• U never saw me

Brukar era katter bråka?

Jag har en hona och en hane  på 5 resp. 6år (båda kastrerade) som har växt upp tillsammans. Ibland undrar jag om de ens gillar varandra, de verkar mest bråka. Minst en gång om dagen så står de och stirrar på varandra med öronen bakåtstrukna och piskar med svansen, och hoppar sedan på varandra och brottas. Efter 1min så avslutar de det och stirrar återigen på varandra innan en av dom går iväg. De har aldrig skadat varandra på riktigt. Ibland kan de vara lugnare och sova bredvid varandra och även tvätta varandra men även det brukar sluta i slagsmål.

Kan man göra något för att de ska komma bättre överens? Om de bara bråkar så känns det inte så roligt att de ska tvingas bo tillsammans men samtidigt så vill jag inte omplacera någon av dom heller.

• Svar på tråden Brukar era katter bråka?
  • semlorna

Är du säker på att det är bråk och inte bus då? Våra katter bråkar sällan, det är då ena honan blir trött på sin bror eller då ledarkatten ger sig på skyggisen men det är mest sura tillsägelser och inga slagsmål. Busar gör dom däremot ofta och det jan låta, dom hoppar på varandra, jagar, biter (på lek) osv och det kan se rätt tufft ut så vet man inte skillnaden kan man tro att dom är arga.

• acinna

Jag har i 6 år haft två katter, och de är inte släkt med varandra. De är två honor, och den ena har jag haft från hon var kattunge (hon är 7 år nu) och den andra skaffade vi från ett Katthem när hon var 2 år (och hon är 8 år nu). De bråkar fortfarande om vem som är högst upp i rang, och fortfarande så tror båda att de är det... Inte så mycket slagsmål och brottningsmatcher här, men det märks på dem att de inte är helt överens! De ligger sällan på samma ställen, och helst en på varje våning när ingen av oss är hemma.

Gör roliga saker tillsammans med dem! Lek, busa, göm godis. Visa att de båda är lika mycket värda i ditt liv. Det låter som de är svartsjuka på varandra om du ger den ena uppmärksamhet, men inte den andra. Lek med dem samtidigt, tex med en leksak i varje hand... 

• U never saw me
    acinna skrev 2012-05-24 09:31:01 följande:
    Jag har i 6 år haft två katter, och de är inte släkt med varandra. De är två honor, och den ena har jag haft från hon var kattunge (hon är 7 år nu) och den andra skaffade vi från ett Katthem när hon var 2 år (och hon är 8 år nu). De bråkar fortfarande om vem som är högst upp i rang, och fortfarande så tror båda att de är det... Inte så mycket slagsmål och brottningsmatcher här, men det märks på dem att de inte är helt överens! De ligger sällan på samma ställen, och helst en på varje våning när ingen av oss är hemma.

Gör roliga saker tillsammans med dem! Lek, busa, göm godis. Visa att de båda är lika mycket värda i ditt liv. Det låter som de är svartsjuka på varandra om du ger den ena uppmärksamhet, men inte den andra. Lek med dem samtidigt, tex med en leksak i varje hand... 
    Det kanske stämmer. Den ena får mer uppmärksamhet eftersom att han är väldigt framåt och kräver det, medan honan är mer tillbakadragen och inte tar för sig. Om man leker med båda samtidigt så tittar honan bara på.
  • U never saw me
    semlorna skrev 2012-05-24 09:30:47 följande:
    Är du säker på att det är bråk och inte bus då? Våra katter bråkar sällan, det är då ena honan blir trött på sin bror eller då ledarkatten ger sig på skyggisen men det är mest sura tillsägelser och inga slagsmål. Busar gör dom däremot ofta och det jan låta, dom hoppar på varandra, jagar, biter (på lek) osv och det kan se rätt tufft ut så vet man inte skillnaden kan man tro att dom är arga.
    Men hur kan man se skillnaden då?
  • acinna

Den katt jag skaffade som kattunge har alltid adopterat mig, och inte släppt den andra nära mig, vilket automatiskt gjorde att den andra adopterade min sambo. Känns jätteskönt, än mer nu när det finns en bebis i huset också (och katterna blivit försummade eftersom bebis tagit mycket tid från mig)! Så sambon har haft dem och busat och gosat, och så klart har jag det också när jag inte haft fullt upp med vår dotter.

• semlorna
    U never saw me skrev 2012-05-24 09:34:56 följande:

Läs på om kattspråk, sök på youtube, be någon annan som kan katter utvärdera? Det är himla svårt att beskriva skillnaden men riktiga bråk märks. Småbråk eller att dom inte helt kommer överens är svårare då det handlar om småsaker. Men sover, äter och busar dom ihop är det nog inte så farligt.
  • jenni82

Mina katter lekbråkar mycket, ibland blir dom sura på varandra och stirrar men dom har aldrig skadat varandra. Så det är nog ingen fara!

• Mynta

Sådär gör mina när de leker. Burrar upp svansen, skjuter rygg och hoppar i sidled innan de kastar sig över varandra. Ibland är det någon av dem som skriker till, men det låter ofta värre än vad det är.

• Tramsa
    U never saw me skrev 2012-05-24 09:34:56 följande:
    Man brukar märka om det är på allvar. Katter som verkligen slåss ger sig inte, och de slutar inte heller förrän den ena lämnat hemmet i princip. Lite smågnabb tror jag är rätt vanligt bland katter, speciellt om de växt upp tillsammans.

De katter jag har haft sedan de var kattungar mer eller mindre alltid brottats med de andra katterna i huset, medans de katter jag fått hand om som vuxna och som alltså inte lärt känna mina andra katter förrän de varit några år gamla har nog aldrig riktigt blivit så intima med de andra katterna att de brottats. Jagat varandra och lekt med samma saker kanske, ibland sovit i samma soffa, men inte mer.
  • U never saw me
    Tramsa skrev 2012-05-24 09:45:03 följande:
    Man brukar märka om det är på allvar. Katter som verkligen slåss ger sig inte, och de slutar inte heller förrän den ena lämnat hemmet i princip. Lite smågnabb tror jag är rätt vanligt bland katter, speciellt om de växt upp tillsammans.

De katter jag har haft sedan de var kattungar mer eller mindre alltid brottats med de andra katterna i huset, medans de katter jag fått hand om som vuxna och som alltså inte lärt känna mina andra katter förrän de varit några år gamla har nog aldrig riktigt blivit så intima med de andra katterna att de brottats. Jagat varandra och lekt med samma saker kanske, ibland sovit i samma soffa, men inte mer.
    Ok så om de ger upp så snabbt så är det ingen fara?
  • BuoBä

Om de inte ständigt skriker åt varandra och slåss med klorna ute, så är det bara lek och/eller ranguppgör. Så länge de inte blir skadade, eller att den ena är helt mobbad och tex inte får komma fram till maten eller lådan, så är det bara att låta dem hållas. Är det störande för er för att de tex far runt mitt i natten, så försök med mer aktiviering.

Jag har två katter. Den äldre tvättar ofta den yngre (det är ett tecken på dominans eller högre rang) och om den yngre inte sitter still så får den en smocka i huvudet eller ett markeringsbett (inte hårt) i örat. Om den yngre tränger sig före genom en dörr kan det också bli gruff och brottningsmatch. Men egentligen gillar de varandra, även om de aaaaaaldrig skulle erkänna det.

• angelfire5

Mina två katter kommer från samma kull och har alltid varit tillsammans. Det kan gå vissa dagar när dem inte ens ser åt den andras håll och andra dagar så ligger dem och sover bredvid  varandra eller äter ur samma matskål samtidigt.

I stort sett varje dag så brukar dem busa med varandra. Den ena katten brukar gå fram till den andra och sätta sig bredvid och vifta massor med svansen. Efter en liten stund börjar hon vispa med tassarna och sedan är dem i full gång att jaga varandra fram och tillbaka, bitas och sparkas på varandra. Fram och tillbaka i hallen dundrar dem. Det är bara på lek och det vet både dem och jag. När någon blir för hårdhänt så piper den andra till och då släpper dem på en gång. Då sitter dem mitt emot varandra med bakåtstrukna öron och vispar lite med tassarna mot varandra tills dem är i full gång igen.
    Ibland börjar "bråken" med att den ena katten går fram till den andra och så börjar dem tvätta varandra. Tar någon minut eller två så är dem i full gång sen.

Vad jag märkt är att när dem sprungit på någon annan katt ute och "bråkat på riktigt" så har det varit mycket mer högljutt (bägge katter skriker och väser) och att dem inte slåss under lika lång tid utan snarare drabbar samman mer intensivt och sedan drar isär sig och den ena jagar bort den andra ur reviret.

Vet inte hur det fungerar med två oense katter på litet utrymme dock men jag skulle kunna tänka mig att dem bråkar om både mat och lådan i så fall.

• U never saw me
    BuoBä skrev 2012-05-24 09:48:20 följande:

Om de inte ständigt skriker åt varandra och slåss med klorna ute, så är det bara lek och/eller ranguppgör. Så länge de inte blir skadade, eller att den ena är helt mobbad och tex inte får komma fram till maten eller lådan, så är det bara att låta dem hållas. Är det störande för er för att de tex far runt mitt i natten, så försök med mer aktiviering.

Jag har två katter. Den äldre tvättar ofta den yngre (det är ett tecken på dominans eller högre rang) och om den yngre inte sitter still så får den en smocka i huvudet eller ett markeringsbett (inte hårt) i örat. Om den yngre tränger sig före genom en dörr kan det också bli gruff och brottningsmatch. Men egentligen gillar de varandra, även om de aaaaaaldrig skulle erkänna det.

Intressant. Har misstänkt att tvättandet har lite med dominans att göra eftersom det alltid brukar leda till konflikter. Inser hur dåligt påläst jag faktiskt är om katters kroppsspråk, det är nästan så jag skäms.
  • ForReal
    BuoBä skrev 2012-05-24 09:48:20 följande:

Låter precis som hos mig. Den äldre tvättar nästan uteslutande den yngre, och slår till den ibland. Dock är den yngre tuff och bryr sig inte så mycket. Hon går ofta emot och obland får hon som hon vill, ibland åker hon på en smäll och sen bråkar de lite. Oftast känns det harmlöst men någon gång har jag faktiskt gått emellan, när det rykt lite väl mycket tussar :) Men de kan ligga bredvid varandra, äta samtidigt och sådant så jag tror det är helt normalt.
  • BuoBä
    U never saw me skrev 2012-05-24 09:52:58 följande:
    Intressant. Har misstänkt att tvättandet har lite med dominans att göra eftersom det alltid brukar leda till konflikter. Inser hur dåligt påläst jag faktiskt är om katters kroppsspråk, det är nästan så jag skäms.
    Jag tror att de ibland använder det som orsak för att mucka gräl, när de har lite tråkigt...
Svar på tråden Brukar era katter bråka?