• Anonym (clueless)

Bröllop, efternamn, resa, pass?

Vi har bokat in en resa för oss i augusti men skulle vilja gifta oss nu under sommaren, min sambo ska ta mitt efternamn men hur blir det då med resan?

Han har ju sitt nuvarande efternamn i passet och även på flygbiljetten.

Hur löser man detta då flygbolagen oftast inte vill byta namn på biljetten?
    Kan han ta mitt namn efter resan eller måste han ta det i samband med  vigseln?

• Svar på tråden Bröllop, efternamn, resa, pass?
  • Anonym

Min man tog mitt efternamn men hade sitt gamla namn i pass och flygbiljett.Han förnyade passet när vi kom hem från resan.
    Grattis till bröllopet! 

• Frontline

Det är väl bara att resa på och fixa passet senare...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym

Det finns ingen lag som säger att du måste byta namn direkt efter du gift dig. Först tar det 2-6 veckor för namnbytet att gå igenom, sedan ska du vänta ca 1-2 veckor på pass.

Jag gifte mig i augusti förra året och skaffade nytt pass i februari i år. Inga problem. När jag flög så flög jag med det namn jag har i passet på biljetten. Det är det som räknas.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-23 19:42:35 följande:
    Det finns ingen lag som säger att du måste byta namn direkt efter du gift dig. Först tar det 2-6 veckor för namnbytet att gå igenom, sedan ska du vänta ca 1-2 veckor på pass.

Jag gifte mig i augusti förra året och skaffade nytt pass i februari i år. Inga problem. När jag flög så flög jag med det namn jag har i passet på biljetten. Det är det som räknas.
    Byta namn i passet, ska jag tillägga. Du måste alltid ta din make/makas namn vid vigseln. Oftast brukar myndigheterna säga att man ska byta inom 6 månader, men det finns dom som väntar ännu längre.
  • Anonym (gift)

Det tar flera veckor innan din man får sitt nya efternamn. Och han kan inte ändra efternamn på pass,körkort,visakort medmera förrän namnet gått igenom hos skatteverket. Jag vet flera som gift sig nära en resa och dem har rest i sitt gamla namn. Så länge han inte fått igenom namnet hos skatteverket så heter han sitt gamla namn.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-23 19:43:35 följande:
    Byta namn i passet, ska jag tillägga. Du måste id ta din make/makas namn vid vigseln. Oftast brukar myndigheterna säga att man ska byta inom 6 månader, men det finns dom som väntar ännu längre.

Man behöver inte alls ta din makes/makas namn.. Man kan behålla sitt gamla också
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-23 19:48:54 följande:
    Man behöver inte alls ta din makes/makas namn.. Man kan behålla sitt gamla också
    Shit Sherlock

Hon undrade om han kunde ta namnet efterået. Det kan han inte. Ska man byta namn så måste det göras vid vigseln. Jag svarar på trådstarten fråga, inte generellt.
  • Anonym (clueless)

låt säga att namnet har gått igenom, han kan alltså då ändå resa på gamla passet med gamla namnet och flygbiljetten med gamla namnet, trots att han inte heter det längre?

• Anonym
    Anonym (clueless) skrev 2012-05-23 19:50:07 följande:
    låt säga att namnet har gått igenom, han kan alltså då ändå resa på gamla passet med gamla namnet och flygbiljetten med gamla namnet, trots att han inte heter det längre?
    Ja, så länge det står samma sak i pass och biljett! Jag gjorde så.. Gifte mig i juni, reste i augusti...
  • Anonym
    Anonym (gift) skrev 2012-05-23 19:46:14 följande:
    Det tar flera veckor innan din man får sitt nya efternamn. Och han kan inte ändra efternamn på pass,körkort,visakort medmera förrän namnet gått igenom hos skatteverket. Jag vet flera som gift sig nära en resa och dem har rest i sitt gamla namn. Så länge han inte fått igenom namnet hos skatteverket så heter han sitt gamla namn.
    Men även när namnbytet går igenom så bryr sig resebolaget enbart om att han har samma namn i passet som på biljetten. Är man orolig kan man i så fall ta med ett utdrag ur personregistret där både nytt och gammalt efternamn framgår.
  • Lena

Vi skickade in pappret om namnbytet när vi kom hem och det funkade bra.

• TMW

Grattis till bröllopet!
    Min rekommendation är att genomföra efternamnsbytet i september när ni kommer hem. Handläggningstiderna på samtliga instanser är längre sommartid. Vilket land skall ni resa till? Ska ni åt USA rekommenderar jag verkligen att vänta till ni kommer hem då de är überkänsliga på allt.

• Baloo81
    Anonym skrev 2012-05-23 19:43:35 följande:
    Byta namn i passet, ska jag tillägga. Du måste alltid ta din make/makas namn vid vigseln. Oftast brukar myndigheterna säga att man ska byta inom 6 månader, men det finns dom som väntar ännu längre.

Min fästmans föräldrar gifte sig för mer än två år sen och har fortfarande inte bytt efternamn.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-23 19:50:04 följande:
    Shit Sherlock

Hon undrade om han kunde ta namnet efterået. Det kan han inte. Ska man byta namn så måste det göras vid vigseln. Jag svarar på trådstarten fråga, inte generellt.

Du skrev det inte så.. Du skrev faktiskt "du måste ta din makes/makas namn vid vigseln".. Då borde du förklarat mer faktiskt..
  • MrSmith

Vänta med hans namn byte tills efter resan. Hustrun väntade 6 mån innan vi byte hennes efternamn då vi försökte hålla giftemålet hemligt. Allt som krävdes var min underskrift sen var det klart!

• Takex

Jag bokade biljetten i mitt nya efternamn och skaffade nytt pass så fort namn ändringen gick igenom.

Jag gjorde allt här i Japan och det gick smidigt så i Sverige blir det nog ännu lättare :) ska ni flyga inom Europa där ni inte behöver visum kanske ni inte behöver stressa.

• Mammatilltvåprinsar

Man kan ta med vigselbeviset och resa med nytt namn och gammalt pass. Eller så gör ni ett nytt pass och ändrar namnet på biljetten. Detta händer många smekmånadspar så det finns lösningar:)

Svar på tråden Bröllop, efternamn, resa, pass?