Kronofogden och fråga, istället för att läsa vilda gissningar på den skitsajten. 
    Du tror att DIN erfarenhet är den enda och totala sanningen? Du tror inte att det finns andra med erfarenheter av löneutmätningar här inne?
  • Olivkvisten

Varför Sweet life inte fått utmätning på sin lön är för att denna person haft "tur" att slippa undan fogdens radar. Alla får inte utmätning fast varit hos kronofogden flera år.

• Stormorsan
    slasktratten skrev 2012-05-22 13:14:43 följande:

Finns det utmätningsbara tillgångar så mäts dom enligt lag ut. Saknas sådana tillgångar så kan utmätning givetvis inte ske.
  • Sweet life
    Olivkvisten skrev 2012-05-22 14:11:14 följande:
    Varför Sweet life inte fått utmätning på sin lön är för att denna person haft "tur" att slippa undan fogdens radar. Alla får inte utmätning fast varit hos kronofogden flera år.
    Hm, det är inte jag som inte fått utmätning. Jag har aldrig ens vart i närheten av att ens hamna hos fogden, men mina båda föräldrar har och jag är uppväxt med löneutmätningar från KF varje månad och fått leva på minimum och aldrig kunnat få nått extra av mina föräldrar...
  • Indiansommar

Är det inte så att du får ett brev från KF som säger att de har en fordran på dig, om du då inte betalar eller kontaktar dem för en uppgörelse så ser de vad du har som de kan driva in enklast för dem är att ta från din lön om du har en inkomst. Tror de tar så att du får existensminimum kvar att leva på. Om du inte har lön så kommer de hem och knackar på dörren och ser om du har något de kan sälja för att få in pengar, smycken, lägenhet/hus, bil osv. Sedan kanske de inte säljer huset för att du är skyldig en tusenlapp, vet inte hur de resonerar där...

Svar på tråden Kronofogden