snedtak skrev 2012-05-23 22:27:25 följande:
Har man aldrig obligatoriska moment på YH? Har bara studerat på högskola, men särskilt i början brukar det vara en super-obligatoriskt inskrivning tex. Finns det inga obligatoriska lektioner eller seminarium?
Jag tror det beror väldigt mycket på vilken utbildning det är. Vi har haft vissa grejer som varit obligatoriska men det har gått att göra en uppgift t.ex. istället om man inte har kunnat vara med av någon anledning sen måste det naturligtvis vara en godtagbar anledning. Men det mesta har ju gått att lösa ändå. Sen finns det ju grupparbeten, enskilda arbeten o.s.v. som är betygsgrundande och ska lämnas in.
Jag tror att den största skillnaden mellan YH och högskola är att YH beslutas av YH-myndigheten och du vet aldrig från år till år om utbildningen kommer att beviljas att starta nästa år eftersom det styrs av hur arbetsmarknaden ser ut och om det finns behov av kompetensen på marknaden. Då ligger det i allas intresse att hela klassen kan ta examen och då ges ofta möjligheter att göra något för att komplettera en kurs där man missat ett obligatoriskt moment t.ex. Så på det sättet kanske det är mindre strikt för YH. Men sen talar jag bara utifrån erfarenheten från den YH-utbildning jag gått och det kanske är annorlunda på andra skolor och utbildningar men det får någon annan svara på i så fall.