Nya regler från försäkringskassan för ÄD
Man får från och med 1 april INTE ersättning för ÄD om man gör det i ett land med anonyma donatorer. Bland annat berörs Tjeckien som vi åker till om en vecka. Där rök dom 50 000...
Man får från och med 1 april INTE ersättning för ÄD om man gör det i ett land med anonyma donatorer. Bland annat berörs Tjeckien som vi åker till om en vecka. Där rök dom 50 000...
Jag tror att föreningen Barnlängtan är intresserade av att hjälpa till med en överklagan av ett sådant beslut. Kontakta dem och fråga, det kan vara så att FK faktiskt gör fel.
/Dustpuppy
Åh tack för tips!! Tacka vet jag Familjeliv till skillnad från Försäkringskassan Min man är jurist också så vi kan kanske ha ett gemensamt utbyte. Så mycket har vi förstått att det strider mot EU-rätten som ju vill ta bort handelshinder inom sjukvården.
Vi ringde och dubbelkollade med dom typ 2 dagar innan beslutet togs och då sa hon bara att det var under utredning och att vi kunde köra på med Tjeckien. Jag frågade om vi kunde få veta hur dom låg till i processen men det var omöjligt. Tack för den.
Det är kanske för att de tänker på barnens bästa och vill att man ska välja en klinik där donatorerna ej är anonyma..?
Nevermind,
Och Försäkringskassan vet barnens bästa??
Tycker det ska bli intressant när äd-barnen blir vuxna och kan säga vad de tycker själva.
Alldeles för många drar helt felaktigt paralleller till adoption och utifrån det tycks och bestäms det en massa.
Tappade hel förtroendet för den gynekolog som pratade med mig om "den andra mamman" och upplyste henne självklart om att det finns ungen annan mamma, bara en anonym donator.
Skitsnack!
Hur många som kommit till genom äd är tillfrågade i dessa "undersökningar"?
Mina barns ursprung finns här. Inte där en äggcell kom ifrån.
Pussesnuttan - Det är faktiskt just barn som har tillkommit genom ÄD som är tillfrågade i de studier som visar att barn som har rätt att få reda på vem donatorn är i vuxen ålder mår bättre. Det finns redan många vuxna och äldre barn som har tillkommit genom äggdonation, framförallt i t ex USA där båda varianterna är vanliga.
Jag har själv en underbar dotter genom ÄD men valde efter att ha läst på lite ett land med öppna donatorer då det kändes rätt för mig. I Sverige är det bara tillåtet med öppna donatorer så jag kan på så vis förstå deras beslut om de väljer att inte ersätta behandlingar som inte är tillåtna här, men jag kan förstå besvikelsen om det är något som hände när man redan påbörjat den här resan som är svår och dyr nog ändå.
Bling1975,
Har du någon länk till någon sådan studie? Eller annan litteratur i ämnet?
Jag läser gärna även om jag gjort valet med anonym donator.
Jag är lite inne på samma spår som en av tjejerna i ett av fertilitetsprogrammen som gick på tv för ett tag sedan. Långt ifrån alla donatorer vill ha kontakt med barnen även om de har rätt att veta vem det är (och även om man sagt det från början) och då blir barnet "bortvalt". Något jag inte vill riskera att utsätta mina barn för.
Jag tycker valet är upp till var och en, bara man funderat på varför man valt som man gjort. Det som gör mig förbannad är när folk som är dåligt (eller inte alls) insatta i ämnet moraliserar över något de inte vet något om, typ Nevermind ovan. Skrämmande många tror att äd är likställt med adoption!