Ska jag avliva min hund?
Min hund (jack russell) bet en annan hund. Jag är helt chockad. Min hund har gjort utfall mot hanhundar förut men aldrig skadat någon och när han är lös leker han med andra hundar. Han är jättekaxig men som sagt aldrig gjort någon illa. Han är kastrerad och jag har varit hos veterinären som inte hittar nåt fysiskt fel på honom.
Det som hände var att min hund var lös tillsammans med två grannhundar men så sprang han iväg för att nosa upp en gammal pizza som någon slängt. Jag gick och hämtade honom men kopplade honom inte (fy fan, fy fan vad jag ångrar detta) utan han gick fot och vi skulle bara en 50 meter. Men plötsligt står en liten hund framför oss och min hund lämnar min sida, jag hinner bara tänka att det är pinsamt för nu kommer min hund vilja leka med den andra hunden och ägarna kanske inte alls har tid eller lust med det... men då smäller det istället!! Min hund nosar på den andres ansikte i en sekund och sen biter han honom och hänger sej fast!
Det var så hemskt, jag fick tag i min hund men han släppte inte så jag öppnade munnen på honom. Jag fattar ingenting! Varför gjorde han så?! VARFÖR?
Jag vet att det var mitt fel för jag skulle ha haft honom kopplad. Det fanns bara inte i min tanke att något sånt här kunde hända... Jag talade med ägarna och de var chockade men mycket hyggligare än man kan förvänta sig när ens hund bitit deras... jag vet inte vad jag hade gjort om någon främmande hund hoppat på min! Jag hade blivit jättearg!
Ringde dem dagen efter och deras hund hade fått ett svullet öga men kommer bli helt bra. Jag betalade såklart veterinärkostnader och de har lovat att höra av sig om hur det går för deras hund...
Jag har inte ord för hur mycket jag skäms... jag kunde inte somna första natten, tänkte bara på den stackars lilla hunden som blev skrämd och skadad... Finns inga pengar i världen som gör det ogjort... tänk om den blir rädd för andra hundar nu?
Min hund är 3 år och det käraste i mitt liv, men nu kan jag inte se på honom. Jag matar honom och går ut med honom, men jag klappar honom inte och leker inte med honom. Jag tänker bara på vad han har gjort. Det känns nästan som att han gjorde det MOT mig!
Jag vet inte vad jag ska göra nu. Jag kommer givetvis hålla min hund kopplad 100 % av tiden utomhus efter detta, det får aldrig hända igen. Samtidigt känns det som att jag tar ifrån honom en av de bästa delarna av hans liv - att springa fritt och leka med andra hundar. Min sambo föreslog munkorg, men går det att leva ett bra liv i munkorg?
Jag har också funderat på omplacering. Någonstans på landet där han får springa fritt och inte behöver möta andra hundar än sin egen flock (vi bor i stan, hundtätt). Men vem vill ha min knasige hund, och hur ska jag kunna skiljas från honom?
Jag har även tänkt på att avliva honom. Han är ju störd? Min familj har föreslagit det tidigare och jag har vägrat, men nu känns det nästan för jobbigt. Han förstör min vardag med sin aggressivitet (när han är kopplad) och han ruinerar mig. Jag har varit hos hundpsykolog och hundtränare och den ena säger att jag ska vara hårdare, den andra att jag ska vara mjukare och den tredje att det helt enkelt är en dålig hund. En Jekyll och Hide.
Jag tänker på framtiden. Hur illa ska det bli? Ska han leva sitt liv i 30 cm koppel med munkorg? I bur? Kommer jag kunna åka buss med honom, ta med honom hem till folk, skaffa barn? Kommer han kunna leva ett bra liv samtidigt som jag ser till att han inte skadar någon?
Nu är detta så färskt att jag inte kan tänka klart för alla känslor. Jag vet inte vad jag ska göra med min hund. ALLA förslag är välkomna. Och snälla, jag vet att jag gjorde fel. Jag tänker inte på något annat än att det var mitt fel. Nu behöver jag hjälp att komma vidare, inte mer skuldkänslor.