• Mellanmjölkens land

Ni som börjat vänja av med blöja, hur gör ni när ni besöker andra?

Ni som precis börjat vänja av med blöja, speciellt ni med relativt små barn som inte pratar än, hur gör ni när ni är iväg? Det är en sak att torka upp olyckor hemma. Det går alltid att lägga skydd över soffor etc men hur gör man när man är borta? När barnet inte pratar än ökar ju risken för olyckor markant.

Generellt sett brukar folk inte uppskatta om det kissas i/på deras möbler.

Tar ni på blöja? Undviker sånna besök under en period (kanske ses ute?)? Eller kör ni på precis som hemma? Nått annat?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-22 14:48
    För att slippa diskusionen om ifall det är möjligt för små barn att bli blöjfria tidigt: Dottern hatar fuktig blöja och tjuter på ett visst sätt när hon behöver kissa. Vi sätter henne då på toan vilket innebär att hon nästan är helt torr dagtid. Är vi iväg håller hon sig oftast tills vi kommer till en toa.

Hur gammal hon är har väl inget med saken att göra? Vissa barn lär sig prata tidigare än andra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-23 14:48
    Vi har inte kommit så långt att det är aktuellt att vara blöjfri när vi är hemifrån men förr eller senare hamnar man ju i den sitsen om barnet inte ska ha blöjor upp i tonåren.

Hur länge har ni väntat innan ni vågat chansa? Det kan ju hända olyckor när barnet leker långt upp i åldrarna.

• Svar på tråden Ni som börjat vänja av med blöja, hur gör ni när ni besöker andra?
  • Mariohn

Det jag reagerar över är att ert barn ska vänjas av med blöjor när det är så litet att det inte alls kan prata? Du vet om att det handlar om fysisk mognad va? 

• Trollsländan

Nu har jag inte avvänjt mina barn vid så tidig ålder att de inte kan prata, men får vi besök av någon som precis börjat vill jag att de har blöja på.

• Mariohn
    Trollsländan skrev 2012-05-22 14:27:44 följande:

Nu har jag inte avvänjt mina barn vid så tidig ålder att de inte kan prata, men får vi besök av någon som precis börjat vill jag att de har blöja på.

Det verkar vrickat att vänja barnen av med blöja innan de är fysiskt mogna för det. Innan den fysiska mognaden är klar KAN de inte lära sig. 

För övrigt tycker jag inte att det är någon fara om det händer en olycka utomhus eller på golvet. Men ska barnen sitta i möblerna vill jag att föräldrarna tar ansvar för det.  
  • sweran
    Mariohn skrev 2012-05-22 14:23:11 följande:
    Det jag reagerar över är att ert barn ska vänjas av med blöjor när det är så litet att det inte alls kan prata? Du vet om att det handlar om fysisk mognad va? 

Men nu är det ganska många barn som är fysiskt mogna att sluta med blöja på dagtid innan de kan prata. Så det är väl inget att reagera på! Mina tjejer har fått ha blöja på sig när vi är hos ngn annan, men att vi precis som hemma gör regelbundna besök på toaletten! Så blöjan har i stort sett alltid varit torr. Samma sak när vi åker bil långt, då är det blöja som gäller! Min minsting är ca 20 månader o i princip torr dagtid om vi håller på rutinerna!
  • Mellanmjölkens land
    Mariohn skrev 2012-05-22 14:23:11 följande:
    Om barnet (trots blöja) håller sig tills det sätts på toa samt säger till (mha ett speciellt tjut) när det är dags, ska man då behålla blöjan på bara för att? Som exempel har vi (dagtid) bytt 1 kissblöja under de senaste 3 dagarna, resten har skett på  toan. Fortsätter det så här skippar vi nog blöjan när vi är hemma om nån vecka. Bättre för underlivet om det får lufta lite

Risken för olyckor finns ju oavsett om barnet (för att dra det till ytterligheter) är 4 mån eller 4 år. Självklart ökar risken lite om barnet inte kan prata eftersom det har svårare att förklara att det är dags för ett toabesök.
  • SilverEmma

När treåringen både kissade och bajsade på toaletten utan några olyckor hemma så vågade vi gå blöjlösa hem till andra också.

• Mollz

Jag hade potträningsbyxor på min stora tjej i början, om man är snabb på att byta så hann det aldrig läcka ut på kläderna i övrigt. 

dubbeltrubbel.nu - from my point of view
  • Mariohn
    sweran skrev 2012-05-22 14:41:24 följande:
    Men nu är det ganska många barn som är fysiskt mogna att sluta med blöja på dagtid innan de kan prata. Så det är väl inget att reagera på! Mina tjejer har fått ha blöja på sig när vi är hos ngn annan, men att vi precis som hemma gör regelbundna besök på toaletten! Så blöjan har i stort sett alltid varit torr. Samma sak när vi åker bil långt, då är det blöja som gäller! Min minsting är ca 20 månader o i princip torr dagtid om vi håller på rutinerna!
    Är det verkligen ganska många barn? Då får jag nog ta och starta en tråd. 
  • skogsvitter

Våra har varit torra vid 1½ års ålder och nej de har inte kunnat prata då

Vi har haft blöja på dem när vi åkt iväg ganska länge "för säkerhets skull". När vi väl tagit bort blöjan helt har det visserligen blivit någon enstaka olycka borta, men inte ofta och absolut inte en hel tömning utan det kommer ju bara lite i byxorna ju innan man hinner få barnet till potta/toalett. Vi brukade även ta med potta när vi var hem till folk som inte själva har potta (eller ring) hemma hos dem. Vi har kört lite EC med våra och pottat dem redan som bebisar, därför har det varit naturligt för oss att försöka pricka kiss etc även när vi varit borta. Fast då har de självklart haft blöja på som backup.

Du kanske skulle ha skrivit i forumet "blöjfri bebis-EC" för att få lite vettigare svar från de som vet
    Jag anser nämligen att de allra flesta är fysiskt mogna redan som bebisar. Sedan att vi i västvärlden väljer att vänja dem med blöja i flera år är en helt annan sak. Innan engångsblöjorna kom hade inga barn blöja i flera år.

• skogsvitter

Tillägger att man såklart måste vara observant på barnets signaler, även när man är borta. Eller kanske i synnerhet när man är borta, eftersom det generellt brukar vara svårare då.

Svar på tråden Ni som börjat vänja av med blöja, hur gör ni när ni besöker andra?