• Anonym (orolig syster)

Obetald hyra, värkt, kronofogden

Visste inte i vilket ämne jag skulle lägga denna, men tycker att det passar bäst här. 

Min syster är 21 år, hon har inga barn och hennes ex sambo var den som betalade räkningar, hyra osv. Han lämnade henne för ungefär 8 mån sedan. 

Hon vart av med jobbet förra sommaren och har levt på honom sen dess, men när han flyttade ut var hon tvungen att ansöka om försörjningsstöd. Igår ringde  hon mig och bad mig komma över för att hon fått brev från kronofogden och hon var väldigt ledsen.

I brevet stod det att hyresvärden ansökt om att hon ska flytta och betala det hon är skyldig. Hon har alltså inte betalat hyran på 7 månader. I brevet stod det dessutom att socialnämnden är underrättad. Anledningen till varför hon inte betalat är för att hon anser att hon inte behöver då ingenting fungerar som det ska hemma hos henne. Hon har försökt få tag på hyresvärden väldigt många gånger under tiden inte hyran har betalats. 

Hon har inte fått någon påminnelse, han har inte försökt få tag på henne och inget har åtgärdats.

Nu undrar jag vad det är som kommer hända. Jag tänker inte hjälpa henne med pengar och jag tycker inte att hon gjort rätt på något sätt. Hon hade kunnat sätta undan pengar som egentligen ska gå till hyran på ett annat konto under tiden så hon skulle haft möjlighet att betala skulden nu och bo kvar, eller flyttat och på det sättet sluppit detta.

Men jag skulle ändå vela veta om någon annan vart i samma situation och hur dom har löst detta? Kommer socialtjänsten också bli underrättad och hon blir av med försörjningsstödet? Eller har hon möjlighet att fortsätta få det så hon och hyresvärden kan komma överens om en avbetalningsplan?  

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Obetald hyra, värkt, kronofogden
  • Anonym

Jag har inte suttit i den sitsen och jag beklagar verkligen att du är indragen i något som din syster har försummat.

Det som händer där jag bor ( hyresrätt) är att om man missar hyran 1 månad får man påminnelse efter ca 10 dagar. Om du sedan inte betalar nästa hyra heller så kommer värden att ansöka om vräkning. Soc underättas och jag kan tänka mig att dom,i din systers fall,undrar var deras pengar gått.

Att  din syster inte hört något på 7 månader har jag svårt att tro på,då hyresvärdar inte brukar vänta så länge. Annars så ska hon vara glad att värden låtit henne bo gratis under dessa 7 månader.Sociala kommer naturligtvis att vilja veta vart försörjningstödet har gått till om hon inte betalat hyra.

Jag tror nog att din syster kommer att stå utan boende efter det här och hon kommer att ha skulden kvar väldigt länge.  

• Anonym

försörjningsstödet är ju baserat på att man betalar en viss hyra, givetvis påverkas det av att hon nu blir vräkt. Risken finns dessutom att hon blir återbetalningsskyldig till soc också när pengarna inte alls gått till hyra och räkningar. har hon tur slipper hon det, men då är det bara ren tur och inget annat. 

vart hon nu tar vägen är ju upp till henne själv, men hon kommer att ha svårt att hitta ny bostad när hon har hyresskulder, finns ingen hyresvärd som vill hyra ut till såna - då ska man ha tur att hitta privata värdar och att man hyr i 2:a hand.

hon får börja med att flytta hem till nån kompis, föräldrar, övrig familj och sen utgå därifrån helt enkelt och börja om på nytt.

Om hon får tillåtelse att bo kvar är helt upp till hyresvärden men det ligger på henne själv att i så fall deala med honom på något sätt.  

• Nyfiken gul

är det ett vanligt bostadsbolag hon hyr bostad av så kommer det alltid påminnelser via post om man uteblir med hyran och det redan ett par veckor efter man missat FÖRSTA hyran. Struntar man i dom två påminnelser man får så skickas det till inkasso och därefter till kronofogden.  Att bli vräkt går således ganska fort om man missar att betala hyran, det händer på 2-3 månader bara.

Att hon bott 7 månader utan att höra ett ljud tror jag inte riktigt på   . Är du säker på att hon inte fått post ifrån inkasso tex på att hon har obetalda hyror?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (orolig syster)

Hon har betalat de andra räkningarna hon har, det är "bara" hyran som inte har blivit betald. Enligt henne har det inte kommit några påminnelser, men man kan ju aldrig veta. 

Är orolig att hon ska bli återbetalningsskyldig till soc också, men hon har satt sig i en så knepig sits och jag vet inte riktigt hur jag ska kunna hjälpa henne. 

Är det så att försörjningsstödet försvinner för henne nu och att hon nu helt kommer stå utan inkomst? 

• Nyfiken gul
    Anonym (orolig syster) skrev 2012-05-23 17:11:33 följande:
    Hon har betalat de andra räkningarna hon har, det är "bara" hyran som inte har blivit betald. Enligt henne har det inte kommit några påminnelser, men man kan ju aldrig veta. 

Är orolig att hon ska bli återbetalningsskyldig till soc också, men hon har satt sig i en så knepig sits och jag vet inte riktigt hur jag ska kunna hjälpa henne. 

Är det så att försörjningsstödet försvinner för henne nu och att hon nu helt kommer stå utan inkomst? 

hennes behov av nuvarande försörjningsstöd kommer ju att omräknas givetvis och under den tiden så kan hon bli helt utan pengar alternativt bara ha rätt att få pengar till sina egna omkostnader som tex matpengar för dagen.

Nu gäller det helt enkelt att hon får använda sin fantasi och påhittighet för att ta sig ur sitsen hon hamnat i.  Vore jag i hennes kläder så skulle jag använda dygnets alla timmar till att hitta ett jobb eller sysselsättning så hon får en inkomst. Är hon inskriven på arbetsförmedlingen? I så fall har hon ju rätt till pengar därifrån om hon skaffar sig en praktikplats eller går på nån kurs eller liknande.

Har hon nån form av inkomst så är det lättare att fixa en avbetalningsplan.  För kruxet är ju att får hon bo kvar och behålla sitt försörjningsstöd så räcker det ju ändå inte till att betala av hyresskulden, soc tar ju ingen hänsyn till det - hon får ju samma pengar i alla fall som tidigare och då ska det plötsligt räcka till MER utgifter.   

• Nyfiken gul

vet inte hur regelverket ser ut men jag tror att soc dessutom har möjlighet att kräva nån form av garanti för att framtida hyror blir betalda tex i form av att nån går i borgen för att det blir gjort eller att hon ansöker om en god man som sköter hennes ekonomi.

Försörjningsstöd kan så vitt jag vet nekas helt och då får hon försöka lösa allt på egen hand, tex att flytta hem och se till att fixa ekonomin på annat håll.

Att ha hyresskulder är det värsta man kan ha för det stänger så otroligt många dörrar för henne helt i onödan. Att man missar hyran en gång må vara hänt, men att man medvetet betalar allt annat utom hyran i 7 månader ja då kanske man inte ska bo själv utan bo kvar hos mamma och pappa ett tag tills man är vuxen nog att sköta såna saker.    

• Anonym (orolig syster)

Hon är inskriven på arbetsförmedlingen och hon har insett att hon måste söka jobb för att ta sig ur det här. Hon har förstått att hon troligtvis blir av med försörjningsstödet och boendet helt. Då våra föräldrar är döda så har hon bara mig hon kan be om pengar/boende/stöd just nu. 

Har funderat på det där med socialtjänsten också, det borde ju gå att dom betalar in hyras direkt istället för att hon ska få pengarna insatta på hennes konto först.  

Jag kan då säga att jag är måttligt förbannad på henne just nu. Hon verkar inte ha förstått allvaret i att inte betala hyran. Det har aldrig vart några vägspärrar i hennes liv utan allting har bara flutit på. Detta kanske borde ta henne från den lilla bubblan hon lever i och ut i den riktiga världen.  

• Snöviolen

Kan förstå att man kommer efter med en hyra, men sju?? Jag tror hon har fått massor av påminnelser och hon måste ha  haft en tålmodig hyresvärd som har väntat på pengar i sju månader. För annars brukar de vara snabba med hot om vräkning.

• MsM84

De hyresvärdar finns som inte skickar påminnelser och tar så lång tid på sig att skicka någon till kronofogden, antagligen ett mindre bolag som är vana vid att folk betalar punkt slut. 

Avbetalningsplan lär hon inte lyckas med eftersom det handlar om så mycket pengar, utan det lär sluta med avhysning och hon får bo på ett härbärge eller liknande om inte du tar in henne.    

Socialen blev underrättad samtidigt som det gick till kronofogden, de lär ta kontakt med henne och ifrågasätta vad hon gör eftersom hon fått pengar till hyran.  

Vad som händer med hennes försörjningsstöd kan jag inte uttala mig om..    

• Anonym (inkasso)

Hej,

Jag skulle bara vilja rätta lite påståenden i tråden samt att ge mina tips och råd. 

För det första så har inget bolag skyldighet att skicka påminnelser. Finns ett undantag och det är när det gäller parkeringsböter, där måste de skicka en påminnelse då botlappen kan försvinna från bilrutan.

När det gäller din hyra så har inte heller bostadsbolaget någon skyldighet att ens skicka avier då det är ett löpande avtal som är reglerat i jordabalken där det står att hyran ska betalas sista vardagen i månaden om inget annat anges i avtalet.

Socialen blir alltid underrättad när en eller flera hyror går vidare till inkasso och inte betalas innan den angivna tiden på inkassokravet som är 8 dagar från den dag brevet är daterat. Socialen skickar underrättelsen i retur till inkassobolaget och ärendet går vidare till Kronofogden. Socialen blir underrättad igen om att skulden nu ligger hos Kronofogden. Kronofogden skickar ut information till hyresgästen tillsammans med ett delgivningskvitto som ska skrivas under och skickas tillbaka till Kronofogden. När detta papper är underskrivet så han man 21 dagar på sig att betala sin hyresskuld innan det blir ett utslag i ärendet. Utslaget (skulden fastställs) genererar en betalningsanmärkning samt ger rätten till hyresbolaget att gå vidare med avhysning.

Nu vet jag ju inte hur långt det har gått för din syster, men ligger det hos Kronofogden utan att det har blivit utslag så är det inkassobolaget man ska kontakta ang en eventuell avbetalningsplan.  Har de inga befogenheter att göra avbetalningsplan när de gäller så många hyror så skulle jag kontakta hyresbolaget ( då det är hyresbolaget som bestämmer vad inkassobolaget får bevilja). Har det blivit utslag i ärendet så är det mycket bättre att kontakta hyresbolaget ang avbetalningsplan då det bara är de som bestämmer om de ska gå vidare med avhysning.

Långt inlägg, men jag hoppas du får lite mer klarhet om vad som händer då man inte betalar sin hyra. Försörjningsstödet är jag inget expert på så det får jag lämna över till någon annan. Hoppas det löser sig för din syster!

• Anonym

Jag förstår inte hur hon har fått fortsatt beviljat försörjningsstöd när hon inte visat upp kvitton på betald hyra. 

Svar på tråden Obetald hyra, värkt, kronofogden