• Anonym (Vad göra!!!)

Lever under skyddade personuppgifter ...

Jag har fått interimstisk vårdnad över mina pojkar som är 8 och 6 år. Deras pappa blev gripen i Dec 2011 för narkotika brott och likaså pojkarnas farfar och farmor (farmorden blev efter 4 veckor släppt). Barnen har tidigare bott med pappan stadigvarande och jag har haft umgänget. Farmodern har alltid försökt komma mellan mej och mina pojkar och stött ut mej och min familj och hållt barnen inom deras familj. (Dom är araber) 

Efter att farmordern släppts från häktet så började hon sprida lögner om att jag anmält pappan, farfar och henne till polisen för att TA pojkarna från familjen och att anklagelserna mot dom var grundlösa (metaamfetamin innehav, försäljning mm.mm) I pappans kylskåp fann polisen metaamfetamin gömd mellan 2 chokladkakor och hos farföräldrarna hittades det 250g metaamfetamin. polisen hade bedrivit span mot dom under lång tid. Familjen har stor släkt där många av dom är missbrukare. Och jag blev hotad och fick lämna min hemkommun tillsammans med mina barn och bo på skyddat boende tills jag hittade en egen lägenhet i en annan kommun. Jag bor nu med mina barn under skyddade personuppgifter och med skyddslarm.

Den 2 Maj blev både pappan och farfar dömda till 14 månaders fängelse.

Idag var familjerätten här pga att nu ska tingsrätten begära in en boende och umgängesutlåtande från dom.

Jag och barnen har landat bra och vi trivs i våran nya kommun, barnen har fått många kompisar och det går bra för dom i skolan.

Frågan jag fick av familjerätten idag fick mej att tappa luften.. HUR HAR DU FUNDERAT PÅ UMGÄNGET MED PAPPAN????

Det har jag ju inte eftersom han sitter i fängelse just nu och det är inte aktuellt med något umgänge nu.

Och barnen vet vart vi bor och pappan kommer att fråga dom vart vi bor och dom kommer säga vart, och då finns risken att jag kommer bli skadad pga av att han anser att jag tagit barnen från han och hans familj. Och jag fruktar oxå att han kan ta mina barn från landet och till sitt land, han har inte heller medborgarskap här bara uppehållstillstånd.

Då menar familjerätten att jag ska prata med barnen och förklara hela situationen, om att vi bor på skyddade personuppgifter, och att dom inte får säga vart vi bor . HUR kan man säga det till sina barn? Alla barn är lojala mot sina föräldrar och vill inte hamna mellan någon.

Ett umgänge med pappan kommer bli ödesdigert för mej och barnen på ett eller annat sätt, så hur ska jag göra??  Vad har jag för rättigheter? Allt det jag kämpat för kommer dras ner och det går inte att säga till barnen NI FÅR INTE SÄGA TILL PAPPA VART NI BOR!!

Snälla ni, ge mej ett svar eller ge mej råd om något om hur jag ska tackla denna situationen!

Ska oxå berätta att innan mina pojkar flyttade till sin pappa så utsattes jag för hot, skadegörelser på mitt hem på mina bilar och påhälsningar av kriminella gäng.. Under många år har det varit så här. Till sist gick jag med på att låta pojkarna flytta hem till han och då uppdagas det att han har droger i mina barns miljö!

• Svar på tråden Lever under skyddade personuppgifter ...
  • SupersurasunkSara

Nu kan jag inget om sånt här, men du kanske ska fundera på att begära enskild vårdnad? Som första steg och i ett andra steg begära att ev umgänge med pappan ska ska vara bevakat just pga risken att han annars frågar barnen vart ni bor samt att risk finns för att han för bort barnen. Du kan även undersöka möjligheterna för att frånta pappan alal möjligheter till umgänge, men jag misstänker att det är supersvårt, pappan har ju på intet sätt misskött barnen vad jag förstår. (Även om jag anser att knark och barn alödrig hör ihop på minsta vis men det är ju jag det) Sen har jag för mig att man kan skydda barnens personnummer så att pass inte går att skaffa.

Ring gärna en kvinnojour, de har mer kunskap om såna här saker.

• Anonym (Vad göra!!!)

Barnen har oxå skyddade uppgifter, och jag ansökte om ensam vårdnad och fick det interimistiskt. Nu ska vi upp till tinget igen för att faställa det permanent. Jag hoppas jag får ensam vårdnad  för barnens bästa! Vad det gäller skötseln av barnen så anser ju jag att han brustit rejält som pappa när han ens befattade sej med narkotikan. Jag vet inte hur jag ska göra. Kvinnojouren kan inte svara på det heller, har pratat med dom.

• SupersurasunkSara
    Anonym (Vad göra!!!) skrev 2012-05-24 13:37:23 följande:
    Barnen har oxå skyddade uppgifter, och jag ansökte om ensam vårdnad och fick det interimistiskt. Nu ska vi upp till tinget igen för att faställa det permanent. Jag hoppas jag får ensam vårdnad  för barnens bästa! Vad det gäller skötseln av barnen så anser ju jag att han brustit rejält som pappa när han ens befattade sej med narkotikan. Jag vet inte hur jag ska göra. Kvinnojouren kan inte svara på det heller, har pratat med dom.
    Ok, tråkigt   Ja, jag anser också att han brustit som förälder, men när inte ens en pedofil per automatik blir av med umgängesrätten så vete tusan om det räcker för att ditt ex ska det.

Det som återstår är ju då att visa dig villig till bevakat umgänge när han komme rut just pga den rädslan som finns att han ska fråga barnen. Dock, umgänget lär ju inte ske förrän han kommer ut? Så du har lite tid på dig, i värsta värsta fall återstår inget annat än att flytta utomlands.
  • Anonym

Sälj allt och utvandra. Helst till USA. Sen kan du komma tillbaka när barnen är stora.

Han har inte uppehållstillstånd. Det kommer han heller inte få om du flyttar med barnen. Hur kommer det sig att hans släkt är här? hur har de kommit in i landet. Är det pga att han träffade dig? I sådana fall om du flyttar utomlands så får inte de heller uppehållstillstånd.

USA är bra på det sättet att de vågar inte göra något mot dig där. Då straffen är extremt hårda.
    Du har råkat illa ut säger du. Det är ingenting mot vad du troligtvis kommer att göra om du ansöker om egen vårdnad etc. Soc är som vanligt lama och gör det enkelt för sig.

I USA får man vara 6 månader per år. Skulle du söka skola där som berättigar till CSN är det en annan sak.  

• SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-05-24 13:52:48 följande:
    Sälj allt och utvandra. Helst till USA. Sen kan du komma tillbaka när barnen är stora.

Han har inte uppehållstillstånd. Det kommer han heller inte få om du flyttar med barnen. Hur kommer det sig att hans släkt är här? hur har de kommit in i landet. Är det pga att han träffade dig? I sådana fall om du flyttar utomlands så får inte de heller uppehållstillstånd.

USA är bra på det sättet att de vågar inte göra något mot dig där. Då straffen är extremt hårda.
    Du har råkat illa ut säger du. Det är ingenting mot vad du troligtvis kommer att göra om du ansöker om egen vårdnad etc. Soc är som vanligt lama och gör det enkelt för sig.

I USA får man vara 6 månader per år. Skulle du söka skola där som berättigar till CSN är det en annan sak.  
    Min tanke precis. Dock undrar jag  ju över barnen och skolgången. Men har för mig att man få ha hemundervisning med barn upp till femte klass, men kan ha fel där.
    Dock är ju försörjningen viktig och i USA är det ganska dyrt väl? Och CSN räcker inte långt. Boende etc är ju också viktigt att ha ordnat, men kanske räcker det att bo där i 6 månader med början strax innan han kommer ut så får han inget uppehållstillstånd..? Eller tar sånt längre tid? Du behöver kanske inte tala om att du ska komma tillbaka..
    För djävligt att man ska behöva fly sitt eget land, men vad gör man inte för sina barn.
  • Anonym (Vad göra!!!)

Hans familj kom hit 1991 och alla i familjen har medborgarskap, alla utan barnens pappa då.. Jag har kännt han sen 2001. Vad det gäller famrätt och socialen så håller jag med dej! På något vis så känns det som att det är jag som gjort något olagligt eftersom det är mej dom ska utreda nu... Borde blivit ett omedelbart beslut från den stund han blev gripen och sen häktad att vårdnaden övergår till mamman direkt! USA har jag inte ens råd att utvandra till, och kan man det bara sådär??

• Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2012-05-24 14:02:36 följande:
    Min tanke precis. Dock undrar jag  ju över barnen och skolgången. Men har för mig att man få ha hemundervisning med barn upp till femte klass, men kan ha fel där.
    Dock är ju försörjningen viktig och i USA är det ganska dyrt väl? Och CSN räcker inte långt. Boende etc är ju också viktigt att ha ordnat, men kanske räcker det att bo där i 6 månader med början strax innan han kommer ut så får han inget uppehållstillstånd..? Eller tar sånt längre tid? Du behöver kanske inte tala om att du ska komma tillbaka..
    För djävligt att man ska behöva fly sitt eget land, men vad gör man inte för sina barn.
    Precis. Jag tänker på hedern här och jag tror att en sådan här familj kan gå väldigt långt. De har redan visat att de är kriminella och hur de har behandlat TS tidigare dvs förtryck av modern till deras barnbarn t ex.

USA är stort. Det finns billiga ställen även där. Man kan dela hus med andra som pluggar. Andra som är ensamstående med barn och kanske hjälpa varandra med barnpassning.

Dock ska man tänka på att alla skolor ger CSN inte studielån till. De har en lista. TS får stanna i landet tills hon är kvar med studierna. Säg att det tar ett par år. Eftersom hon har varit där ett par år så är det lättare att söka t ex arbetstillstånd. Jag tänker på att barnen kanske får med sig skolpengen från Sverige. Bra kommunala skolor finns i USA. Det finns många svenskar i USA och de har barn så det kan man nog kolla upp på FL. 
  • Anonym
    Anonym (Vad göra!!!) skrev 2012-05-24 14:03:02 följande:
    Hans familj kom hit 1991 och alla i familjen har medborgarskap, alla utan barnens pappa då.. Jag har kännt han sen 2001. Vad det gäller famrätt och socialen så håller jag med dej! På något vis så känns det som att det är jag som gjort något olagligt eftersom det är mej dom ska utreda nu... Borde blivit ett omedelbart beslut från den stund han blev gripen och sen häktad att vårdnaden övergår till mamman direkt! USA har jag inte ens råd att utvandra till, och kan man det bara sådär??
    Du kan plugga i USA. T ex börja med engelska som du kan uppbära CSN till. Jag skulle def utvandrat om jag var du. Du verkar vara mer eller mindre utsatt för heder. Med tanke på vad tanten gör nu genom att sprida rykten mot dig skulle jag def göra det.
  • Anonym (Vad göra!!!)
    Anonym skrev 2012-05-24 14:12:11 följande:
    Du kan plugga i USA. T ex börja med engelska som du kan uppbära CSN till. Jag skulle def utvandrat om jag var du. Du verkar vara mer eller mindre utsatt för heder. Med tanke på vad tanten gör nu genom att sprida rykten mot dig skulle jag def göra det.
    Jag har ju ensam vårdnad just nu så pass skulle jag kunna fixa, men frågan är ju om jag skulle våga? Det enda som jag gjort är att ta mitt ansvar som mamma och finnas för mina barn. Och att familjerätten ens bara frågar så dumt om umgänge det kan jag inte förstå?  Han kommer inte bli utvisad även om jag flyttar till ett annat land heller eftersom han alltid bott här, iaf sen han var 12 år..
  • Anonym
    Anonym (Vad göra!!!) skrev 2012-05-24 14:22:44 följande:
    Jag har ju ensam vårdnad just nu så pass skulle jag kunna fixa, men frågan är ju om jag skulle våga? Det enda som jag gjort är att ta mitt ansvar som mamma och finnas för mina barn. Och att familjerätten ens bara frågar så dumt om umgänge det kan jag inte förstå?  Han kommer inte bli utvisad även om jag flyttar till ett annat land heller eftersom han alltid bott här, iaf sen han var 12 år..
    Vad du än gör så säg absolut inget till soc eller barnen om du ev funderar på utvandring. Precis som du säger så kan du fixa pass nu till barnen. Det skulle jag göra så att jag iaf hade det hemma i byrålådan. Kolla upp skolor via csn så att du får lån. Bidragsförskott och barnbidrag får du så det är jättebra. Vet ej var du bor men du har rätt att hyra ut en hyresrätt pga studier.

Var beredd i alla fall. Jag skulle tycka att det var jobbigt men för mina barn skulle jag göra det. USA är enormt stort. Amerikanarna är trevliga människor och det finns massa svenskar där. Speciellt i Kalifornien där klimatet är skönt. 
    Jag vet inte vad du har för utbildning? Har du gått klart gymnasiet?
Svar på tråden Lever under skyddade personuppgifter ...