• Anonym (??!)

Vad ger man på en "Babyshower"?

Blivit bjuden på babyshower och med inbjudan följde även en minst sagt härlig presentlista med. Det var bara "dyra" saker som stod med på listan, INGET under 500:- Hur mycket köper man presenter för när det är babyshower? Och ger man även present när barnet är fött? Har aldrig vart på en babyshower förut och känner mig lite vilsen.. Tycker presentlistan var lite väl häftig med tanke på vad jag fick utan denne när jag fick min lilla dotter.. Gamla kläder dock satt etiketter kvar och ca 10 par strumpor i olika storlekar. Ingenting passar dock lillan förrän om 1 år lr så.. Och grejerna var "hop plockade från de hon hade kvar hemma" fick jag höra.. Hjälp önskas!

• Svar på tråden Vad ger man på en "Babyshower"?
  • Anonym

Herre gud så fräckt man upphör aldrig att förvånas över människor...
    Hade absolut inte köpt en present för 500, jag skulle köpt babykläder på Lindex för runt 200-300 kronor. Eller kanske begagnat

• Themis

Ovasett vilken bjudning det gäller säger etiketten att det är du som bestämmer vilken gåva du ger, den som bjuder in sätter inte några regler man måste följa med en dyr önskelista.

En populär present är t ex en blöjtårta, här är en enkel beskrivning på en "lagom" version. Men går man ihop flera kan man ju göra den större och t ex gömma nappar och någon badanka eller så i den.

hannahnorrena.com/2012/05/11/enkel-blojtarta/

Det finns två saker man blir dum i huvet av: Det ena är att jobba, det andra är att inte jobba. /Themis
  • Azi

Du behöver verkligen inte ge från listan, men om du vill ge något så gå efter vad du brukar ge när barnet är fött. Och häng inte upp dig på vad du själv fick. Var den schyssta av er två och välj en present du gillar och du tror kan passa barnet.

Eftersom babyshowers inte är en svensk tradition så vet jag inte om man ska ge ännu en present när barnet väl kommer. För mig skulle det bero på vad jag har för relation till barnet. Är det bästa vännen eller ett syskon så skulle jag ge både på babyshowern och efter att barnet kommit, men är det en inte så nära vän så skulle jag bara ge på babyshowern.

• LAMadde

Har du ingen du kan gå ihop med så ni kan lägga 2-300kr var? Här i USA där istortsett alla har en babyshower är det vanligt att folk lägger 500-1000kr på en present. Ofta går folk ihop och köper stora saker som barnvagn eller spjälsäng. Men, om du inte vill eller kan lägga så mycket så kan du ju alltid gå ihop med någon, köpa någonting mindre eller ett presentkort. En fin present kan tex vara en fin barnbok som du kan skriva ditt namn (och barnets när det kommer) i.

• Sapato

Men är det den gravida som fixat en babyshower till sig själv??

Köp vad du vill.
    På min babyshower som mina vänner ordnade fick jag bebiskläder, blöjor, nappar, babybok, lite saker till mig + lite annat.

• Takex

Hehe roligt det är när svenskar leker amerikanare.

Jag hade gett nödvändiga saker, några paket blöjor med ett roligt kort eller liknande. Något som nyblivna föräldrar verkligen behöver. Eller om det fanns en speciell speldosa eller liknande som du känner att du aldrig kunnat vara utan. Något som underlättar för dom. Inte någon söt outfit som barnet växer ur på en vecka, det kan dom köpa själva.

Det enda positiva jag ser med baby showers är att man kan få just sånt som är nyttigt för föräldrarna, framför allt från dom som redan har barn och har koll. 

• Kickioh

Vet du om den här vännen kommer ha något dop/namngivelse sen också? I så fall kommer de säkert förvänta sig present även då.

Vi har planerat att ha babyshower innan bebis fötts istället för dop. Och då blir det alltså bara presenter vid det tillfället och inte något sen.
    Inte ens till själva babyshowern känns det som något "krav" på presenter. Tanken är ju i huvudsak att träffas, fika, ha kul och fira kommande bebis :) Om än min mamma som blir mormor för första gången säkert kommer skita fullständigt i det och shoppa bäst fan hon vill i alla fall ;)

Med en så saftig önskelista känns det ju rimligast att gå ihop flera och köpa något av det dyra som dom verkligen vill ha, eller så köper du något helt annat.
    Klart man kan önska sig saker men lite fräckt kan jag tycka att det verkar att skicka med en önskelista tillsammans med inbjudan.

Blöjtårta som någon skrev kan ju va en kul grej och lite annat sånt där bra att ha till bebisen eller bok om barnets första år t.ex.

• Anonym

En babyshower är bara ett sätt för föräldrarna att få andra att betala sakerna till deras barn. Tiggeri är vad det är. Jag har blivit bjuden på många, och tackar alltid nej. Uppvaktar med en gåva när barnet är fött.(bot utomlands)

• Kickioh
    Anonym skrev 2012-05-26 12:00:17 följande:
    En babyshower är bara ett sätt för föräldrarna att få andra att betala sakerna till deras barn. Tiggeri är vad det är. Jag har blivit bjuden på många, och tackar alltid nej. Uppvaktar med en gåva när barnet är fött.(bot utomlands)
    Hmm ja vissa har det säkert av den anledningen, men för mig är det inget konstigare än att bjuda in till fika för att fira en födelsedag.
    Babyshowers (som jag varit på i alla fall) har i första hand varit för att träffas, surra bebis, förväntningar osv och bara allmänt en trevlig tillställning. Inte helt olikt en nykter möhippa om man nu ska jämföra med något :P Presenterna känns som en väldigt liten del av det hela.
    Sen om man väljer att ge något vid babyshower eller dop tycker jag kvittar, men dubbelt känns väl onödigt.
  • Saga1

! Firar du din födelsedag varje år för att få presenter eller? Tigger du på din möhippa?

Det är andra som håller baby shower år en för att visa stöd och kärlek till de kommande.

Men du verkar tigga saker, därav din inställning. Väx upp

• Pescetarian

Jag hade en bekant en gång, en gammal skolkompis från gymnasiet, som också hade en presentlista på sin BabyShower. Jag var inte bjuden då vi inte kände varann så bra och vi aldrig umgåtts, men hon hade lagt ut sin presentlista på FaceBook, därför känner jag till den.

På den listan fanns också endast dyra saker, däribland gåstol, bärsele, babygym, bumbostol och babysitter. Hon hade inte bjudit speciellt många (inbjudningslistan fanns även den på FaceBook), så tanken var nog inte att folk skulle gå ihop och köpa de olika sakerna.

Hur som helst så dök det efter BabyShowern upp bilder från tillställningen, bl a bilder på paketen samt bilder på där den blivande mamman öppnade paketen. Så vitt jag kunde se så fanns där inget stort paket med öht och av de paket hon öppnade på bilderna, så innehöll de "bara" kläder, nappar, tavlor, osv.

• anmase
    Hej,

jag förstår att det är inte lätt, och jag har samma problem när det gäller babyshower. Obestämd

Man kan köpa kanske en haklapp eller barnservis. Jag har köpt nyligen hos peggynord.eu/ , dem är jättefina med gullig tryck. 

Lycka till :)

/A
Svar på tråden Vad ger man på en "Babyshower"?