• Angie99

Hur får jag katten att klösa på klösbrädan?

Min katt är nu ca 1 år och vi har haft henne sen i augusti. Hon är världens goaste och gör oftast som man säger. Utan när det gäller klösningen. Hon vägrar att fatta att hon ska riva på klösbrädor! I stället river hon på vår soffa som det är gott rivtyg i, och våra stolar med liknande tyg. Jag tycker jag har provat det mesta.

*Sprayat soffan med fyspray, då går hon inte in i vardagsrummet den dan men river lik förbaskat dan efter.
    *Satt plast över den delen/stolen hon river på. Hjälper för stunden men så fort jag tar bort plasten river hon igen.
    *Ge henne olika typer av klösbrädor, mattor, träd osv. Hon fattar inte.
    *Ställt brädorna/mattorna/träden på de ställen hon gillar att riva. T.o.m. i soffan. Det funkar lite eftersom hon varannan gång river på mattan och varannan i soffan.
    *Lagt catnip på brädorna/mattorna/träden. Hon fattar inte.
    *Dragit hennes klor över brädor/mattor/träd. Hon fattar inte.
    *Lekt med henne på brädor/mattor/träd. Hon fattar inte.

Hon förstår att det är nått fel för om jag säger till henne så "pratar" hon lite och böjer ner huvudet. Men hon fattar inte vart hon ska riva istället. Har haft katt hela mitt liv och alla tidigare har fattat vart man ska riva.
    Snälla, nån som har nått tips? Jag blir tokig!

• Svar på tråden Hur får jag katten att klösa på klösbrädan?
  • LC77

Haha, förlåt att jag skrattar! Katter är verkligen egensinniga varelser som gör som det passar dom. Mina missar blir jättelyckliga när jag sprayar deras klöspåle med kattmyntaspray. Är det det du menar med att lagt catnip på dem? Annars testa spray, den är väldigt effektiv. Mina katter vässer på klöspålen men kan även få för sig att klösa på andra ställen om de får lust, t.ex. trösklar och bastudörren (ena katten) eller strävt tyg/baksidan av soffan (andra katten.) Om jag ser när de gör de så fyar jag och lyfter dem till klöspålen.

• Thelmas

Jag har kastat mina katter till klösbrädan när de har klös på fel ställe. Hat fungerar bra.

• Angie99

Ja visst är de härliga nästan jämt...!
    Jag ska prova sprayen, den jag har är nån flaska med droppar. Står cat nip på men det är väl samma som kattmynta. Den kanske är för gammal? När jag häller ut det här kattmynta spånet som kommer med nya klösbrädor så luktar hon lite på det, rullar sig lite och går sen bort och klöser på stolarna...

Ja så har jag gjort med alla tidigare katter och det har funkat, de har fattat men den här...Icke. Och inte är hon särskilt lågbegåvad heller för hon fattar ju det mesta annars.

• Angie99

Ingen kattmänniska med nått knep som kan hjälpa mig?

• nemo1

Du måste vara konsekvent och lyfta henne till klösträdet varenda gång hon klöser fel. Lyft dit henne med ett enkelt nej. Skälla ger motsatt effekt. Det går om man inte ger sig.

• elinvv

Kanske finns det andra sorters klösträd som katten bättre uppskattar? Kika i djuraffären och fråga dom. Lycka till :)

• taquine

Men vilken olydig katt du harFlört Testa med kattmynta på klösbrädan, är en  doft de flesta katter älskar och hon kommer dras till.

Bryt inte ensam Bryt ihop
  • No Name

Ta en sprayflaska med vatten och lite pressad citron i lurpassa på katten och spraya direkt på den när hon gör på fel ställe sen lyfter du henne till brädan men du måste vara konsekvent

• Angie99

Elinvv; jag har köpt massa olika. Träd och mattor och pelare och vanliga...

Ruccoless: Visst e hon! jag ska prova med mer mynta men tidigare har hon bara rullat sig i det...

No name: jag har en flaska med vatten och det räcker att jag lyfter den så slutar hon. Jag ska prova att lyfta henne till klösbrädan varje gång också, det kanske jag har varit dålig på.

Tack för svar!

• Zebrima

Lyft henne till klösbrädan och ge mycket beröm när hon klöser rätt!
    Våra katter, speciellt den ena, svarar jättebra på beröm. Ibland känns det som att han klöser på klösbrädan bara för att vi ska säga att han är duktig! :D

• Regnig måndag
    nemo1 skrev 2012-05-24 23:29:28 följande:
    Du måste vara konsekvent och lyfta henne till klösträdet varenda gång hon klöser fel. Lyft dit henne med ett enkelt nej. Skälla ger motsatt effekt. Det går om man inte ger sig.
    Jag har också trott på det där innan Katten med Egen Vilja flyttade in.
    Jag gav faktiskt upp efter ett år och köpte en billig soffa på blocket (som nu ser ut som f*n)

Av någon mycket underlig anledning ger hon blanka katten i Carl Malmstens fotöljerna vilket jag är oerhört tacksam för. Hjärta
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Angie99
    Regnig måndag skrev 2012-05-26 10:48:21 följande:
    Jag har också trott på det där innan Katten med Egen Vilja flyttade in.
    Jag gav faktiskt upp efter ett år och köpte en billig soffa på blocket (som nu ser ut som f*n)

Av någon mycket underlig anledning ger hon blanka katten i Carl Malmstens fotöljerna vilket jag är oerhört tacksam för. Hjärta
    Ja stolarna har fått stryka med. Vi har ett "fönster" mellan matrum och vardagsrum och jag orkar inte springa runt för att säga till henne när hon klöser på dom. Jag hör och ser henne men när jag hinner fram är hon redan borta. Och nu är jag gravid också så orken att jaga katten är lite försvunnen. Sen tror jag att man måste ta dom direkt, annars ger det ingen effekt. Ska köpa nya stolar till hösten och då blir det plastskynke på!
    Soffan var det första jag och min sambo köpte ihop och den är bara 6 månader så den vill jag inte att hon river på...
  • ForReal

"Gott rivtyg" :) Känner verkligen igen det, skrattar gott! Nej förlåt Flört Våra förstörde den förra soffan totalt då det var sånt där säckvävsliknande tyg på, perfekt storlek att klia klorna mellan. Vi gav upp tanken på just den soffan och när dne blev att se alltför jäblig ut köpte vi en i fejkskinn istället. Och den bryr de sig inte om ett endaste dugg, inte det minsta!

Så mitt tips är att inte införskaffa fler saker med "gott rivtyg" på - förutom alla tips du redan fått och som inte verkar ha hjälpt så mycket tyvärr. De kan vara väldigt envisa de där katterna :)

Svar på tråden Hur får jag katten att klösa på klösbrädan?