• Anonym (Knotan :()

Sjukdoms-orsaker till viktnedgång?

Min svägerska berättade i helgen att jag blivit mager, att mina kläder sitter fult och att mina handleder ser obehagliga ut. Jag blev oerhört ledsen eftersom jag tog det som kränkningar då personen upprepade det flera gånger under kvällen på ett hånande och äcklat vis. Men när jag nu vägt mig inser jag att jag gått ner sju kilo på ett år. Svägerskan bad mig söka vård för det ser citat inte klokt ut slutcitat. 

Jag är 163 cm och väger 48 kg och efter helgens sanningar vill jag inte gå ut bland folk. Känner mig som ett skelett. Jag äter inte annorlunda än för ett år sedan och jag har ett stillasittande jobb. Så vad kan orsaka sån här viktnedgång? Bör jag oroa mig? Tog nyligen ett blodprov för sköldkörtel och ämnesomsättning och det var normalt. Däremot får jag alltid, alltid, alltid hjärtklappning efter att jag äter och dricker något, vilket kanske gjort att jag undermedvetet äter mindre. Jag vet inte. Jag har inte medvetet ätit mindre eller bantat ner mig iaf. Äcklig känner jag mig iaf.

• Svar på tråden Sjukdoms-orsaker till viktnedgång?
  • Tealhawk

Vilken fitta till svägerska alltså >_< Ta inte åt dig allt för mycket av dumheterna hon säger. Det enda hon skulle kunna ha rätt i är att du väger för lite, men det var då det taskigaste sättet att påpeka det på. Har du lågt blodtryck som kan göra att när blodsockret höjs av mat att det känns som att det rusar? Eller äter du onyttigt och får klappning därför? Är ingen läkare så det är hemmasnickrade diagnoser, kanske borde kolla upp problemen hur som helst?

• feliis

Hur fungerar magen, bajsar du som du ska, har du nån överkänslighet? Preventivmedel? Vegetarian/vegan eller annan särskild kost?

Vet så väl hur det känns att få sin undervikt kommenterad sådär taktlöst, jag har nu satt ner foten för familjen då de en gång för mycket kommenterat hur smal jag blivit efter min förlossning för tio månader sedan med frågan "Ni skulle väl inte jämt påpeka hur fet jag blivit om jag gått upp 25 kg efter graviditeten istället?", vilket de givetvis inte skulle. Nu slipper jag det värsta men har innan fått höra att jag ser grotesk ut, att jag ser sjuk ut, att jag ser döende ut, att man blir ledsen när man ser mig...

I mitt fall har undervikten kommit av att mina tarmar inte funkat som de ska sedan graviditeten, då var jag konstant förstoppad men har sedan förlossningen istället varit konstant lös i magen och all näring verkar bara rinna rakt igenom. För några veckor sedan tog jag ut p-staven som jag haft i 6-7 månader, och sedan dess har jag gått upp hela 4 kg utan att göra nåt speciellt för det. Så förmodligen har hormonerna i staven inte varit rätt för mig, att jag äntligen slutat blöda säger också sitt.    

• Furstinna

Jag tror inte du behöver oroa dig. Och jag tycker din svägerska verkar vara en avundsjuk tjocksmock. Skit i henne. Det är snart sommar och jag är övertygad om att du är mer förberedd för beach 2012 än vad hon är ;). Sluta noja, är säker på att du ser hur bra ut som helst.

• Anonym (Kolla upp)

Jag är 164 cm och jag väger 56 kg och jag är smal. Om jag skulle väga 10 kg mindre skulle jag se sjukligt smal ut. Jag tycker du ska gå till din läkare och kolla upp detta.

Om du inte har ändrat dina matvanor och levnadsvanor så är det mycket underligt att du går ned i vikt. 

Anledningen till att du får hjärtklappning kan vara att blodet behöver syre. Eftersom du sitter mycket.

Om du inte har någon sjukdom tycker jag att du måste äta mer och motionera mer. 

• Blöjor111111

Hon är svartsjuk för att du ser finare ut än henne. Gissar på att hon är inte så smal själv...
    7 kg på ett år är inte så jätte mycket. Skulle vara orolig om inom 1-2 månader skulle du förlorat i vikt.

Vad du kan undersöka om du är orolig är om du kanske har en parasit i tarmarna, typ binnikemask eller dylikt.

• Anonym (Elin)

Alltså, ni som säger att ts borde vara glad över att vara så smal, var ni för sjuk inställning till kropp och vikt?

Ts har gått ner 7 kg på ett år utan att göra något. Det är en stor röd varningsflagg. Det är inte samma sak som när ni vill gå ner 7 kg för att bikinin ska sitta snyggare.

Ts är lika lång som mig och jag har som minst vägt 45 kg. Då hade jag lågt blodtryck, hjärtklappning, svimningar, frös jämt, hade små hår i ansiktet (anorexiahår) och inga former. Jag såg ut som en 14-årig pojke i kroppen. Problemen försvann när jag gick upp i vikt.

För mig var problemet en överproduktion av testosteron och jag fick börja äta p-piller. Idag äter jag inte piller men hormonnivåerna är normala. Jag väger 54 kg och är FRISK.

Så ts, gå iväg och kolla detta för din egen skull. Kroppen tar mycket stryk av att vara för smal. Hjärtat får jobba på övertid (därav hjärtklappningen). Jag tror din svägerska är allvarligt oroad över dig (även om hon uttryckte det på ett plumpt sätt).

• Anonym (Kolla upp)
    Anonym (Elin) skrev 2012-05-24 09:11:33 följande:
    Alltså, ni som säger att ts borde vara glad över att vara så smal, var ni för sjuk inställning till kropp och vikt?

Ts har gått ner 7 kg på ett år utan att göra något. Det är en stor röd varningsflagg. Det är inte samma sak som när ni vill gå ner 7 kg för att bikinin ska sitta snyggare.

Ts är lika lång som mig och jag har som minst vägt 45 kg. Då hade jag lågt blodtryck, hjärtklappning, svimningar, frös jämt, hade små hår i ansiktet (anorexiahår) och inga former. Jag såg ut som en 14-årig pojke i kroppen. Problemen försvann när jag gick upp i vikt.

För mig var problemet en överproduktion av testosteron och jag fick börja äta p-piller. Idag äter jag inte piller men hormonnivåerna är normala. Jag väger 54 kg och är FRISK.

Så ts, gå iväg och kolla detta för din egen skull. Kroppen tar mycket stryk av att vara för smal. Hjärtat får jobba på övertid (därav hjärtklappningen). Jag tror din svägerska är allvarligt oroad över dig (även om hon uttryckte det på ett plumpt sätt).
  • Furstinna

Anonym (Elin): ts har ett BMI på 18,1 och det ligger precis på gränsen mellan normal och undervikt men det är på inga sätt farligt om inte ts själv mår dåligt. Ingen skulle klaga på någon som låg på 25,6. Ts är fullt normal och behöver inte oroa sig. Så länge hon mår bra är det inget att vara orolig för.

• Anonym (Kolla upp)
    Furstinna skrev 2012-05-24 10:59:07 följande:
    Anonym (Elin): ts har ett BMI på 18,1 och det ligger precis på gränsen mellan normal och undervikt men det är på inga sätt farligt om inte ts själv mår dåligt. Ingen skulle klaga på någon som låg på 25,6. Ts är fullt normal och behöver inte oroa sig. Så länge hon mår bra är det inget att vara orolig för.
    Det är klart att det är oroande när en person som redan är smal går ned 7 kg på kort tid utan att ha ändrat sina matvanor nämnvärt.

Det kan (läs kan vara) vara cancer t ex. Där man går ned i vikt.
  • Anonym (Allvarligt)
    Furstinna skrev 2012-05-24 10:59:07 följande:
    TS har inte själv bestämt att hon ska väga så lite, hon har ju gått ner i vikt ofrivilligt. Hur kan det vara sunt? Dessutom mår hon ju inte bra, hon skriver att hon får hjärtklapning!
Svar på tråden Sjukdoms-orsaker till viktnedgång?