• Anonym (Fia)

Kommer inte överens med chefen och provanställning!

Hej

Ja, som rubriken lyder.. Jag har jobbat på mitt jobb i 5 månader och har alltså en provanställning, som förhoppningsvis går över till en tillsvidare tjänst nästa månad.

MEN, jag kommer inte alls överens med min chef... Alltså vi kan jobba ihop, jag gör allt hon säger. Men det är nånting som gör att vi inte kommer överens.
    Vi hade möte om det förra veckan... hon ville veta hur jag kände det och så vidare...

Detta kan väl göra så att jag inte blir fast anställd sen?
    Hur vanligt är det att man inte får fortsätta?
    Och NÄR "måste" hon berätta det isf...? Tänk om jag blir utan jobb :(

• Svar på tråden Kommer inte överens med chefen och provanställning!
  • Pondus

du måste ha fått besked en månad innan provanställningens slut

• Anonym (varit där)

Jag tror att det vanligaste är att man får fortsätta efter en provanställning. Jag vet inte när man måste berätta som chef, men om du jobbat fem månader redan borde hon ju säga något. 

Som sagt, jag tror det är vanligast att man får fortsätta, men jag har tyvärr erfarenhet av att inte få det. Faktum är att det hänt två gånger, en gång på ett ställe där jag tyckte det gick bra och verkligen trivdes så det gjorde mig förvånad när de inte ville ha mig kvar. Den andra gången var arbetsplatsen "fel" och jag trivdes inte alls. Det påverkade nog att jag inte gjorde ett så bra arbete och då hade jag nog mig själv att skylla för att jag inte fick fortsätta. Blir du utan jobb finns bara en sak att göra; söka nytt. Att inte få fortsätta efter provanställningen är inte kul och inte direkt bra för självförtroendet, men det går över och nya möjligheter kommer. Nu har jag varit 1,5 år på samma ställe och trivs jättebra.  

• Mitarashi

"Uppsägningstiden" för en provanställd brukar vara 14 dagar enligt kollektivavtalet (om arbetsgivaren säger upp dig). Arbetsgivaren måste således meddela dig 14 dagar innan provanställningen övergår till tillsvidareanställning (fast anställning). Läs kollektivavtalet för din branch för exakt besked.

• Callan

2v före brukar det vara.
    Vet många som använder provanställningen "fult" och låter personen jobba till precis 14 dagar före och sedan avsluta provanställningen utan några egentliga skäl.

Hoppas du får fortsätta! 

Svar på tråden Kommer inte överens med chefen och provanställning!