Obetald hyra, värkt, kronofogden
Visste inte i vilket ämne jag skulle lägga denna, men tycker att det passar bäst här.
Min syster är 21 år, hon har inga barn och hennes ex sambo var den som betalade räkningar, hyra osv. Han lämnade henne för ungefär 8 mån sedan.
Hon vart av med jobbet förra sommaren och har levt på honom sen dess, men när han flyttade ut var hon tvungen att ansöka om försörjningsstöd. Igår ringde hon mig och bad mig komma över för att hon fått brev från kronofogden och hon var väldigt ledsen.
I brevet stod det att hyresvärden ansökt om att hon ska flytta och betala det hon är skyldig. Hon har alltså inte betalat hyran på 7 månader. I brevet stod det dessutom att socialnämnden är underrättad. Anledningen till varför hon inte betalat är för att hon anser att hon inte behöver då ingenting fungerar som det ska hemma hos henne. Hon har försökt få tag på hyresvärden väldigt många gånger under tiden inte hyran har betalats.
Hon har inte fått någon påminnelse, han har inte försökt få tag på henne och inget har åtgärdats.
Nu undrar jag vad det är som kommer hända. Jag tänker inte hjälpa henne med pengar och jag tycker inte att hon gjort rätt på något sätt. Hon hade kunnat sätta undan pengar som egentligen ska gå till hyran på ett annat konto under tiden så hon skulle haft möjlighet att betala skulden nu och bo kvar, eller flyttat och på det sättet sluppit detta.
Men jag skulle ändå vela veta om någon annan vart i samma situation och hur dom har löst detta? Kommer socialtjänsten också bli underrättad och hon blir av med försörjningsstödet? Eller har hon möjlighet att fortsätta få det så hon och hyresvärden kan komma överens om en avbetalningsplan?
Tacksam för svar!