• tyrckfel

Vad betalar ni i hyra? (3:a 100kvm)

Just nu så bor jag och min sambo i en 2:a på 66 kvm + stor balkong, ungefär 1 km från centrum. Det är ett av dom dyrare ställena och det är fräscha lägenheter. Hyran ligger på 5096 kronor/månaden och då ingår värme och vatten. P-plats kostar 160kr/månaden. Elen hamnar på 700-800 kronor/kvartal.

Nu finns det ett "radhus" att hyra på 100 kvm (stor 3:a), där det ingår carport med motorvärmare. Det är samma hyresvärd och ligger ca 100 meter bort. Det är två våningar och det är uteplats både uppe och nere. Verkligen jättefint! Det är det där med hyran bara, den kostar 7443kr/månaden. I dagsläget är jag arbetslös och vi har nu en total årsinkomst på 324 000 kronor.

Vi bor i en mindre stad med ca 15-20 000 invånare.
    Är detta en normal kostnad på en 3:a?
    34 kvm skiljer det i storlek men 2347 kronor i hyra?

Vad betalar ni för en 3:a? Eller ev. en lägenhet på 100 kvm?

• Svar på tråden Vad betalar ni i hyra? (3:a 100kvm)
  • Tramsa
    Tramsa skrev 2012-05-22 12:28:59 följande:
    Låter billigt i mina malmöitiska öron. 
    Förlåt, det var ju inte vad du ville höra. Vi betalade för en 4:a på 100 kvm för ca fyra år sedan 9200 kr i hyra. Liten balkong och ny diskbänk var det enda lyxiga med den .
  • älskarlivet81

Oj vad billigt! När vi bodde i Malmö hade vi en trea på 71 kvm och,den kostade 7800 kr/månad och då var det inte ens i ett jättebra område.

• cloudberry79

Med tanke på vad som ingår (carport med motorvärmare, egen ingång och flera våningar) låter det rimligt. Vi betalar drygt 6000 för en trea på 80 kvadrat, så per kvadratmeter kostar den som vår lägenhet, där bara motorvärmarplats ingår. Med den totala inkomsten hade jag dock inte satsat på en så dyr lägenhet om ni klarar er med tvåan...

Sur, grinig och på smällen.
  • So Cal

Oj vad billigt (i mina öron). Vi betalar idag runt 8000 för en trea på 70 kvm, och flyttar till en trea på 80 kvm som kommer kosta runt 9000 + parkering 700.

• cloudberry79

Och vi har tittat på en fyra på 83 kvadrat som kostar närmare 11000 i månaden med p-plats Den kommer vi mest troligt stå över, men det är vad nybyggnation kostar.

Sur, grinig och på smällen.
  • tyrckfel

Husen är byggda 1981, så dom är ju varken stenålders eller nybyggda.
    Så det är alltså inte speciellt dyr hyra med andra ord.

Ska iallafall söka den så man får kika lite inomhus. Har varit in ett för många år sedan och minns inte så mycket.
    Uteplatserna lockar mest, vi har två innekatter nu och vill att dom ska kunna få vara ute. Carport skulle inte vara helt fel heller.  

• tyrckfel

Nu bor ju inte jag i Malmö, så jag förstår att hyrorna är högre i större städer.
    Bor som sagt i en liten stad med ca 15 000 invånare och hyran låter väldigt hög i mina öron.
    Men med tanke på att det är som ett hus så kan det vara värt det. 

• 05091112

Hm.
    Vi bor på 106 m2 , en 4:a visserligen men ungefär samma yta, 2 våningar med balkong och trädgård.
    Vi betalar 6943 kronor i kallhyra, hade hellre betalat lite mer i hyra och fått uppvärmning+vatten i det priset.

Svar på tråden Vad betalar ni i hyra? (3:a 100kvm)