• Anonym (allergifrågor)

    pollenallergisk 2åring...

    hej!
    upptäckte igår att vår 2åring var röd i ögonen och svullen längst in i ögonvrån..
    (den synliga delen av slemhinnan? vet ej vad den heter men iaf)..

    han har även hostat en hel del på sistone, och mkt om nätterna likaså.

    så vi ringde VC och de rekommenderade oss att köpa livostin ögondroppar, sagt och gjort.
    de hjälpte också.

    vi har fått en teltid med vår läkare, nästa vecka där vi ska diskutera detta och hur vi går vidare gissar jag.

    men rent praktiskt nu, så behöver jag ju veta: måste vi sova med stängda fönster?
    bör han undvika att sova utomhus? (på förskolan) bör vi undvika att torka vår tvätt utomhus?

    jag är själv kraftigt pollenallergisk, och det går bra att göra alla dessa saker fram tills gräsblomningen..  

    hoppas du kan hjälpa mig lite på vägen här :)

    //allergifrågor 

  • Svar på tråden pollenallergisk 2åring...
  • Allergiexperten

    Hej! Du beskriver själv så bra vad man bör göra.
    Alltså: inte sova utomhus, inte torka tvätt utomhus och inte vädra dagtid. Dessutom bör barnet inte vistas utomhus dagtid när det blommar som mest. När han kommer in bör han byta kläder samt duscha från huvudet till tårna, på det sättet minskar pollenhalten med mer än 50 %.
    Det som är viktigt är få en bedömning av läkare eftersom sonen hostar för det tyder på att han reagerar ovanligt kraftigt på pollen och kan behöva medicin för det. Bra att du har läkartid inbokad. 
    vänliga hälsningar Anitha 

  • Anonym (allergifrågor)

    hej!

    vi fick åka dit innan telefontiden på en "akut"tiden då ögonbesvären bara blev värre, han fick aerius flytande utskrivet då som funkat hyfsat bra! beroende på var vi befinner oss (har fått komplettera med ögondroppar ibland också).

    Nu har jag en till fråga, gällande samma barn, vi har funnit att han kräks varje gång han äter ägg, dvs typ kokt ägg (stekt vägrar han att äta öht).. det räcker med bara en liten bit i munnen och han spyr direkt och kliar sig massor på tungan..
    (vi har ätit andra äggrätter som det t.ex varit äggstanning i och då har han inte kräkts, men han har ganska ofta otroligt lösa och geggiga avföringar i blöjan - kan ju tänkas vara i samband med att han ätit ägg kan jag tänka?) - men det var ett tag sedan som vi åt en sådan rätt..
    igår åt han pannkaka (bara en) och bajsade sedan en blöja full som stank otroligt mycket..

    KAN det röra sig om äggallergi??

    jag trodde först att kräkningarna berodde på att han inte gillade konsistensen, men ser ju nu att han även kliar sig på tungan. och att det händer vaaaarje gång han försökt äta kokt ägg.. (han är Envis och Vill Ha när storebror får..)

    han ska på pricktest för djur&pollen i höst, och jag tänkte om jag då bör be om ett test för ägg också??

    tacksam för svar!:)

    önskar dig en skön sommar!!

    //allergifrågande mamman :) 

Svar på tråden pollenallergisk 2åring...