• tobiq

Så ledsen att dottern kanske får glasögon!

Vi var hos ögonläkaren idag för att vi upptäckt att dottern som blir 4 i sep skelar lite ibland. Det visade sig att hon är lite översynt och hade ett brytningsfel och ska görs ny undersökning snart då hon ska få ögondroppar först innan undersökningen, för att se om det behövs korrigeras. Om jag förstod rätt så kan dock skelningen utåt bli sämre av glasögon för översynthet? Jag vet att det är fånigt men jag blir så ledsen över att hon kanske ska få glasögon! Självklart inget vi skulle visa för henne, och hon verkar inte ha något emot tanken. Men visst måste dom vara i vägen? Och hon kommer garanterat få höra pikar från andra barn... Det är klart att hon ska ha dom om hon behöver dom men usch, jag känner mig deppig ändå. Fick själv glasögon när jag var runt 10, vägrade använda dom tills jag var stor nog att skaffa linser, får hoppas hon är mer förståndig!

Moa-08 Svea-10
  • Svar på tråden Så ledsen att dottern kanske får glasögon!
  • tobiq

Ursäkta texten. Blev inga radbrytningar från mobilen

Moa-08 Svea-10
  • sallybuse

Mitt barnbarn har också glasögon.Dom har haft nu i 2 år ca.Och han fyller 6 år.Inte så ovanligt att få glasögon när man är liten.Har sen hela familjen och mor färäldrar och far föräldrar så finns ju de i släkten.

• En glad tjej

Min dotter fyller sex år idag och fick sina glasögon som fyraåring. Hon är översynt och har brytningsfel, har ganska starka styrkor på glasen. (jag tror 4,75 och 5,0) Det var oerhört jobbigt för henne i början att vänja sig vid glasögonen men det tog ett par dagar. Nu är hon en fin sexåring med fina brillor, hon använder dem alltid.

Du ska inte vara ledsen, var glad att det finns glasögon istället. Min dotter har aldrig hört ett negativt ord om sina glasögon, hon fick dem så tidigt ju, precis som din dotter ska få. När min dotter inte har sina glasögon på sig undrar alla barn på dagis varför hon inte har dem =)

Du ska se att det går bra, de vänjer sig snabbt vid sina glasögon och när de blir större kan de få linser.

• tobiq

Nej jag vet att ni har helt rätt! Löjligt att tänka på det så, men det känns så hemskt att hennes lilla ansikte ska döljas av glasögon:(
    Men vi vet ju inte säkert än, får se hur det blir efter kommande undersökningar.

• Liljan77

När min son fick sina glasögon som 3-åring så vart jag lite ledsen.Jag avskyr mina glasögon o har alltid gjort.Tyvärr så kan jag inte ha linser.Det finns inte med mina brytningsfel.
    Men..min son accepterade dem med en gång o efter några dagar så hade vi alla vant oss vid dem.

Om hon använder glasen eller inte,betsämmer ju du.
    Synen är ju viktigare än utseendet.
    O så ser man ju klokare ut med =) 

• alvisen

Spelar väl ingen roll kanske, men jag tycker glasögon är gulligt på barn, och jag minns själv när jag var runt 8 eller vad det nu var, att jag ville ha det... :P
    Som nån annan sa - försök se det från den positiva sidan, att det FINNS glasögon som kan hjälpa henne om hon skulle behöva det. Sen är det klart att dom kanske kommer vara ivägen för ett barns lek, men jag tror hon isf vänjer sig ganska fort.
    Lycka till!!  

• Jessa N

Glasögon bland barn är mycket mer accepterat nu än vad det var när vi var små. Det är inte alls på samma sätt längre så det behöver du inte oroa dig för. Barn som inte använder glasögon fast dom behöver kan få underutvecklad syn som inte går att korrigera som vuxen. Synfel hos barn kan dessutom växa bort om de korrigeras i tid.

• MD77

Jag är översynt och har brytningsfel och fick glasögon när jag var runt 4. Ingen sa något dumt till mig om mina glasögon när jag var liten. Tror inte att det har med glasögonen att göra...det finns elaka barn överallt och de ger sig på andra oavsett om de har glasögon eller inte, de hittar något annat att retas för.
    Jag minns inte heller att det var jobbigt förrän jag började sporta i tonåren, då började de vara jobbiga att ha när man tränade lagsporter. 

• thebird

Glasögon på barn är oerhört accepterat idag, de flesta andra barn bryr sig inte alls. Där jag arbetar har tre av 50 glasögon, alla fem år, jag har aldrig hört ett ont ord.

• Liiza

Det är ju jättebra att det finns glasögon, jag själv hade fått det tufft om jag gått omkring och inte sett något.

Nu har vår 6-åring fått glasögon, han gillar dem jättemycket och använder dem varje dag-sååå duktig! <3

• tobiq

Ja ni har så rätt! Det är ju hemskt om hon går omkring och inte ser allt lika bra som hon borde. Blev verkligen chockad idag att det var något fel på synen, för hon älskar att sitta och pyssla, måla och rita och jag skulle aldrig ana att hon hade problem med det. Men läkaren sa aldrig HUR stort felet var, så jag hoppas ju att hon ska slippa såklart, men det finns ju betydligt värre saker att bekymra sig över än ett par små glasögon...

• Liiza

vår 6-åring har ett pluttelitet synfel, som faktist kan försvinna helt om han använder glasögonen.

• tobiq

Ja det hade ju varit fantastiskt om synen kan bli bra sen så hon slipper glasögon/linser sedan!

• Trulis78

Min dotter fick också sina glasögon strax innan hon fyllde fyra. Dom är inte i vägen särskilt ofta och hon har mig veterligen aldrig fått någon kommentar om dem. Jag tror, som flera har skrivit tidigare att, glasögon är mer accepterat idag än förr.

• Catbride

När jag jobbade som optiker i en butik så hade vi barn som kom in och ljög sig genom undersökningen för att de så gärna VILLE ha glasögon. Så det är mycket mer accepterat idag, än när jag var liten för snart 30 år sedan! Din dotter kommer säkert att bli jättesöt och avundad i sina nya glasögon. Se bara till att köpa dem på ngt ställe där ni får ett extrapar på köpet (många optiker har det för barn), så ni alltid har ett resevpar hemma.

• mammasgullar

Min son fick sina glasögon i oktober, han fyller 4 år om någon vecka.

Jag var väldigt 'orolig' över hur han skulle se ut med glasögon, om de skulle se dumt ut.
    Han såg ju så perfekt ut och hade ett sånt fint ansikte.

Sen december/januari har han haft glasögonen konstant, (tog ett tag att vänja) och jag tycker det ser så fel ut när han inte har dom, vi hittade ett par glasögon som inte "gömmer" hans ansikte utan som visar upp honom. Han ser stor och "smart" ut med sina glasögon.

Han har så dom går runt bakom öronen och då kan han leka obehindrat utan att de åker ner/ramlar av. Det behöver inte bli någon katastrof :)

• Skogsnorpan

Jag var 4-år då jag fick mina glasögon och det har aldrig varit något problem för mig. Jag har alltid kännt att jag ser och definitivt mår så mycket bättre med dem än utan så har alltid tyckt att det är skönt att ha dem.

Sedan är det klart att jag har blivit retad för dem, på den tiden var jag ensam i hela skolan med glasögon idag är det ju ganska vanligt.

Sedan har de ställt till problem för mig ibland, de immar igen. Jag har fått bollar i huvudet som gjort sönder bågen.

Men hur det än är så har jag alltid föredragit att ha dem än vara utan. Tror även det är lättare om man får dem som 4-åring än 13-åring.

• 7 michelingodingar

Vi har en son som fick glasögon när han var 1år gammal och visst var  jag oroligför hur andra barn skulle reagera men nu fyller han snart 6 år och han har aldrig någonsin fått höra elaka kommentarer. Han har gravt synfel på sitt seende öga ochär blind på sitt vänstra öga och det är snart dags för skolstart och det som känns mer oroligt än glasögonen är att han ska bli retad för sitt lilla underutvecklade öga.

Du ska se att din dotter kommer fixa det där jättebra och tänk sen kan hon se bra igen   

Svar på tråden Så ledsen att dottern kanske får glasögon!