• Leja

Havandeskapsförg. ögonflimmer?

Hej. Jag ställer denna fråga till er som har haft havandeskapsförgiftning och ögonflimmer. Hur upplevde ni flimret? Var det som fladder, eller mer som lysande maskar? Var det konstant eller då och då? Hade ni huvudvärk med?

Jag är nu i v 35+3.

Jag upplever att jag svullnat mycket i hela kroppen, alltså även armar och ansikte. Känns som ett "tryck" i huvudet ibland samt huvudvärk. Jag har sett såna här "lysande maskar" vid vissa tillfällen med.

Vore oerhört tacksam för svar. =)

• Svar på tråden Havandeskapsförg. ögonflimmer?
  • pixie mason

Hej!
    mitt började med att jag svällde mycket i kroppen speciellt i fötter fingrar och i ansiktet.
    sen var jag super trött och orkeslös kände mig lixom influensa sjuk på nått vis men hade inte feber eller snuva.
    sen på kvällen började jag få flimmer för ögonen. Först va det bara som små svarta prickar i utkanten av synfältet.
    Hade tidigare på dagen varit och gjort BT och ett urinprov för och mäta mängen protein och det var på 0 och BT var bara lite förhöjt.
    Dagen efter mådde jag lite bättre men började känna mig  yr och hade en irriterande huvudvärk (inte så farlig) men jag kände på mig att nått var fel så jag ringde in till förlossningen och när vi väl kom dit och dom kollade bt så hade det stigit rejält och urinprovet visade +4 i protein. Så jag fick akut havandeskapsförgiftning tog bara 10 timmar från och gå från 0 till 4 så är du osäker och mår dåligt ska du in o kolla dig direkt för det kan handla om timmar detta :S

förhoppningsvis är det ju inget annat än vanlig svälldhet du har i kroppen men det är alltid bäst och kolla upp sig. med tanke på att hf är allvarligt om det kommer så himla snabbt som det gjorde i mitt fall..

• Leja

Tack för ditt svar!

Ja trött det är jag med, supertrött, ungefär som i tidig grav, men har tänkt att det är normalt. Då fick du sådan akut variant med andra ord... blev du förlöst med en gång då? Eller vad gjorde dom?

• pixie mason

fick läggas in på sjukhus och dom gav mej blodtrycks medicin och sen fick ja samla urin under ett par dygn för och se om proteinet steg eller sjönk.
    men ja samlade så mycket vatten på det 3 dygnet så ja kissa bara 5 dl på ett dygn och svällde så mycket så dom fick sätta igång mig..
    men om du har en mild HF så brukar oftast bt medicin och vila hjälpa i allafall en stund så du i allafall får en chans och förbereda dig =)
    ja hoppas du inte har HF men lova och kolla dig om du inte mår bra!!

• Lindha B

Jag skulle ringa förlossningen direkt! Åkte in till akuten med ambulans i fredag för misstänkt HF men det visade ingenting. Mitt blodtryck var alldeles för bra sa dem. Efter några timmar mådde jag bra igen.
    Hade du ont någonstans när du hade HF eller varder mest svullnad, huvudvärk och "flimmer"?

• Leja

Tack för svar.

Jag ringde förlossnignen och åkte in så dom fick ta lite prover. Det var dock fina provsvar så havandeskap är det inte. Men jag har fortfrarande huvudvärk och flimmer till och från... men antar det är något migränaktigt då. Skönt få de kollat iaf.

• Pia02

Jag hade flimmer från ca v 34 förra grav, pratade med min bm två veckor senare och jag fick åka in för att ta prover, men de såg bra ut. Tre nätter senare vaknade jag av en enorm smärta i mellangärdet och trodde jag skulle avlida. Jag fick åka in direkt och efter en liten stund konstaterades att jag fått akut hf och hellp-syndrome. De förlöste mig direkt med akut snitt. Men allt gick bra tillslut ändå. Misstänker du igen att något är fel så hade jag åkt in direkt, inte värt att sitta hemma och oroa sig. Hoppas allt är som det ska med dig

• Leja
    Pia02 skrev 2012-06-01 23:01:05 följande:
    Jag hade flimmer från ca v 34 förra grav, pratade med min bm två veckor senare och jag fick åka in för att ta prover, men de såg bra ut. Tre nätter senare vaknade jag av en enorm smärta i mellangärdet och trodde jag skulle avlida. Jag fick åka in direkt och efter en liten stund konstaterades att jag fått akut hf och hellp-syndrome. De förlöste mig direkt med akut snitt. Men allt gick bra tillslut ändå. Misstänker du igen att något är fel så hade jag åkt in direkt, inte värt att sitta hemma och oroa sig. Hoppas allt är som det ska med dig
    Ja, dom sa det var bra att jag ringde in så känns som jag gjorde rätt. =) Värken och flimret försvann sen efter nån dag och har inte känt något konstigt mer, allt var bra hos BM igår. Men din historia visar ju verkligen att man ska ta alla signaler på allvar och att saker och ting kan ändras från en dag till en annan. Den lilla tid det tar att göra en extrakoll är ju värt allt i slutändan.
Svar på tråden Havandeskapsförg. ögonflimmer?