• Lindazo

Från campus till distans?

Hej alla! Jag läser till förskollärare och undrar om det är möjligt att byta från förskollärarutbildningen från campus till distans? Sen undrar jag om man kan söka till förskollärare på distans om man inte har någon arbetserfarenhet inom förskolan sen tidigare?

Tack alla!

• Svar på tråden Från campus till distans?
  • So Cal

Nu vet jag inte hur det är med just förskollärarutbildningen men alla (de flesta) kurser borde gå att läsa fristående och få ihop en examen. Eller menar du att du ska söka en hel utbildning på distans?

• Lindazo
    So Cal skrev 2012-05-23 14:00:35 följande:
    Nu vet jag inte hur det är med just förskollärarutbildningen men alla (de flesta) kurser borde gå att läsa fristående och få ihop en examen. Eller menar du att du ska söka en hel utbildning på distans?
    Eftersom jag har gått ett år på högskolan undrade jag om det går att "ta vara" på det året som jag läst och endast läsa 2,5 år på distans, eller om man måste börja om på nytt med tanke på att upplägget verkar se lite annorlunda ut på campus jämfört med distans.
  • La Lola
    Lindazo skrev 2012-05-23 14:22:44 följande:
    Eftersom jag har gått ett år på högskolan undrade jag om det går att "ta vara" på det året som jag läst och endast läsa 2,5 år på distans, eller om man måste börja om på nytt med tanke på att upplägget verkar se lite annorlunda ut på campus jämfört med distans.
    Du har alltså läst 1 år på förskollärarutb?
    Då är det nog bara att byta till distans (om det finns plats).
    Lindazo skrev 2012-05-23 13:58:12 följande:
    Sen undrar jag om man kan söka till förskollärare på distans om man inte har någon arbetserfarenhet inom förskolan sen tidigare?
    Javisst.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Puzzel

Jag började min utbildning till förskollärare på campus men efter tre terminer tröttnade jag på pendlandet. Sökte helt enkelt kurserna på distans istället och det har inte varit några problem.

• Lindazo

Åh tack för alla svar. SkrattandeJag har tittat på några distanskurser men det finns några som kräver arbetserfarenhet som barnskötare eller skola innan man kan söka. Det verkar variera lite från ort till ort. Sen har jag nog missat sista ansökningsdag till nästa termin, attans! Är bara lite rädd för att jag inte kommer hänga med i svängarna när jag läser på distans, har hört att det är betydligt tuffare !

• So Cal
    Lindazo skrev 2012-05-23 15:02:50 följande:
    Åh tack för alla svar. SkrattandeJag har tittat på några distanskurser men det finns några som kräver arbetserfarenhet som barnskötare eller skola innan man kan söka. Det verkar variera lite från ort till ort. Sen har jag nog missat sista ansökningsdag till nästa termin, attans! Är bara lite rädd för att jag inte kommer hänga med i svängarna när jag läser på distans, har hört att det är betydligt tuffare !
    Men kan du inte söka fristående kurser inom "rätt" område? Måste det vara ett ihopplockat program?
  • Lindazo
    So Cal skrev 2012-05-23 15:04:05 följande:
    Men kan du inte söka fristående kurser inom "rätt" område? Måste det vara ett ihopplockat program?
    Jo det skulle man nog kunna göra...  Har inte så mycket koll på vad som gäller på distans :/
  • So Cal
    Lindazo skrev 2012-05-23 15:18:24 följande:
    Jo det skulle man nog kunna göra...  Har inte så mycket koll på vad som gäller på distans :/
    Samma som på campus. Det enda man behöver för att få sin examen är X antal poäng inom de olika områdena. Som det stod i länken:
    För examen krävs att utbildningen omfattar följande områden:
    studier inom det förskolepedagogiska området om 120 högskolepoäng,
    utbildningsvetenskaplig kärna om 60 högskolepoäng och verksamhetsförlagd utbildning om 30 högskolepoäng, förlagd inom relevant verksamhet.

Studierna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan ska anknyta till kommande yrkesutövning och omfatta följande:
    – skolväsendets historia, organisation och villkor samt förskolans värdegrund, innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna,
    – läroplansteori och didaktik,
    – vetenskapsteori och forskningsmetodik,
    – utveckling, lärande och specialpedagogik,
    – sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
    – uppföljning och analys av lärande och utveckling, och
    – utvärdering och utvecklingsarbete.  

---
    Bara så du vet att det är fullt möjligt att få en examen utan att gå ett program Skrattande 
  • Lindazo
    So Cal skrev 2012-05-23 15:33:38 följande:
    Samma som på campus. Det enda man behöver för att få sin examen är X antal poäng inom de olika områdena. Som det stod i länken:
    För examen krävs att utbildningen omfattar följande områden:
    studier inom det förskolepedagogiska området om 120 högskolepoäng,
    utbildningsvetenskaplig kärna om 60 högskolepoäng och verksamhetsförlagd utbildning om 30 högskolepoäng, förlagd inom relevant verksamhet.

Studierna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan ska anknyta till kommande yrkesutövning och omfatta följande:
    – skolväsendets historia, organisation och villkor samt förskolans värdegrund, innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna,
    – läroplansteori och didaktik,
    – vetenskapsteori och forskningsmetodik,
    – utveckling, lärande och specialpedagogik,
    – sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
    – uppföljning och analys av lärande och utveckling, och
    – utvärdering och utvecklingsarbete.  

---
    Bara så du vet att det är fullt möjligt att få en examen utan att gå ett program Skrattande 
    Tack!
  • Lindazo
    La Lola skrev 2012-05-23 14:30:37 följande:
    Du har alltså läst 1 år på förskollärarutb?
    Då är det nog bara att byta till distans (om det finns plats).

Javisst.
    Fast jag är lite tveksam, av de distansutbildningar jag har hittat krävs det arbetserfarenhet inom förskolan.
  • La Lola
    Lindazo skrev 2012-05-23 17:18:30 följande:
    Fast jag är lite tveksam, av de distansutbildningar jag har hittat krävs det arbetserfarenhet inom förskolan.
    Ok. Jag har dock flera i min klass som aldrig satt sin fot på en förskola innan de började läsa till förskollärare.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Från campus till distans?