• Anonym (Undrande)

Enskilda samtal med mina barn utan min närvaro??

Mina pojkar är 7 och 8 år. Har familjerätten rätt att föra enskilda samtal med barnen utan en förälder närvarande? måste man infinna sig i en annan lokal så att säga och inte i hemmet vid dessa samtal? Jag och min exman ligger i vårdnadstvist och han avtjänar fn ett fängelsestraff.

• Svar på tråden Enskilda samtal med mina barn utan min närvaro??
  • Anonym

dom brukar vara rätt hårda med att dra ut på det in i det sista... Barn ska inte behöva " förhöras" i onödan...
    Det kan sätta "hårda sår" på dom.

Min man låg i vårdnadstvist med sin förra, och där ville dom inte träffa dom, inte ens när vi var med utan sa att detta problem gäller er vuxna och det är ni vuxna som ska lösa det, inte barnen

• Anonym (Undrande)
    Anonym skrev 2012-05-24 17:18:15 följande:
    dom brukar vara rätt hårda med att dra ut på det in i det sista... Barn ska inte behöva " förhöras" i onödan...
    Det kan sätta "hårda sår" på dom.

Min man låg i vårdnadstvist med sin förra, och där ville dom inte träffa dom, inte ens när vi var med utan sa att detta problem gäller er vuxna och det är ni vuxna som ska lösa det, inte barnen
    träffade dom idag, och det var det första dom sa att det skulle hållas enskilda samtal med barnen. Och gärna någonannanstans än hemma här?
  • Anonym (inte så farligt)

Förstår inte varför det skulle sätta djupa sår i ett barn att prata med "kaffetanterna"? Vad tror ni de gör med barnen egentligen? Vad tror ni det är för människor som jobbar med familjer?

Mina barn tog definitivt ingen skada av att prata med dem. Helt odramatiskt och de verkade faktiskt ha trevligt till och med.

Jag har också talat med soc när jag var liten. Jag lovar att det var till och med trevligare än att prata med folk i min omedelbara närhet; sådana jag var tvungen att BO med.  

Samtalen har hållits vid olika tillfällen och både på FR och hemma. 

Vid dåligt/lågt förtroende för utredare m fl personal bode ni se om möjligheter finns att byta utredare alternativt byta FR; man kan få använda sig av andra kommuners.   

Om det är ett faktum ATT barnen ska tala med utredare så bör man kanske försöka förhålla sig positiv till det för barnens skull för ni lär ju inte slippa det oavsett.   

• h8him
    Anonym (Undrande) skrev 2012-05-24 18:02:40 följande:
    träffade dom idag, och det var det första dom sa att det skulle hållas enskilda samtal med barnen. Och gärna någonannanstans än hemma här?
    Självklart, får och ska, de prata ensamma med barnen. De brukar vilja ses i familjerättens lokaler. Varför är det ett problem?
  • Anonym (Undrande)
    h8him skrev 2012-05-28 09:58:40 följande:
    Självklart, får och ska, de prata ensamma med barnen. De brukar vilja ses i familjerättens lokaler. Varför är det ett problem?
    h8him skrev 2012-05-28 09:58:40 följande:
    Inget problem mer än att de ska träffas på en annan plats än just i hemmet. Tänker mer att det kan bli förvirrande för mina barn, de har redan varit med om så mycket och nu har dom landat och känner sig trygga. trodde att man kunde ta enskilda samtal med barnen på deras hemmaplan där de har tryggheten kanske?
  • h8him
    Anonym (Undrande) skrev 2012-05-28 12:38:59 följande:
    Inget problem mer än att de ska träffas på en annan plats än just i hemmet. Tänker mer att det kan bli förvirrande för mina barn, de har redan varit med om så mycket och nu har dom landat och känner sig trygga. trodde att man kunde ta enskilda samtal med barnen på deras hemmaplan där de har tryggheten kanske?
    Barn är tuffa och klarar ofta mer än man tror. Men, tror du att det blir för jobbigt så kan du föreslå att de träffas hemma hos dig och att du går ut på promenad när de ska prata eller att de ska träffas där barnen annars får hjälp, t.ex kurator osv. (Med tanke på att de varit med om mycket och inte är trygga som du skriver).
Svar på tråden Enskilda samtal med mina barn utan min närvaro??