• stickkontakt

Vad ska jag ha för frisyr?

Jag har haft samma frisyr sen jag var 12, innan dess var det samma fast med en ful lugg. Ungefär vartannat år har jag klippt håret drygt axellångt, lite uppklippt och lite etapper elelr vad det heter. Sen blir det som det ser ut nu. Jag är 26 år och känner att det är dags att göra något nytt, jag vill se lite vuxnare ut tror jag.

Mina krav är att det ska vara lättskött. Jag äger varken fön eller plattång och tänker inte skaffa heller. Det är inget jag är intresserad av. Jag vill kunna tvätta håret, torka med handduk, borsta det och vara klar. Mer än så har jag inte tid med. Det får gärna vara ganska kort, jag är trött på att håret fastnar överallt och hänger i vägen. 

Här är ett försök till bild. Det är inte så lätt att fota bakom ryggen med en systemkamera så det blev inte jättebra. Håret är svagt lockigt eftersom jag haft fläta nyss men även annars är det lite vågigt.

• Svar på tråden Vad ska jag ha för frisyr?
  • stickkontakt

Attans. Jag som är så trött på mitt långa hår. Jag kan tänka mig att fixa en tofs eller fläta av något slag om det inte kräver redskap eller produkter. Finns det något att göra då? Eller måste jag köpa plattång ändå?

Vad skulle jag passa i då tro, om man ignorerar att jag vill ha en lättskött frisyr? 

• Nina 566
    stickkontakt skrev 2012-05-23 16:33:55 följande:
    Attans. Jag som är så trött på mitt långa hår. Jag kan tänka mig att fixa en tofs eller fläta av något slag om det inte kräver redskap eller produkter. Finns det något att göra då? Eller måste jag köpa plattång ändå?

Vad skulle jag passa i då tro, om man ignorerar att jag vill ha en lättskött frisyr? 

Självklart så behövs inga "verktyg" om du själv inte vill det. Jag personligen tycker att håret blir snyggare av att fixas till osv.

Om du är trött på ditt hår så ska du självklart klippa av det, gå till en bra frisör och tala om hur du känner osv.  
  • TantMy

nejj, klipp inte av dig ditt hår....det är ju sååååå fint med långt hårSkrattande!!!!
    Men klipp upp håret eller fixa en lugg ( rak eller sned), färga några slingor i en fräck färg!
    Lycka till! 

• Roxter

Jag tycker att du kan kapa 15-20 cm och tar snelugg, slingor (!!!!) och rejält uppklippt. Men med slingor följer tyvärr att gå till frisören mer än vart annat år, men piffar ju upp ordentligt utan att du aktivt behöver göra nåt. Jättefint hår du har!!

• stickkontakt

Jag lyckades glöma bort den här tråden på något vis. Tack för de tips jag fick.

Jag är fortfarande oklippt och nu börjar det bli illa. Helt plötsligt har det dykt upp en krans av dm-långa hårstrån runt hela huvudet. Vad jag än gör sticker de rakt ut kring hela pannan och även bak i nacken om jag har tofs. Det är ganska mycket, samlar jag de korta hårstråna lite mer kontrollerat blir det som en tunn lugg i pannan.

Varifrån kommer de korta hårstråna? Vad ska man göra för att gömma dem?

Om jag inser att jag måste köpa en fön och lära mig använda den, vad ger det för möjligheter till frisyr?  

• Flisan79

Har du fått barn för typ något år sedan. Det skulle kunna förklara de korta håren.

Är för övrigt lite som du. Har långt hår som standard. Blir trött på håret då och då och gör drastiska saker som jag sen alltid ångrar. Har insett att jag trotts allt trivs bäst med långt hår.
    Så mitt tips är att tänk efter ordentligt.

Annars kan du väl spana in lite kändisfresyrer tex. De flesta frisyrer kräver dock en del styling för att inte kännas tråkiga och det slutar ofta med att man ändå gör en tofs osc

• stickkontakt
    Flisan79 skrev 2012-09-02 10:34:04 följande:
    Har du fått barn för typ något år sedan. Det skulle kunna förklara de korta håren.

Är för övrigt lite som du. Har långt hår som standard. Blir trött på håret då och då och gör drastiska saker som jag sen alltid ångrar. Har insett att jag trotts allt trivs bäst med långt hår.
    Så mitt tips är att tänk efter ordentligt.

Annars kan du väl spana in lite kändisfresyrer tex. De flesta frisyrer kräver dock en del styling för att inte kännas tråkiga och det slutar ofta med att man ändå gör en tofs osc
    Ja, fick barn för drygt ett år sedan. Hur förklarar det de korta håren? Jag har inte märkt något alls och så var de plötsligt där, ca 1 dm långa. 

Jag är verkligen galet trött på mitt hår. Det är långt och flygigt och det ser ostädat ut trots tofs. Har inget emot att ha tofs ibland, eller till och med ofta, men jag vill att den ska se lite mer ordentlig ut.

Hur ska man klippa för att få en snygg tofs men också kunna ha håret utsläppt efter tex lite föning? 
  • Flisan79

Hehe, ja under graviditeten tappar man ju mindre hår och några månader efter förlossningen tappar man sen detta "överflöd" samt lite till. Sen när detta växer ut igen är det ju kortare än resten av håret. Jag har så jag med just nu men irriterande nog tappade jag mest i tinningarna så nu har jag som dm långt hår just där. Skitsnyggt, hehe. Står alltid rakt ut.

Jag tycker en tofs med riktigt rakt hår ser väldigt välvårdat ut så en plattång eller föning med plattborste ger bra resultat.

Ett annat enkelt sett att snabbt göra en fin frisyr helt utan föning osv är att göra en inbakad fläta från luggen och bak på ena sidan. Sen en tofs eller knut bak.

Svar på tråden Vad ska jag ha för frisyr?