• tilla83

Vem ska göra vad???

Under den tiden ja o min sambo har bott tillsammans har ja varit arbetslös o inte kunnat bidra me så mycke annat än bara betalat maten i stort sett, vilket känns JÄTTE fel men ja söker nya jobb. Ja blev av me mitt jobb ja hade eftersom pappan till mina barn inte dyker upp när han ska tex vid hämtning under hans veckor, hämtningar vid skolan, dagis osv o vem vill ha nån som kanske möjligtvis kan jobba någon gång i bland?? (ja jobbade som vikarie inom sjukvården)
    Men eftersom ja har varit den som e hemma har de automatiskt blivit så att de e ja som städar, dammsuger o fixar precis allting annat här hemma.. Ofta oxå handlingen o såå kul att gå me barn, barnvagn o tunga kassar e de inte. O när ja har stor städat här hemma känns de som att alla dom andra 4 i familjen hjälps åt för att bara skita ner igen. Eller en sån sak som när ja kommer hem om ja varit ute på dan när alla varit lediga o min sambo har haft fika besök här hemma, då står allt kvar o bara "väntar" på mig(??)
    Ja vet ju att min sambo jobbar (väldigt mycke i perioder) så ja vill ju göra o hjälpa me de ja kan men e de möjligt att ja ska behöva fixa allas skit för de???
    Tips på hur man löser såna här saker e ja mycke tacksam för<3<3 

• Svar på tråden Vem ska göra vad???
  • anyXX

När jag var student och mycket hemma var det jag som fixade hemma, tycker det var mest rättvist eftersom min man jobbade. Nu när. I båda jobbar hjälps vi åt. Jag tycker nog att du kan göra det mesta hemma om du är hemma, men jag tycker inte han kan förvänta sig att du ska passa upp på honom, har han gäster etc är det hans jobb att plocka undan. Så tycker jag iaf.

flicka 2008 & pojke 2010
  • Epsilon

Du verkar ta på dig väldigt mycket ansvar för andra. Hinner du söka jobb om du ska sköta hushållet på dagarna? Jag hade nog gjort så att jag struntade i att diska och ta om hand tills högarna växte och se vad som hände. Är det någon annan som tar tag i det då? När kommer första klagomålet och riktar sig det mot just dig?   

• skogsvitter

Men det här måste du ju naturligtvis prata med honom om... det är ju enda lösningen?

• skogsvitter
    Epsilon skrev 2012-05-22 17:04:31 följande:
    Du verkar ta på dig väldigt mycket ansvar för andra. Hinner du söka jobb om du ska sköta hushållet på dagarna? Jag hade nog gjort så att jag struntade i att diska och ta om hand tills högarna växte och se vad som hände. Är det någon annan som tar tag i det då? När kommer första klagomålet och riktar sig det mot just dig?   
    Varför lida i tysthet? Ursäkta men det låter ju bara som en riktigt bitter och usel lösning. Låter som när min dysfunktionella och störda styvmor strejkade var och varannan vecka så fort hon inte orkade med att städa hemma mer, och lät alla högar växa och trodde allt skulle lösa sig självt. Det minsta man kan begära när man lever tillsammans är väl att kunna prata om sådant man är missnöjd över?!
  • tilla83

Ja har pratat me honom o ja menar inte att ja ska sluta ta hand om allt hemma men vi e tre barn i familjen (han har en sen tidigare o ja har två) o de blir verkligen jätte mycke att ta hand om. Ja har svårt att just hinna me saker precis som Epsilon säger. O ja har slutat (under en liten period) att just tvätta, städa osv men OJ hur de blev då o iiiingen hade nåt att sätta på sig i klädväg o huset blev sååå skitigt osv. O även om de inte va direkt till mig när kommentarerna kom så tog ja åt mig direkt för såna saker sa min sambo inte innan de blev så:( Ja lever inte i tysthet eftersom ja har tagit upp de men ändå så känns de som att de vilar på mina axlar... Men när ja tog upp de blev han sur, irriterad o sa att de inte va bara mitt jobb. Men ändå så e de precis som att de skulle va de:/
    Som idag tex när ja inte orkade gå o handla me barn, barnvagn o tunga kassar + att ja har världens sår på ena foten så de gör skit ont när ja går, då blev de grinigt o vi fick äta toast (de enda som fanns hemma o de e inte sååå bra middag liksom). Istället för att han tar bilen o åker iväg. Ja har sj inget körkort så ja måste gå...

• tilla83

Ska tillägga att när ja kom hem efter ha gått för att hämta barnen (som går i skola o dagis på varsin sida av stan) så satt han o spelade data, o tyckte att ja skulle gå o handla!!

• jonas1974
    tilla83 skrev 2012-05-22 18:35:33 följande:
    Ska tillägga att när ja kom hem efter ha gått för att hämta barnen (som går i skola o dagis på varsin sida av stan) så satt han o spelade data, o tyckte att ja skulle gå o handla!!

Det enda han inte kan är att föda barn och amma, resten får ni prata om.

Men låt det inte gå för långt. Det blir inte lättare imorgon.

Snart orkar ni inte ha sex, sen vet vi alla hur det slutar.

Kommunikation och lycka till
  • Epsilon

Skogsvitter: nej, jag menar inte att man ska lida i tysthet. Om det går att prata om det och man får förståelse och kan lösa det på annat sätt så är ju det att föredra.
    Det jag tänker är att vissa verkar ta på sig mer ansvar än andra och även om det inte är deras fulla ansvar så tar de på sig att lösa problemet ändå. Då kan det vara bra att bara släppa ansvaret och se vem som kan tänkas plocka upp det istället. Inte alltid vara den som rycker in och ser till att allt funkar.
    Det kan var knepigt att vara arbetslös, det kan för den andra parten se ut som att man har hela dagarna på sig att sköta hushållet men så är det ju verkligen inte. Rätt var det är dyker det upp ett jobb som man ska lägga tid och energi på att söka. Rätt var det är så ska man rycka ut på en intervju. Då måste man kunna prioritera bort hushållsarbetet. För att inte tala om alla jobb som man ska leta upp innan man ens kommer så långt. För att lyckas hitta ett jobb kan det krävas ganska mycket sökande och att man letar på nya ställen och blir lite uppfinningsrik.

Personligen kan jag nog vara ganska bitter och dysfunktionell ;) men så långt tror jag inte att man behöver gå för att lösa problemet.     

• tilla83
    Epsilon skrev 2012-05-22 18:49:40 följande:
    Skogsvitter: nej, jag menar inte att man ska lida i tysthet. Om det går att prata om det och man får förståelse och kan lösa det på annat sätt så är ju det att föredra.
    Det jag tänker är att vissa verkar ta på sig mer ansvar än andra och även om det inte är deras fulla ansvar så tar de på sig att lösa problemet ändå. Då kan det vara bra att bara släppa ansvaret och se vem som kan tänkas plocka upp det istället. Inte alltid vara den som rycker in och ser till att allt funkar.
    Det kan var knepigt att vara arbetslös, det kan för den andra parten se ut som att man har hela dagarna på sig att sköta hushållet men så är det ju verkligen inte. Rätt var det är dyker det upp ett jobb som man ska lägga tid och energi på att söka. Rätt var det är så ska man rycka ut på en intervju. Då måste man kunna prioritera bort hushållsarbetet. För att inte tala om alla jobb som man ska leta upp innan man ens kommer så långt. För att lyckas hitta ett jobb kan det krävas ganska mycket sökande och att man letar på nya ställen och blir lite uppfinningsrik.

Personligen kan jag nog vara ganska bitter och dysfunktionell ;) men så långt tror jag inte att man behöver gå för att lösa problemet.     
Svar på tråden Vem ska göra vad???