• appelsinen

LCHF Vad byta mandelmjöl mot pga. allergi i bakning?

Hej,

Har just börjat äta LCHF och mår jättebra! Magen mår toppen och jag är inte hungrig/yr som jag alltid blir när jag äter andra dieter (vet att detta eg. inte är en viktdiet men jag äter nu för at tmå bra + att gå ner i vikt).

Hur som helst är jag sugen på att baka och det är ju mandelmjöl i alla recept.

1.Det finns ju Profiber, fiberhusk, fibrex... men dessa ersätter väl bara mjöl till en viss del?
    2.Jag kan väl inte i stället för vetemjöl/mandelmjöl ta samma mängd tex. fibrex? Eller?

3.Om jag skall bara kakor- vad tar jag i stället för mandelmjöl?
    4. Om jag skall baka bullar?
    5. Om jag skall göra matbröd?
    6. Om jag skall göra pajsmet till matpaj (ej söt paj)?

7. Kan jag göra mjöl av solrosfrön? Ersätta samma mängd?

8. Cocosmjöl har jag läst (kan jag ersätta samma mäng cocosmjöl i stället för mandelmjöl)? Kanske blir konstig smak.. att allt smakar cocos!

9. Eller cocos + profiber (andelar?)

10. Sedan undrar jag över Stevia (många verkar få huvudverk och att det smakar illa)?
    11. Sukrin- våra ni ge det till era barn.. det är ju "lite" konstgjort men ändå naturligt- biverkningar?

Vill helst baka utan tillsatser av onaturliga preparat!

Sukrin känns inte fullt naturligt för mig.
    12. Frågan är om FiberHusk är 100 % pulveriserat psylliumfröskal är så mycket bättre än malt vete/vetemjöl?

Tror på att äta det mesta utan att mala sönder det men frångår såklart detta och vill då ha bästa alternativet (eller i alla fall veta vad ni anser)! Är sugen på att baka något gott!

Skulle bli jätteglad för svar på alla frågor som ni kan svara på!

• Svar på tråden LCHF Vad byta mandelmjöl mot pga. allergi i bakning?
  • yena89

kokosmjöl kan du testa. Vissa säger det smakar gott andra tycker mindre om det så du måste testa själv.

Sen finns ju bakepro som är ett bakprotein är dock osäker om det innehåller spår av nötter.

I'm only responsible for what I say, not what you understand.
Svar på tråden LCHF Vad byta mandelmjöl mot pga. allergi i bakning?