Jogga med malteser
Hej!
För att göra en lång historia kort: Jag vill börja jogga med min fyraåriga malteserkille. Han är stor och muskulös för att vara malteser så jag är övertygad om att han fysiskt skulle klara 2,5 km rundan i joggingtempo. Men hur ska jag få honom att vilja hänga med? Jag tror att det skulle gå hyfsat bra om han fick vara lös och springa ikapp mig då och då, men det är koppeltvång överallt här där det finns spår.
När vi är ute är han som en liten fridfull dammsugare: Han vill gå runt med nosen i backen och hittar han en prick han tycker är intressant så ska han undersöka den i ett halvår och sen ska han kissa där. Han kan "hit" och "stanna" (och sitt och ligg osv) men mer är det inte. Vi har aldrig lärt honom "fot" osv och han är ganska svårlärd.
Det jag tror skulle hända om jag försökte jogga med honom i koppel är att han efter tre meter skulle tvärnita och sätta sig ner. Jag skulle möjligtvis med 100% engagemang kunna locka med mig honom i tre meter till men sen skulle han tvärnita igen. Dra lite envist bakåt och eventuellt börja pipa (han är ganska gnällig). Jag skrattar för mig själv bara jag tänker på det för jag ser verkligen hans envisa blick framför mig. :P
Har ni några tips? Jag vill ju att han ska tycka att det är roligt! Ser ju massa folk som tränar med sina hundar, både stora och små. Jag vill också!