• Stålmamma

Vädret i Turkiet

Jag och maken har bokat resa till turkiet mitten på september och vi har försökt övertala några vänner att följa med. tyvärr kunde dom inte åka det datumet och ville att vi skulle flytta fram resan till den 27/9 det kommer ju då betyda att vi kommer vara där in i okt. så då undrar jag hur vädret är den årstiden är det fortfarande jätte varmt ute så man kan ligga o sola utan att alv huttra eller håller hösten på att göra sig påmind även där då? Tacksam för svar

• Svar på tråden Vädret i Turkiet
  • Nezzan

Det beror på vart ni ska i själva Turkiet då det skiljer sig inom landet. Min farfar bor just vid kusten mot grekiska ö världen och där börjar det blåsa rätt så mkt redan i september så ibland är det inte så angenämt att ligga å sola eller vara lättklädd på kvällarna.

• springislovely86

Du behöver ej oroa dig för att det e kallt - det e uppemot 45-50 grader i solen då! sen e det 25-30 på kvällen! :)

• Stålmamma

Vi ska till side. Vad härligt att höra att det fortfarande är så varmt kände mig inte jättesugen på att åka på så dyr resa för kanske 18-20 grader

• springislovely86

Men då kommer ni ha kanske neråt 40-45 där.. Så oroa dig inte :) varit där en hel del gånger vid den tiden nämligen!

• Stålmamma
    Nezzan skrev 2012-05-23 18:31:40 följande:
    Nja - jag vet inte om jag vågar påstå att det är upp till 50 grader i solen under oktober... men det är ju inte lika kallt som hemma iaf =) tänk dig typ svensk fin vanlig sommar...

Se länken för mer info
    www.destinationturkiet.se/artiklar/vaeder-sae...
    ja men det kanske funkar va dit i juni för 2år sedan då hade vi temperatur på mellan 30-40 grader tycker det va ganska lämpligt inte den dagen då det va 40 grader då va det rätt olidligt men 30-35 hade det gärna fått vara
  • agua

Var samma tid för 2 år sen det var 32-35 plus grader på dagarna :)

• SVejsan

Kanske inte 40-50 grader i skuggan (enligt statistiken http://www.holiday-weather.com/side/averages/ ). Men varmt nog...
    Vi var där 2010 i första veckan i november... Då var det varmt och sol mellan klockan 9-16 varje dag, sedan fick man sätta på sig något mer än shorts/badbyxor... Dvs en tröja och lånbyxor...
    Så ni behöver inte vara orolig, utan det kan ju vara positivt att man kan vistas mer ute

Svar på tråden Vädret i Turkiet