• roxan

Hur är Koriandergränd/granängsringen i Tyresö?

Hej, ska flytta till Stockholms län på grund av jobb. Kommer inte därifrån så känner inte till ngt om området. Har fått ett erbjudande om att hyra ett hus på Koriandergränd i Tyresö. Är det ngn som känner till detta område och kan hjälpa mig att få en uppfattning om hur det är att bo där? När jag googlat har jag förstått att det ligger nära granängsringen som beskrivs på tvetydiga sätt. Vissa säger att det är et dåligt område och vissa säger att det var det innan meningen längre. Vissa påtalar oxå att ett dåligt område i Tyresö inte är som ett dåligt område ngnannanstanns i Stockholm? Har 3 barn så vill gärna veta om det är ett tryggt område att bo i. Gärna veta om skolor är bra?

• Svar på tråden Hur är Koriandergränd/granängsringen i Tyresö?
  • mamy2010

Bor strax nedanför granängsringen ... Kan va lite stökigt vid Ica butiken i "ringen" , men det är på andra sidan från där du fått erbjudande :) Tyresö är fint ! Mycket fin natur och bra centrum och kommunikation till stan ! Vi trivs bra och koriandergränd är mysigt :) lycka till !

• mamy2010

Kan tillägga att vi har fem barn som trivs toppen å har många vänner här i krokarna :)

• roxan

Tack snälla för ditt svar! Det känns bra!
    Ngn annan?

• roxan

Mamy2010: kan jag ställa några följdfrågor? Vad menas med stökigt? Så man inte vågar gå där eller bara lite oroligt?
    Och sammantaget känner du dig trygg i området?
    Och med så många barn måste du ju ha stor erfarenhet av förskolor och skolor. Är du nöjd med dem?
    Går man till Tyresö centrum eller tar man buss? Är det ett bra centrum?
    Tacksam för svar!

• mamy2010

Hej igen !
    Mer "oroligt" än farligt ;) ungdomarna hänger gärna där på kvällar och helger, så det kan va en del tjafs mellan dom å lite högljutt . Men jag kommer ofta med natt buss å är inte "rädd" mer uppmärksam bara :)
    Vi har våra barn i en friskola i Hammarby, men bergfotens skola har bra rykte... Fast jag har inte hört något negativt direkt om nån skola här ... Både njupkär och Bergfoten är ju nära kanelgränd ! Centrum är bra :) har hm lindex å kappahl ;) leksaksaffär Ica och Coop ! Coop är såååå bra ! Bra erbjudanden å trevlig personal ! Tar ca 20 min med buss till gullmarsplan , går ca 10e min på morgonen och 20e min under dagen , även direkt buss till Centralen på morgonen och från centralen och hem på eftermiddagen .
    Hoppas det hjälper nått :) vi trivs som sagt bra ! Jag gillar Tyresö ! Mycket fin natur och ändå nära till stan :)

• klapparvik

Hej! läste att du frågade hur Koriandergränd / Granängsringen är att bo i i Tyresö! - Hyra hus?? Här finns det enbart hyreslägenheter inga hus att köpa/hyra!

Jag flyttade till Granängsringen för över 10 år sedan och visste absolut ingenting om någonting i Tyresö! Har 2 barn och trivs bra i Tyresö! Granängsringen idag är bra tycker jag! där bor många invandrare men också många svenskar blandat och mycket barn med många lekmöjligheter! Lägenheterna är verkligen stora och rymliga och ljusa med 2 balkonger åt båda vädersträcken! - " Man får mycket boyta för pengarna där"!.
     Jag bor numera på Koriandergränd! Här är lägenheterna mindre, har lägre i takhöjd, mörkare, och det är mycket mera lyhört än på Granängsringen!
    Det bor även här blandat med invandrare och svenskar!
    Många här har bott länge med utflugna barn. Beroende på vilken gård så är det olika med lekkamrater.

Om det är tryggt att bo här?? ..Det är varken tryggare eller otryggare här eller någon annan stans i Stockholm! Tyresö växer explosionsartat nu med Massor med flera människor som ska flytta hit och då följer det ju så klart med rötägg hit med också!
    Det har varit flera lägenhetsinbrott  här på Koriandergränd också som på alla andra platser! Du ska inte gå enbart på rykten (det har ej jag gjort), utan tänk efter vad är det du vill ha? Vad vill dina barn ha? osv!!
    Samt hur skall lägenheten vara ? mycket kvm för pengarna?  ljust, rymligt eller lågt i takhöjd, mörk?? Den är ju det viktigaste trots allt!
    Hoppas du finner det du söker!
    MVH Anette

• Phgu

Hej
    Jag bor vid Kanelgränd och det ligger bredvid Koriandergränd. Jobbar även på ett gruppboende som ligger när Granängsringen(Ica-Ringen) och dessutom har jag varit Tyresöbo sedan 1993. Viss känns det lite läskigt att flytta till ett nytt ställe, men Tyresö är en bra kommun. Oroligheter finns överallt. Du kan känna dig lugnt. Med tiden kommer du att trivas bättre. Hoppas jag att du gör.

Svar på tråden Hur är Koriandergränd/granängsringen i Tyresö?