• Anonym (barnskötare)

Semester vid nyanställning? Vad gäller?

Vad gäller om man börjar en ny anställning i Januari och vill ta ut semester i sommar. Kan jag ta ut full semester, jag har 26 semester dagar enligt kontraktet. Eller kan jag bara ta ut halv semester?

Vill veta vilka regler som gäller innan jag pratar med min chef om det. Jag arbetar på en privat förskola.

• Svar på tråden Semester vid nyanställning? Vad gäller?
  • krompa

Du bör ha rätt till halv semester med semesterlön då semestern jobbas in på ett år. Beroende på hur du förhandlade vid anställningen kan du ha rätt till fler semesterdagar redan denna sommaren. Du kan ju alltid ta ledigt utan betalt om du ändå vill ha längre semester än du är berättigad till.

• Callan

Du har alltid rätt till 25 dagar (26 kanske enligt ditt avtal) men har du inte jobbat så länge så har du kanske inte betalt för alla de dagarna.

Jag har fast tjänst sedan många år men är tjänstledig för studier och har bara jobbat 3-4 lördagar sedan början av april när semesteråret inleddes så jag får 22% betalt på min semester  (i år räknade de tydligen så att jag tar ut en dag och får 22% ersättning isf några helt betalda och några obetalda, varierar säkert)   Inget man blir rik på, men jag har iaf rätt till mina 25 dagar semester! 

• Anonym

Det kan vara olika faktiskt! 
    Hos vissa arbetsgivare väljer man att ha semesteråret från april-mars istället för kalenderårsvis. På mitt jobb har man kalenderårsvis men på sambons jobb har de semesterår från april. Så det är det första du behöver ta reda på om du inte redan vet det.

På många jobb så räknar man semesterrätten i intjänandemånader. Dvs om du har 26 dagars semesterrätt på ett helt år så innebär det att du tjänar ihop knappt 2,2 semesterdagarper anställningsmånad. Om du blir anställd i april på ett företag som har semesterår enligt kalendern så tjänar du in semester april-dec = 9 månader. 9x2,2=20 semesterdagar får du rätt till första året.

Men sen kan man också göra som på både sambons och mitt förra jobb: Man får full semesterrätt från första anställningsdagen, men om man avslutar anställningen efter kortare tid än 5 år så får man betala tillbaka de dagar man egentligen inte hade tjänat ihop enligt uträkningen ovan.

Kan säkert finnas fler varianter än de jag stött på...

• Anonym (Lasse)

Du har enligt lag rätt till fyra veckors sammanhängande semester under perioden juni-augusti. Däremot kanske du inte får dem betalda, det beror lite på hur just ditt avtal ser ut. Fråga din chef alt. lönekontoret.

• Mitarashi

Semesteråret är alltid enligt semesterlagen 1 april tom 31 mars!

"3 § Med semesterår avses tiden från och med den 1 april ett år till och med den 31 mars påföljande år. Motsvarande tid närmast före ett semesterår kalllas intjänandeår."

Om du anställdes innan 31 augusti har du rätt till 25 semesterdagar enligt semesterlagen (du får dock bara betalt för alla om du jobbat under hela semesteråret).

"4 § En arbetstagare har rätt till tjugofem semesterdagar varje semesterår. Om anställningen påbörjas efter den 31 augusti under semesteråret, har arbetstagaren rätt till endast fem semesterdagar."

• eMund

Man jobbar in semestern under året. Dvs arbetsgivaren sätter undan 12% av lönen som semesterlön. Man har alltid rätt till obetald ledighet men oftast är det smidigt när det är dags att betala hyran. Är det en industri är det vanligt att man får betald semester ändå efter som industrin stänger.

Kom överens med din arbetsgivare de vinner också på om du har varit ledig något. Om du tex kan ta ut FP så kan det vara en lösning.

• Anonym

Ofta kan man ta ut semesterdagar under sommaren och tjäna in dem under hösten, alltså man tjänar in en del av dagarna innan semestern och en del efter. Om man slutar jobbet efter bara några år så får man betala tillbaka de där extra dagarna som man tog första året. Om man jobbar ex. fem år på samma ställe så skrivs "skulden" av.

• sextiotalist

Beror helt på vilket avtal man har. 
    Du får helt enkelt kolla av avtalet. De flesta större arbetsgivare brukar ha en verksamhetsbok, som man kan nå via intranetet (om det finns ett sådant) där man kan hitta den informationen. Annars är lönekontoret ett hett tips.

• annelius

Jag fick en tillsvidare anställning 1 februari förra året och jag hade fullt betald semester. Inom myndigheten som jag jobbar hos får man full semester från början men får återbetala den om man slutar inom ett antal år, tror det handlar om fem år.

• Gurkan

som någon skrev så tillåter många arbetsgivare att man tar ut dagar i förskott med och reglerar det då vid ev. uppsägning.

Jag blev anställd i januari månad men fick fullt betald semester trots att vårt semesterår sträcker sig från april till mars.  

• Anonym (Puh)

Jag började mitt nya jobb den 2/5 och får full s.k. förskottssemester vilket betyder att om jag avslutar min anställning inom fem år blir återbetalningsskyldig. Gäller dock inte vid uppsägning eller sjukskrivning om jag förstått det hela rätt

• Gladskit
    Mitarashi skrev 2012-05-23 23:26:01 följande:
    Semesteråret är alltid enligt semesterlagen 1 april tom 31 mars!

"3 § Med semesterår avses tiden från och med den 1 april ett år till och med den 31 mars påföljande år. Motsvarande tid närmast före ett semesterår kalllas intjänandeår."

Om du anställdes innan 31 augusti har du rätt till 25 semesterdagar enligt semesterlagen (du får dock bara betalt för alla om du jobbat under hela semesteråret).

"4 § En arbetstagare har rätt till tjugofem semesterdagar varje semesterår. Om anställningen påbörjas efter den 31 augusti under semesteråret, har arbetstagaren rätt till endast fem semesterdagar."
    Fast det finns väldigt många kollektivavtal som har förhandlat om detta så att semesterår = kalenderår.

Så här är det TS, först måste du veta hur ert semesterår ligger. Löper det från 1/4 till 31/3 följande år eller är det kalenderår, dvs 1/1 till 31/12?

Sen tar du reda på om ni har intjänandeår och uttagsår sammanfallande eller om ni först tjänar in till semestern, och sedan får ta ut den påföljande år?

Har ni sammanfallande intjänandeår och uttagsår så har du rätt att ta ut 26 betalda dagar redan i sommar. Lite beroende på när exakt du började i januari så kan det hända att du hamnar på 25 men du har i princip fullt betald semester. Men då går beräkningen ända till den 31/12 vilket innebär att om du slutar i november och har tagit ut full semester så kommer du att hamna på skuld i och med att du inte har arbetat hela året.

Har ni semesterår 1/4-31/3 så får du räkna ut hur många dagar du tjänade in från det att du började till den 31 mars. Det är dina betalda dagar. Du kan även ha rätt att ta ut semester i förskott. Då är det ofta så att man har den skulden släpande i fem år, sen skrivs den av. Säger man upp sig så kvittas den mot ev. intjänad semester som man inte tagit ut.
Svar på tråden Semester vid nyanställning? Vad gäller?