• Anonym (sara)

Hur mycket får man egentligen från Akassan?

Min sambo är för närvarande arbetslös och har nyligen börjat få a-kassa. Han har rätt till 680 kronor om dagen och jag har hört att man då får knappt 11 000 efter skatt. När han fyllt i akassekorten stod det dock att han bara skulle få 9600 efter skatt ooch att det var beräknat på 20 dagar, när akassan räknades ut beräknades a-kassan dock på 22 dagar i månaden på hans månadslön. 
    Hans A-kassa har även en inkomstförsäkring där man ska få ut 80 % av lönen men beräknas den då på hans månadslön  eller beräknas det också i dagar som a-kassan? Och hur kan de beräkna på 22 arbetsdagar då det bara blir 20 när man fyller i 2 a-kassekorten??  

• Svar på tråden Hur mycket får man egentligen från Akassan?
  • Anonym (xx)

Hans inkomstförsäkring är tecknad med facket och inte a-kassan väl? Så fungerar det för mig iallafall. A-kassan har inte hand om den delen. Min inkomstförsäkring gäller också bara om jag blivit uppsagd från en fast tjänst.

Jag har 680kr om dagen och det blir 5000kr efter skatt för varje 2veckors period (10 arbetsdagar). Kanske drar de mer skatt? Hur mycket det blir på en månad beror ju på hur många arbetsdagar det är i just den månaden, men eftersom jag skickar in kassakorten 2 veckor i taget så har jag bara koll på den summan.

• Anonym (sara)

Jo du har nog rätt i att inkomstförsäkringen är via facket, Hur mycket ersättning brukar du få ifrån dem då? Blir det 80 % av lönen eller blir det mindre ?

• Anonym (sara)

puffar

• Anonym (Unionen)

Jag får 5050kr för 2v + 500kr i inkomstförsäkring.

Så per månad blir det 10600kr efter skatt

Har också rätt till 680kr/dag 

• Anonym (Jusek)

Inkomstförsäkringen måste han söka via sitt fack. Jag har haft det och det fungerade bra. Hade samma som "4, men via Jusek. Säg till honom att kontakta sitt fack. Säkert har de blanketter på nätet. 

• Anonym (Jusek)
    Anonym (sara) skrev 2012-05-23 22:07:25 följande:
    Jo du har nog rätt i att inkomstförsäkringen är via facket, Hur mycket ersättning brukar du få ifrån dem då? Blir det 80 % av lönen eller blir det mindre ?
    Jag fick 80% av lönen med inkomstförsäkringen. A-kassan ger ca 11000, men det varierar som sagt på antalet dagar per månad. Inkomstförsäkringen ger resten, så man får 80% av sin lön
  • Anonym
    Anonym (Jusek) skrev 2012-05-23 22:34:56 följande:
    Jag fick 80% av lönen med inkomstförsäkringen. A-kassan ger ca 11000, men det varierar som sagt på antalet dagar per månad. Inkomstförsäkringen ger resten, så man får 80% av sin lön

Jag är också med i Jusek (och AEA). Behöver man teckna en särskild inkomstförsäkring för att få ut 80 % av lönen. Jag tjänar 40 000 kr/mån och kan komma att bli arbetslös en månad i sommar, innebär inkomstförsäkringen att jag kommer få ut 32 000 kr i a-kassa? Kan det verkligen stämma?
  • Anonym (Unionen)

Mitt fack skickade mig redan fullt ifylld blankett som jag skulle kontrollera och skriva under
    så var det klart med inkomstförsäkringen.

Annars hade det kanske tagit  längre tid innan jag förstog att man hade rätt till den också

Men det bästa är att ringa facket och ta reda på all info från rätt sida gällande just din sambos
    situation 

• Anonym (sara)

Min sambo låg inte så högt i lön men iallafall någon tusenlapp över taket på a-kassan och jag har räknat ut att 80%av hans månadslön  skulle vara ca 12000 i månaden. Betalas inkomstförsäkringen ut på samma sätt som månadslön eller går det också på a-kassans intervaller?

• glad i livet
    Anonym (sara) skrev 2012-05-23 21:54:20 följande:
    Min sambo är för närvarande arbetslös och har nyligen börjat få a-kassa. Han har rätt till 680 kronor om dagen och jag har hört att man då får knappt 11 000 efter skatt. När han fyllt i akassekorten stod det dock att han bara skulle få 9600 efter skatt ooch att det var beräknat på 20 dagar, när akassan räknades ut beräknades a-kassan dock på 22 dagar i månaden på hans månadslön. 

Hans A-kassa har även en inkomstförsäkring där man ska få ut 80 % av lönen men beräknas den då på hans månadslön  eller beräknas det också i dagar som a-kassan? Och hur kan de beräkna på 22 arbetsdagar då det bara blir 20 när man fyller i 2 a-kassekorten??  

Man deklarera för två veckor i taget. En månad består inte av fyra veckor... Efter ett par månader så kommer din sambo upp i att deklarera för sex veckor istället för fyra.
  • Anonym
    Anonym (sara) skrev 2012-05-23 22:48:13 följande:
    Min sambo låg inte så högt i lön men iallafall någon tusenlapp över taket på a-kassan och jag har räknat ut att 80%av hans månadslön  skulle vara ca 12000 i månaden. Betalas inkomstförsäkringen ut på samma sätt som månadslön eller går det också på a-kassans intervaller?

När jag fick ut från inkomstförsäkringen (Unionen) så fick jag den för samma period som jag fick akassa. Facket kollade med akassan och betalade per dag för samma antal dagar.
  • Anonym (Jusek)
    Anonym skrev 2012-05-23 22:39:52 följande:
    Jag är också med i Jusek (och AEA). Behöver man teckna en särskild inkomstförsäkring för att få ut 80 % av lönen. Jag tjänar 40 000 kr/mån och kan komma att bli arbetslös en månad i sommar, innebär inkomstförsäkringen att jag kommer få ut 32 000 kr i a-kassa? Kan det verkligen stämma?
    Ett litet tips till alla som undrar om a-kassa och inkomstförsäkring. Kolla med era a-kassor och fackförbund. Ring eller maila så får ni hjälp. Det är troligen mycket smidigare än att leta information på FL. Det är skrämmande att folk har så dålig koll. 

Det här är kopierat från Juseks hemsida:

För yrkesverksamma medlemmar i Jusek ingår en inkomstförsäkring i medlemsavgiften. Ersättningen från a-kassan är högst 14 960 kronor i månaden före skatt. De flesta av Juseks medlemmar har en betydligt högre månadsinkomst och drabbas av ett stort inkomstbortfall vid arbetslöshet.

Juseks inkomstförsäkring utgör därför ett komplement som utökar ersättningen från a-kassan upp till 80 procent (65 procent i förekommande fall, se AEA:s regler "Dagpenning vid nytt villkor") av din lön upp till 80 000 kronor under som mest 120 dagar. För att få ersättning från inkomstförsäkringen krävs medlemskap i AEA, Akademikernas erkända a-kassa.

Du måste ha varit medlem i Jusek i minst 18 månader innan du blir arbetslös för att ersättning ska kunna utbetalas. Om du har omfattats av annat förbunds inkomstförsäkring kan denna tid tillgodoräknas i kvalificeringstiden under förutsättning att medlemskapet ligger i direkt anslutning till inträde i förbundet.

• Anonym

Jag får 2ggr i månaden,4600:-

• Anonym

Det heter 80% av lönen..men det är det ju inte..det skulle det vara om en månad var 30dagar.

Svar på tråden Hur mycket får man egentligen från Akassan?