• Anonym (Blödning)

Äter p-piller men får blödningar

Jag fick barn för ca 14 mån sedan.

För 5 mån sedan började jag med p-piller. Har haft väldigt ont (som mensvärk fast värre) efter att jag fått barn. På gyn sa min läkare att det ev kan vara endometrios, men något titthål har inte gjorts ännu. Läkaren sade att p-piller gör att man får mindre ont vid endometrios, därav skrev han ut p-piller som jag nu ätit i 5 mån. I början krånglade det o jag fick blödningar lite då o då.Dess bättre har jag inte haft ont. Sedan följde 2 mån då det funkade som det ska med p-piller.

Nu den femte månaden har jag under de sista 7 tabletterna på kartan haft blödning, ungefär som mens. Ibland brunaktig färg o ibland röd. Dessutom har jag haft som mensvärk. Är detta normalt?     

• Svar på tråden Äter p-piller men får blödningar
  • Anonym (Blödning)

Triregol

• JagominÄlskling

Jag skulle gärna vilja ha ett svar...

• Anonym (Blödning)

Jag tar 21.

• Aleksandra Barnmorska

Hej! Det kan hända emellanåt när man äter ppiller speciellt vanligt är det om man glömt en tablett, haft diarré el kräkts. Skulle detta fortsätta i flera månader bör man kanske byta sort. Lycka till

• Anonym (Blödning)

Tack för ditt svar!

• Anonym (Blödning)

Jag har en fråga till angående mina p-piller (Triregol).

Jag tappar så otroligt mycket hår. Efter att jag letat på Internet så har jag funnit att man kan tappa hår av en del kombinationspiller. Är Triregol ett kombinationspiller? Tror du att det kan vara så att jag tappar håret pga dessa? Det känns som om jag tappat mer hår sedan jag började med p-piller.

En fråga till: Beror mellanblödningar på hormonell obalans eller varför får man dessa?    

• Aleksandra Barnmorska

Alla ppiller är kombinationspiller, det är minipiller som ont är det. Jag har aldrig hört att det är en biverkning och jag hittar ingen dokumentation om det så att man kan få håravfall av dina ppiller. Så mitt svar är att det troligtvis inte har ngt samband. När man går på ppiller och får en mellanblödning har det inte med en hormonell obalans att göra. Om man äter p-piller och glömmer att ta en tablett kan man få en mellanblödning. Ibland kan man få mellanblödningar av sina p-piller trots att man tagit tabletterna precis som man ska. Om man skjuter på mensen med hjälp av p-piller under flera månader brukar man så småningom få en blödning i alla fall. Därför brukar rådet vara att man har mens i alla fall var tredje månad, det vill säga fyra gånger om året. Om man blöder under eller kort efter att man haft samlag kan det bero på att man har en infektion eller någon annan sjukdom på livmodertappen. Om det händer flera gånger bör man gå till en ungdomsmottagning eller gynmottagning för att bli undersökt. Man kan även få mellanblödningr helt utan orsak. Lycka till

Svar på tråden Äter p-piller men får blödningar