• Jordgubben82

Får man ta ledigt en vecka på yh-utbildning

Har sökt två stycken yh-utbildningar som jag inte tror jag kommer komma in på, men kan inte slutas hoppas.
    Men nu är det så han vi ska åka bort med familjen pga av att det varit mycket den sista tiden.
    En utbildning börjar den 27/8 och den andre 3/9 och vi hade tänkt resa den 5/8 en vecka.
    Får man detta? Och jag är orolig att det är en dum ide om man missar för mycket?
    Vad tror ni?

• Svar på tråden Får man ta ledigt en vecka på yh-utbildning
  • Grande Rock

det är, imho, alltid en dålig idé att missa början av en utbildning, vare sig man får eller inte

• Jordgubben82

Ja jag känner också det, men tänker mer att jag Inge har så stor chans att komma in och då vill jag inte missa chansen att resa med familjen. Någon mer?

• Inversable

Du kanske skrev fel att det är 5/8 som du ska resa bort för då missar du ju inget, är det 5/9 du menar? I alla fall om man hade rest bort i början av min utbildning en vecka så hade man missat 30 timmars (6 timmar per dag i 5 dagar alltså) undervisning och det hade jag inte känt varit jättebra. Du får väl ringa och fråga hur schemat ligger de första veckorna helt enkelt.

• Inversable

Glömde det finns inga formella hinder mot att du reser iväg en vecka förutom att du är själv ansvarig för att ta igen det såklart. Sen måste man klara alla kurser på YH för att få studiemedel nästa termin om du har tänkt att ta studiemedel då förstås.

• snedtak
    Inversable skrev 2012-05-23 21:44:17 följande:
    Glömde det finns inga formella hinder mot att du reser iväg en vecka förutom att du är själv ansvarig för att ta igen det såklart. Sen måste man klara alla kurser på YH för att få studiemedel nästa termin om du har tänkt att ta studiemedel då förstås.
    Har man aldrig obligatoriska moment på YH? Har bara studerat på högskola, men särskilt i början brukar det vara en super-obligatoriskt inskrivning tex. Finns det inga obligatoriska lektioner eller seminarium?
  • Jordgubben82
    snedtak skrev 2012-05-23 22:27:25 följande:
    Har man aldrig obligatoriska moment på YH? Har bara studerat på högskola, men särskilt i början brukar det vara en super-obligatoriskt inskrivning tex. Finns det inga obligatoriska lektioner eller seminarium?
    Ja jag menade den 5/9 :)
    När jag frågade på den ena utbildningen om man kunde vara bortrest i början, så sa hon att det va bra om man va där första dagen, men att det va upp till mig själv om jag ville missa det eller inte.
    Själv känner jag nog att jag väntar nog att boka semester till jag vet om jag kommer in eller inte, måste finnas någon resa kvar :)

Tack för svaren
  • Inversable
    snedtak skrev 2012-05-23 22:27:25 följande:
    Jag tror det beror väldigt mycket på vilken utbildning det är. Vi har haft vissa grejer som varit obligatoriska men det har gått att göra en uppgift t.ex. istället om man inte har kunnat vara med av någon anledning sen måste det naturligtvis vara en godtagbar anledning. Men det mesta har ju gått att lösa ändå. Sen finns det ju grupparbeten, enskilda arbeten o.s.v. som är betygsgrundande och ska lämnas in.

Jag tror att den största skillnaden mellan YH och högskola är att YH beslutas av YH-myndigheten och du vet aldrig från år till år om utbildningen kommer att beviljas att starta nästa år eftersom det styrs av hur arbetsmarknaden ser ut och om det finns behov av kompetensen på marknaden. Då ligger det i allas intresse att hela klassen kan ta examen och då ges ofta möjligheter att göra något för att komplettera en kurs där man missat ett obligatoriskt moment t.ex. Så på det sättet kanske det är mindre strikt för YH. Men sen talar jag bara utifrån erfarenheten från den YH-utbildning jag gått och det kanske är annorlunda på andra skolor och utbildningar men det får någon annan svara på i så fall.
  • Jordgubben82
    Inversable skrev 2012-05-24 21:26:47 följande:
    Jag tror det beror väldigt mycket på vilken utbildning det är. Vi har haft vissa grejer som varit obligatoriska men det har gått att göra en uppgift t.ex. istället om man inte har kunnat vara med av någon anledning sen måste det naturligtvis vara en godtagbar anledning. Men det mesta har ju gått att lösa ändå. Sen finns det ju grupparbeten, enskilda arbeten o.s.v. som är betygsgrundande och ska lämnas in. Jag tror att den största skillnaden mellan YH och högskola är att YH beslutas av YH-myndigheten och du vet aldrig från år till år om utbildningen kommer att beviljas att starta nästa år eftersom det styrs av hur arbetsmarknaden ser ut och om det finns behov av kompetensen på marknaden. Då ligger det i allas intresse att hela klassen kan ta examen och då ges ofta möjligheter att göra något för att komplettera en kurs där man missat ett obligatoriskt moment t.ex. Så på det sättet kanske det är mindre strikt för YH. Men sen talar jag bara utifrån erfarenheten från den YH-utbildning jag gått och det kanske är annorlunda på andra skolor och utbildningar men det får någon annan svara på i så fall.

Tack för det du skriver jag tror också dom är hårdare på högskolan en yh men jag vet inte med säkerhet. Vi har sagt att kommer jag in så får vi vänta och se hur dom lägger upp utbildningen och eftet det ta beslut.
  • Neiti

Får man fråga vilken utbildning det gäller??

• Jordgubben82
    Neiti skrev 2012-05-25 23:33:34 följande:
    Får man fråga vilken utbildning det gäller??

Tandsköterska eller hälso och vård administratör
Svar på tråden Får man ta ledigt en vecka på yh-utbildning