• Voorhees

    Au Pair...?

    Har den närmsta tiden börjat fundera på att åka som Au Pair till USA i 1 år. Fyller 20 i år och har hela livet framför mig, så det är klart att jag ska det! Ett litet problem bara...

    Om jag åker kommer jag lämna min familj, mina vänner och min pojkvän hemma. Vännerna och familjen stannar kvar, men pojkvännen? Jag har pratat med honom lite löst om detta och han säger att han vill vänta på mig och stötta mig genom detta och han säger att vi kommer klara det, bara vi litar 110% på varandra. Det får mig att känna mig trygg, men jag känner mig fortfarande rädd för att åka iväg då man hört historier om pojkvänner/flickvänner som tagit steget och brutit upp sina förhållande eller liknande.

    Skulle jag råka ut för något liknande skulle jag ångra att jag någonsin åkte iväg och får men för livet. Men samtidigt känner jag att jag kommer ångra mig om jag inte åker. Jag har svårt att veta i denna situation vad jag ska göra? Man ska aldrig ge upp drömmar för någon, men när jag vet att min pojkvän är en del av min dröm så är det svårt.

    Om jag skulle åka blir jag ju sysselsatt med att vara Au Pair, upptäcka USA och min pojkvän kommer börja plugga. Tanken var ju att vi båda skulle börja plugga tillsammans, men så kommer jag med mina drömmar och förstör. 

    Vi har vi det här laget varit ett par i 3 år, ett väldigt tight par som ses väldigt ofta och hörs i princip varje dag, om jag åker iväg så har vi hunnit vara ett par i 4 år.
    Vågar bara inte ta steget att åka iväg och kanske utmana ödet, riskera att förlora det absolut finaste jag har och har haft här i livet. Vi är båda unga, men vår kärlek är så stark, men frågan är om den kommer fortsätta att vara det om jag åker iväg ett helt år.. 365 dagar.. 52 veckor.. 9 timmar med flyg till andra sidan jorden.

    Behöver alla tips och råd jag kan få... 

  • Svar på tråden Au Pair...?
  • Ely

    jag tycker att du ska ta chansen att åka, om du inte tar den nu , kommer den tillbaka då igen ?
    Det är en väldigt stor upplevelse, och för många väldigt lyckad.

    Ni har varit tighta i 3, snart 4 år, det är något som man inte bara kastar bort, men visst 1 år är ju en lång tid.
    Kommer ni att kunna träffas något under den tiden ?
    Försök att hålla daglig kontakt, msn, skype osv, det är ofta lättare om man får se varandra lite då och då.

    Tänk om du stannar hemma, och så händer något i förhållandet och det tar slut, du kanske ångrar dig då att du inte åkte ?

    Om ni har pratat igenom det ordentligt, och han säger att han kommer att vänta så prova på.

    Men be honom att vara ärlig och inte ge dig det svaret du vill, säg att han spelar in mycket i ditt val 

  • Voorhees

    Nej, detta är egentligen en chans man får i livet. Efter man är 26 så får man inte åka som Au Pair till USA längre.
    Jag tror definitivt det skulle vara en stor upplevelse och förmodligen väldigt lyckad också, allt beror ju på vad för familj man hamnar hos. Finns ju ett flertal Au Pairer som hamnat hos rätt underliga familjer som behandlat sina Au Pairer illa, men mna ska kunna byta familj om så fallet är.

    Kan säga att vårat förhållande är så seriöst som det kan bli. Eftersom vi redan är 20 snart så har vi, tro det eller ej, börjat prata om en framtid tillsammans och jag vill inte riskera att förlora honom och vår framtid, för att jag ska åka iväg i ett år. Jag älskar honom så otroligt mycket och är fortfarande i den förälskelsefas man brukar vara i början av ett förhållande: det pirrar fortfarande när vi ses, tänker på honom väldigt ofta och jag blir alltid lika lycklig när han han ringer/skickar sms bara för att säga att han längtar efter mig etc.  

    Vi bor inte ihop än, eftersom det varit svårt sedan studenten att få något jobb, dagens arbetsmarknad är ju skittuff. Så det har blivit att vi läst lite strökurser på universitetet och sökt in till hösten.

    Om jag skulle åka iväg så skulle det bli nu eller efter mina studier (då fyller jag 24). Jag tror dock att jag skulle känna mig mer säker på att åka när jag är 24, för om vi fortfarande håller ihop vilket jag är rätt säker på, då kan jag nog känna en större trygghet om att vi kommer fixa det.
    Så sant som du säger, så kastar man inte iväg ett 3-4 år långt förhållande bara sådär, och är jag 24 så är det ju ett 6-8 år långt förhållande.    

    I vilket fall skulle vi kunna hålla kontakt via skype, men eftersom jag isf jobbar 5½ dag i veckan som Au Pair kan det vara svårt att höras varje dag, tidsskillnaden ligger ju också på 6-9 timmar och om den ena pluggar/jobbar kan det ju vara svårt att höras varje dag. Däremot är helgerna då vi båda är lediga, lätta att kunna höras på.
    Sedan får jag 2 veckors ledigt under mitt år, troligtvis under olika perioder av året, dvs den ena veckan i början av sommaren och kanske den andra under hösten. Sådant brukar förvisso variera.
    Min pojkvän har sagt att han vill komma och hälsa på, däremot vet jag inte hur lätt jag har det för att åka hem under min semester. Får ju trots allt bara fickpengar i lön och det lär inte räcka för flygbiljett ToR. 

    Åker jag och förhållandet spricker - då kommer jag ångra mig att jag åkte.
    Åker jag inte och förhållandet spricker - då kommer jag ångra mig att jag inte åkte.    

    Det är väldigt fint av min pojkvän att verkligen stötta mig igenom detta, att ställa upp och inte stå ivägen. Vi båda vet hur viktigt det är att uppleva våra drömmar medan vi ändå är unga. Min dröm har alltid varit att åka till USA och jag har en chans nu, för vem vet om man har det sen då det kostar skjortan.
    Hans dröm är att få börja plugga det han vill, få en fast anställning och ett bra jobb efter studierna och ett liv tillsammans med mig. Det värmer i hjärtat att höra honom säga det.

    Men jag vågar bara inte åka inte nu. Men jag vet inte.. nu, sen eller aldrig.
    Jag är rädd för att förlora honom, eftersom man nu säger att man fixar det men sedan kanske sitter där efter 6 månader från varandra och lider..     

     

  • babyblå

    Åk! Jag har själv bittert ångrat att jag valde killen framför resa/plugga på annan ort! Och nu är det för sent.:( Eller varför inte ta med killen?

  • Mixygirl

    Åk om er förhållande är så bra som du säger överlever ni ett år. Jag åkte till tyskland i början av vårt förhålland i 7 mån. Vi träffades 4 gånger . Det var jobbigt men vi överlevde och nu är vi gifta.

    Tror du kommer ångra dig om du inte åker.

  • Voorhees

    Killen vill börja plugga till hösten och det vill jag egentligen också göra (hoppas på förskollärare eller webbredaktör) och gärna åka EFTER min utbildning då jag ska fylla 24 (och med förskollärarutbildning får man bättre lön som Au Pair), men vet inte hur man kan lösa det med CSN-lån när man är i USA. Har läst lite om det, men verkar jättejobbigt att betala därifrån. Har därför funderat på om man kan få "hjälp" med att betala csn-lån av föräldrar eller liknande om man skickar hem pengar, men jag vet inte hur CSN ser på det.

    Jag vill väldigt gärna åka. Men vill inte lämna pojkvännen, inte just nu iallafall.
    Men har som sagt planer på att åka efter utbildningen.. vet inte om jag är redo att åka NU. Även om jag vill, så tar det emot.
    Har pratat rätt djupt med detta om pojkvännen nu och han är helt ärlig med det han säger. Vi har diskuterat det så grundligt som det går. Det är bara upp till mig nu...

    Är det någon som det hur detta med CSN-lån funkar? Om fallet är att man kan få hjälp av någon att betala in CSN åt en (genom att givetvis skicka pengar!) så tänker jag isåfall åka efter utbildningen, oavsett vad.

  • solstol

    95% av alla au pairer är knappt 20 eller något år över. Du kommer känna dig gammal som 24-25-åring tillsammans med tjejer som just tagit studenten... Jag var au pair när jag var 20/21, inte i USA, och jag var alltid äldst.

    Det är jättesvårt att "se klart" när man är mitt uppe i ett förhållande, men att inte ta dessa chanser när man är ung och har möjlighet är det många som ångrar bittert i efterhand. Man växer så otroligt som människa av att vara borta och se andra delar av världen. Jag skulle aldrig vilja byta bort de erfarenheter jag har fått.

    Ang csn så lär du ju ha kvar ditt svenska bankkonto, så förmodligen har du väl pengar kvar där att kunna betala csn med. Det är dyrt att föra över pengar mellan svenskt och utländskt bankkonto.

  • BuoBä

    CSN är det minsta problemet, man kan betala med kort på deras hemsida och har man väldigt liten inkomst kan man ansöka om att skjuta upp betalningarna. Men jag skulle rekommendera att dra nu. Efter studierna är du troligtvis mer sugen på ett riktigt jobb än ytterligare ett år med knapp ekonomi.

  • BuoBä

    Jag åkte för övrigt iväg och pluggade ett läsår utomlands när jag hade varit ihop med en kille i ca 10 månader. Nu ca 15 år senare är vi gifta. Jag tror att är det meningen att förhållandet ska hålla att vara ifrån varandra, så kvittar det om man varit ihop i 3 månader, 3 år eller 6 år.

  • Voorhees

    Hm, det är en svår situation känner jag.

    Fördelen med att dra när jag är klar med utbildningen när jag är 23-24 gör ju att jag får nästa dubbelt upp i lön som Au Pair, som då är väldigt positivt. Samt att jag är äldre, antagligen mer säker på att kunna lämna pojkvännen hemma. En pojkvän ska inte behöva vara ett hinder, men det är svårt att bara resa iväg nu känner jag. 

    Jag är rädd för att känna mig ensam, få extrem hemlängtan, börja känna att jag inte trivs osv efter en period och det är ju väldigt fult mot värdfamiljen att avsluta sitt år samt att man måste bekosta hemresan själv.
    Trots rädsla för detta, så vilja jag så gärna åka och uppleva USA, leva i en amerikansk familj och börja tänka på amerikanska/blir grym på engelska. Samtidigt är 365 dagar en lång tid från familj och pojkvän..

    Men jag förstår verkligen nu vad tidigare Au Pairer menar med att man vuxit som människa efter sin tid som Au Pair. I dags läget innan man åker iväg så känner man sig nervös, osäker, rädsla.. ja, det mesta. Men att faktiskt ¨åka iväg får ju en till att bli självständig och ta ansvar, utvecklas som person.   

  • BuoBä

    Vill du förresten absolut åka som aupair? Under universitet brukar det finnas olika möjligheter till utbyten genom studier eller praktik, så det måste inte vara nu, efter studierna eller aldrig som du kommer iväg utomlands.

Svar på tråden Au Pair...?