FSH, östradiol mm. Hjälp!
Jag undrar om någon vill hjälpa mig att tyda mina provsvar.
S-Testosteron - <0,4
S- LH - 5,8 IE/L
(Referensvärdena
follikelfas 2,0-11.0
mid cycle peak 20,0 - 100
lutealfas 1,0- 13.00)
S-FSH - 4,7 IE/L
(Referensvärdena
follikelfas 4,0-9.0
mid cycle peak 5,0-23.0
Lutealfas 2,0-5,0)
S-Progesteron 26 nmol/L
(Referensvärdena
follikelfas <5
lutealfas 16-60)
S-östradiol 350 pmol/L
(Referensvärdena
follikelfas <450
mid cycle peak 350-1600)
Alla proverna är tagna samtidigt, jag vet inte var i menscykeln jag var då. Det som gör mig förvirrad är att S-LH och S-FSH-värdena är normala om man befinner sig i follikelfasen, men samtidigt visar progesteronvärdena att jag borde vara i lutealfasen om värdena är normala och östradiolet visar "mid cycle peak", vilket jag antar innebär ägglossning. Har jag en hormonrubbning? Borde inte alla värdena ligga inom referensvärdena för t.ex follikelfasen om kroppen var i fas? Hur kan jag befinna mig i lutealfas samtidigt som jag är i follikelfas (enligt proverna)?
VUL visar PCO äggstockar men enligt läkaren är det inte PCO eftersom jag inte hade för högt testosteron. Jag har akne och problem med bukfett trots att jag är smal, vilket även gjorde att vi misstänkte pco först. Har även konstaterad endometrios om det inverkar.
Jag kan bli gravid men har fått 2 missfall i v.6. Har mellan 30-35 dagars menscykel men blöder extremt lite, vilket också oroar mig.
Ni som är någorlunda insatta, vad säger ni om mina provsvar? Är jag tramsig som oroar mig?