• PeBa

Ni i vecka 16 - Hur mår ni?

Hej på er!

Jag är i vecka 16 nu, det går framåt :) Skulle vara kul och veta hur ni andra känner er, vi är ju alla olika men ändå spännande att veta.

Själv så är det en "lugn" period, jag har börjat må mycket bättre och känner mig inte alls gravid i mellan åt.

Jag är inte lika trött längre, illamåendet är borta, brösten ömmar inte hela tiden utan endast någon enstaka gång bara. Mindre flytningar.

Det som dock tillkommit nu istället är huvudvärk och att jag behöver kissa oftare på dagarna (dock inte på nätterna längre - skönt!)           

Hur har ni det?

• Svar på tråden Ni i vecka 16 - Hur mår ni?
  • EbbaLovisa

Du har tur då, tycker jag, hehe.
    Jag har mått bra enda fram till nu i stort sett, spyr upp ALLT jag får i mig vare sig det är ett halvt glas vatten eller fast föda - inte alls trevligt! Detta leder ju i sig till att jag blir tröttare, mer utmattad då jag inte får någon energi över huvudtaget, men min riktiga "trötta" period har gått över, så även den med och vara kissignödig.

Men det var en bagatell jämfört med detta, fy.....
    Så tråkigt på dagarna då jag inte klarar av att arbeta. 

• PeBa

Usch och fy det låter inget roligt alls, du får söka hjälp om det fortsätter länge. Du måste ju få näring. Stackare, hoppas det snart ger med sig!

• EbbaLovisa
    PeBa skrev 2012-05-23 08:25:47 följande:
    Usch och fy det låter inget roligt alls, du får söka hjälp om det fortsätter länge. Du måste ju få näring. Stackare, hoppas det snart ger med sig!
    Ja, jag väntar samtal från mvc nu så hoppas de kan ge nåt bra råd, kanske ge mig nån form av åksjuketablett brukar funka. :)
  • Knasan86

Hej! Jag är oxå i v 16 ! Har aldrig mått illa men har varit väldigt trött, men det har minskat nu! Känner mig inte gravid vissa dagar alls. Men i morse när jag vaknade så var livmodern hård som bara den och jag kände den tydligt utanpå när jag låg ner. Så den växer nog för fullt! Har inte ul förrens i v 20 så jag längtar dit så vi får se knodden igen. Va på ul i v 11 oxå. Jag längtar så efter bebisen men njuter verkligen av att vara gravid! (än så länge)

• Sileas87

Jag är också i v16 och jag spydde senast i morse :) Jag är fortfarande lika trött och brösten är lika ömma.

Jag tycker dock inte att det bara är negativt eftersom jag haft missfall tidigare och tycker det är rätt skönt att fortfarande känna mig gravid.

Sen får jag också lergigan comp som tar bort det värsta illamåendet, annars hade jag nog inte varit lika positiv ;)

• PeBa

Veckorna mellan 14-19 eller nått brukar ju kallas "spökveckor" vad  jag förstår, då man blir piggare och inte känner så mycket.. Men man blir nervös ändå ibland och undrar ju. Jag gjorde UL v 12 och allt såg så bra ut så, nästa UL blir den 18/6 ska bli så skönt att se att allt är ok nu när man inte känner så mycket.

Tack för att ni delar med er  Glad 

• MalBa

Jag har precis gått in i v17 och upplever också en lugnare period med mindre symptom - skönt! Jag har dock fått ett nytt symptom de senaste 2-3 dagarna; känningar i korsryggen. Är det inte det ena, så är det det andra :)

• Bagare

Hej
    Jag är i v 14, och mår bra förutom lite ömma bröst och mår illa av vissa lukter. hade samlag  och började blöda kraftigt, blev jätte orolig och åkte in till akuten men allt såg bra ut och de kunde inte säga vad det var så nu väntar jag med sex ett tag. detta är mitt andra barn och funderar om det är vanligare att att blöda andra graviditeten?

• Bagare

Hej
    Jag är i v 14, och mår bra förutom lite ömma bröst och mår illa av vissa lukter. hade samlag  och började blöda kraftigt, blev jätte orolig och åkte in till akuten men allt såg bra ut och de kunde inte säga vad det var så nu väntar jag med sex ett tag. detta är mitt andra barn och funderar om det är vanligare att att blöda andra graviditeten?

• Emennie

Jag är i vecka 16 och har mått illa sen vecka 7. Är även trött fortfarande. Men glad ändå :) Är gravid med tvillingar, kanske vanligare att symtomen håller i sig längre då?
    Ska på RUL 13/6 och det ser vi fram emot även om vi såg dem senast i söndags, pga blödning. Bebisarna är ok i alla fall :)

• Liel

Jag känner igen mig i dig TS. Känner mig inte alls gravid vissa stunder. Två nätter i rad har jag sovit mig igenom utan att behöva springa upp på toa :) har också börjat få huvudvärk istället nu när den värsta tröttheten lagt sig och illamåendet. Jag går in i v 16 på fre. Känner du/ni nåt pirr/fladder än? Jag har känt ett par gånger tydligt hur det kittlar till. Men magen växer dåligt..

• PeBa

Gick in i vecka 17 igår. Jag har börjat känna mer de senaste dagarna. Typ som bubbel och växtvärken har kommit tilbaka. Min mage stod stilla i växt flera veckor,har nu de senaste dagarna inte växt men typ hårdnat.

Jag och min man hade en fruktansvärd em/kväll går. Upptäcke bruna blod fläckar i trosorna igår em, och lite missfärgade flytningar. Totalt livrädd ringde jag sjukvårdsuppl. Fick en tid 2h senare på gynakuten.

Fick göra gynundersökn. där läkaren såg att de var lite bruna (torkat blod) flytningar men allt såg bra ut. Sedan gjorde hon ett UL och vi fick se vår älskade unge igen, rörlig, hjärtat slog och h*n sög på tummen så fint Skrattande

Hon gjorde även ett UL för att se om hon kunde hitta källan till min lilla blödning, men allt såg jättebra ut och hon konstaterade att det förmodligen var ngt kärl som brustit och det var vanligt sa hon.

Både jag och min man brast uti gråt av lättnad, usch och fy vad hemst det var. Men nu vet jag iallafall att vår lilla plutt mår bra <3          

• MonAmie

Jag är i 15+0 idag och är super trött o kissnödig hela tiden. Annars är illamåendet bättre o brösten med. Tror att jag känner fosterrörelser med, men det är svårt o avgöra, det är ju 4år sen senast jag kände dem så man har ju glömt bort lite... :)

• MonAmie

Jag lever förövrigt för min Angelsound så jag kan lyssna på att det lilla livet lever där inne... :)

• stormhatt

Jag är i vecka 16. Har inte mått illa alls, utan varit tröttare än vanligt. De sista 3 veckorna har allt vänt och jag är piggare och känner inte av graviditeten särskilt mycket. Har max gått upp 1 kg, men börjar märka att bilringen är på gång. Har inga problem med mina vanliga kläder än så länge, hur är det med er?

TS, du nämnde dock huvudvärk. Den har kommit sista två veckorna och i måndags hade jag en migränattack eller liknande. Har aldrig varit med om det förut. Låg kvar hela dagen i sängen, och det minsta lilla ljus som letade sig fram till mina ögon, stack och sved och gjorde att huvudvärken ökade om möjligt ännu mer. Blääää. Nu är dock allt som vanligt. 

• Emennie

Jag kan inte ha vanliga byxor. Tajta tröjor är jobbigt för magen och kan inte ha mina bhar längre. Både pga magens storlek och för att jag mår illa om det är för tajt :(

Men tur det finns mamma kläder och nu när jag är sjukskriven går jag mest i pyjamas ändå :)

• PeBa
    stormhatt skrev 2012-05-30 22:34:01 följande:
    Jag är i vecka 16. Har inte mått illa alls, utan varit tröttare än vanligt. De sista 3 veckorna har allt vänt och jag är piggare och känner inte av graviditeten särskilt mycket. Har max gått upp 1 kg, men börjar märka att bilringen är på gång. Har inga problem med mina vanliga kläder än så länge, hur är det med er?

TS, du nämnde dock huvudvärk. Den har kommit sista två veckorna och i måndags hade jag en migränattack eller liknande. Har aldrig varit med om det förut. Låg kvar hela dagen i sängen, och det minsta lilla ljus som letade sig fram till mina ögon, stack och sved och gjorde att huvudvärken ökade om möjligt ännu mer. Blääää. Nu är dock allt som vanligt. 
    Sedan 2 veckor tillbaka så är det jobbigt och obehagligt att ha byxor som sitter åt, så jag har nu bara mammabyxor eller leggings. Jag hargått upp 3 kg totalt, är mullig sedan innan så det känns bra att de inte är mer kilo. Vi får väl se på vilken siffra på vågen man hamar Förvånad

Ja jag hade huvudvärk nästan varje dag mellan v 15-16 för mig var det jobbigt med högt ljud. Nu är det dock bättre för mig också Glad

Svar på tråden Ni i vecka 16 - Hur mår ni?